Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad sätter man för pris på sina myskanksällingar  (läst 2560 gånger)

Pethra

• Bohuslän
Vad sätter man för pris på sina myskanksällingar
« skrivet: 09 aug-08 kl 20:03 »
Jag är nybörjare när det gäller försäljning av myskanksällingar, div rovdjur har tidigare fixat så min ankflock inte ökat särskilt mycket i antal.
Det är en svår fråga. Man vill ju inte bli stående med alla kvar när det börjar lida mot vinter, men man vill ju samtidigt få in lite pengar till foder och strö.
Så, vad brukar ni sätta för pris?
Västra Götaland

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Vad sätter man för pris på sina myskanksällingar
« Svar #1 skrivet: 09 aug-08 kl 20:17 »
det beror ju självklart på ålder. men om de är över 6 veckor som mina brukar vara när jag säljer dom så tar jag 150:- om de köper mer än 5 st så är det 100:-/st. I år verkar det vara brist på myskällingar, så då blir det inte svårt att sälja. förra året så stod jag med 10 st över i september/oktober, så då satte jag 50:-/st på dom bara för att bli av med dom.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 00:07 »
Tillgång och efterfrågan tycks då variera ganska mycket beroende på vilken region man bor i och det bör då också påverka priset utöver vad man rent kvalitets- och typmässigt har att erbjuda. Har själv väldigt svårt att se någon vettig ekonomi genom försäljningar av ällingar då de kostar avsevärt mycket mer att göda upp och ta hand om än vad man får tillbaka.

För mig känns det främst viktigt att sålda ankor hamnar på ett bra ställe och givetvis bör man rabattera generöst om så är fallet. Slipper man annonsera och säljer till någon som har ett genuint intresse bör det bli ganska låga priser men måste man söka köpare i en bredare krets kan man gott ta ut ett något högre pris.

Sen är det nog betydligt tuffare att sälja ällingar i slutet av sommaren än på våren då detta med övervintringskapacitet är något som alla räknar med. Huga, å ja som har en hel drös med ällingar på g i dagarna...  ;)

En leveransklar älling bör enligt min uppfattning inte kosta mer än 100 kr och mängdrabatt känns fullt rimligt att tillämpa. Däremot tycker jag att priser för en vuxen t.ex. värpande/ruvkapabel myskanka många gånger är alldeles för lågt, upp till 250 kr har jag sett, vilket känns väldans billigt för mycket fågel.

Många säljer vuxna myskankor för runt 100 kronor och det tycker jag är ett väldigt lågt pris men å andra sidan har de som säljer säkert behov av att få ner mängden då myskankorna är väldans produktiva när de väl förökar sig.

Lite trist att dessa vackra och nyttiga fjäderfän är så lågt värderade i pengar men kul för oss som har detta som hobby då allt blir enklare att hantera rent investeringsmässigt.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 08:54 »
En leveransklar älling bör enligt min uppfattning inte kosta mer än 100 kr och mängdrabatt känns fullt rimligt att tillämpa. Däremot tycker jag att priser för en vuxen t.ex. värpande/ruvkapabel myskanka många gånger är alldeles för lågt, upp till 250 kr har jag sett, vilket känns väldans billigt för mycket fågel.

Men var går gränsen vid levernasklar älling ??? alltid en diskuterad fråga ;)
hoppas att det går bra med dina ankor, din hemsida är jättefin !
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

arnesson

« Svar #4 skrivet: 10 aug-08 kl 11:19 »
Jag brukar sälga mina vid 3-4 veckors ålder som tidigast. De klarar sig själva då.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #5 skrivet: 10 aug-08 kl 15:34 »
Håller med Arnesson om att de bör vara minst 3-4 veckor innan de lämnar mamman men det beror också vart de hamnar (hos andra ankor) samt om de lämnar i grupp eller som enskilda.

Sen är de ju glupska rackare när det blir äldre så de kostar ju rätt mycket att göda upp dem en längre tid även om det säkert är nyttigt för dem att få tid med mamman/flocken för att präglas på ett bra sätt.

De som har genbank förbinder sig väl att ha dem till minst 8 veckors ålder? Verkar vara ett tufft krav tycker jag men det finns säkert någon bra tanke med detta.

Apropå ällingar så håller min favoritmyska på att kläcka ällingar för fullt just nu. Tittade in genom fönstret till ankhuset och såg några stycken nykläckta ällingar precis för en liten stund sedan och fler ägg håller på att kläckas. Väldigt spännande och kul att följa mammans idoga pysslande med ungar och äggen  :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Pethra

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 11 aug-08 kl 19:30 »
Jag tackar så mycket för svaren.
Nu har jag fått lite riktlinjer att stödja mig på.
Västra Götaland

Pethra

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 12 aug-08 kl 10:16 »
Är det några färger på Myskankerna som är ovanligare eller mer sällsynt?
Västra Götaland

Ankmor

• Tofslan med fem kycklingar, födda 10 maj 2011
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 19 aug-08 kl 09:10 »
Jag tar 100 kronor för ällingar, säljer dem helst inte före en månads ålder och helst vid åtta-tio veckors ålder.
Ser i denna tråd att jag varit för billig på mina vuxna ankor så där kommer jag att göra en uppdatering, särskilt på honorna! Brukar ta 160 för dem men nu uppdaterar jag till 300 kr för vuxen hona och tar 150 för vuxen hane.

Tänk om man kunde göra en standardprislista för ankor!? Utifrån den kunde man sätta priset samt justera det samma om man så tyckte! Samtidigt som om jag säljer till bekanta för lägre summa även om man köper fem eller fler!

//ankmor
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)
Tupparna Gustav och Lill-Svenne.

Prosit

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 19 aug-08 kl 20:45 »
Men det finns väl på Kackel har jag för mig?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Pethra

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 20 aug-08 kl 13:47 »
Vart då?
Var inne på http://www.kackel.se och hittade inget.
Västra Götaland

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 21 aug-08 kl 06:10 »
Det är i en tidning jag sett det. Så här står det:

"Höns: vuxna djur         150 kr
daggamla     20kr + 5 kr/vecka
Ankor: vuxna djur          300 kr
daggamla     40 kr + 10 kr/vecka
Gäss: vuxna djur            600 kr
daggamla     80 kr + 20 kr/vecka

OBS! Riktpriserna är endast en rekommendation av årsmötet och inte definitiva. De är oberoende av kön och ras."
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 21 aug-08 kl 06:12 »
Priset på ällingar och kycklingar är ganska lågt här tycker jag. 10 kr per vecka för allt jobb man lägger när de är små???

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser