Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina ankor! (säg att det är honor! ;-))  (läst 5420 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Mina ankor! (säg att det är honor! ;-))
« skrivet: 09 aug-08 kl 20:20 »
Nu har jag blivit med ankor.  Svenska gulingar från genbank. De är enl säljaren två töser, och jag hoppas innerligen att det är korrekt eftersom jag inte kan se det själv (på annat än Frances tydliga ankor)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Mina ankor! (säg att det är honor! ;-))
« Svar #1 skrivet: 10 aug-08 kl 00:02 »
Ja dom har iaf ingen fjäderlock i stjärtfjädrarna som gulankshanarna har.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 00:09 »
Nästan alldeles säker på att det är honor, vanligen har hanen förutom locken på stjärten även en antydan till mörkare(ibland ljusare) hals (om de nu inte är för unga).
Man kan höra på ljudet oxså, det är tvärtom vad man ofta tror, det är honan som har "basrösten", och kan låta som ett gapskratt.
« Senast ändrad: 10 aug-08 kl 00:11 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 09:13 »
De är inte så gamla, 8-9veckor tydligen. Säljaren hade en jämngammal hane med sig också, med tydlig kontrast mellan hals och kropp vilket ju dessa som sagt saknar. När kommer ev lock? (Bild? Jag har nog aldrig reflekterat över ngn lock på ankrumpor ;)))

De har lite olika röster, den ena ljusare och den andra mörkare...

Det vore ju väääldigt deppigt om det mot all förmodan vore pojkar, med tanke på att jag ska köpa en hane och en hona av Frances också.... Tre hanar och en hona vore ju inte helt enl planerna.  ;)

De är så fina, de gula! mkt nöjd med mitt köp!

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 aug-08 kl 09:16 »
Nä, min hane har ingen lock  ;D

Vi kan provlyssna på mina en dag Vingklippt så får du höra skillnaden! Det är tydligt!
Men förmodligen hörs det inte på dina än. Honan kvackar och hanen låter som Kalle anka!

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 10 aug-08 kl 09:32 »
Nä, min hane har ingen lock  ;D
:o Är han en sån är lite mittimellan ang könsidentitet?!  ::) ;)

Provlyssnar gärna dins Frances... Tror du också att det är honor, utseendemässigt, de jag köpt?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 10 aug-08 kl 09:34 »
Funderar på om jag ska låta kvackarna gå bakom typ gunnebostaket i väntan på hönsgård senare i år, eller om de ändå kommer ta sig ut och därmed lika väl kan gå lösa?!

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 aug-08 kl 09:46 »
Hur skulle dom ta sig ut ???

Förresten så är dom ju kul att ha lösa :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 10 aug-08 kl 09:58 »
Vingarna...? Det är ju inte särskilt högt staketmenar jag?

Jag kan nog tycka de är trevliga att ha lösa, frågan är om maken tycker det? Han tycker hönsbajset är sådär på gräsmattan, vad ska han då säga om ankbajset?  ::)

Hur gamla är ditt par (snart mitt), Frances?

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 aug-08 kl 10:02 »
Vingarna duger inte till att lyfta med   ;)

Ankbajset ör ju rätt så löst och försvinner.. Det lider han inte av! ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 10 aug-08 kl 10:08 »
Det säger du, jag då hoppas vi på det (annars får du simma och fånga dem i grustagssjön sedan *flinar*)

Det förstås, men det lutar ändå åt att de får dela inhägnad med smågrisarna, fram tills dess att de blivit lite tamare. Fungerar det att enbart låta dem ha kraftfoder nattetid (dvs inomhus) eller måste det vara dygnet runt när det finns gräs mm ute att äta?

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 aug-08 kl 10:16 »
Dom äter inte på natten, så dom behöver mat "dagtid"

Äh, ankor kan man ju springa ikapp, dom är inte särskillt besvärliga att fånga  :)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 10 aug-08 kl 10:35 »
Äsch, vad knöliga de ska vara då!  ;D

Mina "trädgårdshönor" äter morgon och kväll, dagtid håller de sig borta från huset och äter mask, gräs och övrigt snask! Mycket praktiska!  ;D

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #13 skrivet: 10 aug-08 kl 13:16 »
Hej jaghar ankor på ca 8 veckor och det är tydlig skillnad på rösterna nu. Honan kvackar som en anka, medan hanarna "gnisslar" och väser lite svagt bara. Lycka till! Anna-Karin
Den som har en lever får se

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 10 aug-08 kl 13:20 »
Skippade att ha ankor när det krävdes att de skulle vara inomhus pga fågelinfluensan, nu verkar det som man inte är lika paranoid.
Blir sugen på att skaffa några gulankor igen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 10 aug-08 kl 14:09 »
Förstår det! de är verkligen roliga att titta på, de små liven! men de är väldigt blyga, blir jag för närgången smiter de in i sitt hus och gömmer sig.  :-[

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #16 skrivet: 11 aug-08 kl 09:29 »
Nu har jag lyssnat och lyssnat på ankorna, och är tämligen säker på att det är en hane och en hona... Ev kvackar och en hummar mest... Naturligt är ju ankor parbildande, så det borde ju fungera med två par också...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #17 skrivet: 11 aug-08 kl 15:14 »
Nu har jag hämtat ytterligare ett par ankor hos Frances, 2 drygt 8-veckor gamla småttingar. Det är ju bara att konstatera att mina första ankor är BETYDLIGT äldre än vad som sagts!  ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 12 aug-08 kl 08:40 »
Gulankor är inte parbildande som tex mignon är. Jag skulle bara spara en hane till 2 honor för att bespara dem lite jakt under avelssäsongen då hanarna kan gå rätt hårt åt dem annars. Jag brukar ha en hane till ca 2-4 honor beroende på hur stark könsdrift hanen har.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #19 skrivet: 29 aug-08 kl 17:39 »
Ny bild på gulingarna ute i gröngräset. Verkar vara två av vaje kön... Men det kan ju förändras!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser