Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regel-fråga  (läst 4744 gånger)

Marita42

• Uppland
Regel-fråga
« skrivet: 09 aug-08 kl 13:41 »
Hejsan
vi är nybörjare på att snickra så frågorna är många.
vi ska bygga till ett badrum som har måtten 320 gånger 417 cm, 2 av väggarna är mot gammmla fasaden
vi har gjutit en ram runt hela och ska regla upp allt

golv m förstärkning (badkar och tvättmaskin)
2 st väggar en på 320 en på 417
Sne-tak över allt
Är det rätt som jag har räknat ut att de behövs 41 reglar? värkar bra mycket men va vet ja ???

Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Skytten

• Skåne
SV: Regel-fråga
« Svar #1 skrivet: 09 aug-08 kl 23:19 »
Fattar jag dig rätt är väggarna tillsammans 737 cm, och du menar vertikala reglar på väggen.
Det största acceptabla är ju  60 cm mellan reglarna, sen hänger det på vad som ska upp på innerväggarna. Ska det upp kakel på väggarna skulle jag ta 30 cm mellan reglarna.

När jag flyttade in i mitt hus hade de en våttapet mot innerväggarna, och reglat med 60 cm, med gips under. Detta var inte styvt nog att sätta kakel mot, så det var att riva väggen och komplettera.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 00:13 »
Hejsan
vi är nybörjare på att snickra så frågorna är många.
vi ska bygga till ett badrum som har måtten 320 gånger 417 cm, 2 av väggarna är mot gammmla fasaden
vi har gjutit en ram runt hela och ska regla upp allt

golv m förstärkning (badkar och tvättmaskin)
2 st väggar en på 320 en på 417
Sne-tak över allt
Är det rätt som jag har räknat ut att de behövs 41 reglar? värkar bra mycket men va vet ja ???

Marita

Nu vill jag inte vara nån besserwisser på nåt sätt... men om man är nybörjare, är verkligen ett badrum det bästa att börja med då...? Det är ju så otroligt mycket som kan gå snett och med vatten inblandat så kan det bli dyra nybörjar-misstag.

Bara en tanke...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Marita42

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 19:34 »
Hejsan
Någonstans måste man börja ;) , vi har renoverat hela huset inne (golv tapeter, slagit  bort en dörr )
Och vi frågar överallt bla här på forumet.
Rör och andra insallationer gör rörmokaren

MVH
Marita

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 11 aug-08 kl 00:11 »
Oki, kör hårt!  ;D Det där med reglar och avstånd överlåter jag med varm hand åt min snickar-far, så jag har inte behövt lära mig sånt... än...  :-[ Så jag har inget bra svar till din fråga, tyvärr. Jag är med och ritar och bestämmer var saker och ting ska ligga bara, och har nyss bollat ideer om mitt nya badrum med mamma. Kommer att bli såååå härligt!  ;D Lycka till med erat badrum!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 aug-08 kl 12:47 »
Tycker det var lite många du kommit fram till onekligen..Hur har du räknat? Standard i väggar och golv är ju ett c/c mått på 60cm , och takstolarna på samma eller 120cm.. Detta för att det ska passa isoleringen...

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 aug-08 kl 14:26 »
Byggkeramikrådet har sina branchregler som en .pdf på sin hemsida. Där finns en del goda råd.

Branchregler för våtrum

Skulle jag sätta kakel i en nybyggnation skulle jag absolut vilja har c-c 300 på reglarna och en gipsskiva som inte är fuktkänslig.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 aug-08 kl 19:07 »
Troligtvis är det så att isoleringen istället är anpassad till ett standard-cc på reglar, bjälklag och takbjälkar. Har man andra cc-mått går det bra att skära till isoleringen, men tar ju lite mer tid förstås.
Onödigt många reglar gör även att antalet köldbryggor blir fler och är kanske inte så bra. Dock förmodligen helt ointressant när det gäller ett mindre tillbygge. Det kan även bli jobbigt att såga till alla gips eller spånskivor till annat format.

Inte behöver man skära gipsskivorna på mitten för man har cc 300 (30 cm).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 11 aug-08 kl 20:08 »
Om man har cc45 så behöver man bara ha drev.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ingvar2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 aug-08 kl 21:34 »
Om man nu just vill sätta tätare så är det ju Ok, men annars är det ju klokt att följa den standard som finns, isolering kostar ju lite, och då är ju onödigt att skära sönder den mer än nödvändigt...

Marita42

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 11 aug-08 kl 23:00 »
Hejsan
Jag har räknat på cc 60 i golv väggar och ett snetak, och vi tycker också att  41 reglarnar låter mycket.
Därav frågan
Men man lägger 4 reglar längst ner mot betongen vi har gjort som en ram, på sidan 417cm blir de 6 till (och nu kom jag på vad jag har räknat fel) jag hadde räknat att jag skulle lägga andra hållet också men de ska jag ju inte  :-[ 
Med den nya uträkningen blir de ca 34 reglar, (känns som en bättre summa)

Marita

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 11 aug-08 kl 23:56 »
Om jag behöver 35 reglar så brukar jag köpa ca 50 stycken.
För det är alltid bra att ha ett litet lager med saker hemma.
Så att man slipper åka till bygghandeln varenda gång man skall göra något.

Alces alces

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 18 aug-08 kl 18:06 »
Har ni tänkt att använda samma dimension till hela konstruktionen? Jag får det till 11+9st i väggen + 2*(4,170+3,200)=14,8m för syll i botten och hammarband mot takreglar. Låt isoleringen i väggen bestämma hur grova reglar ni ska ha. Om ni ska ha golvvärme måste ni isolera ordentligt nedåt också. Mitt förslag är att ni reglar på 450mm centrumavstånd. Då passar 900 breda skivor, och det blir inga problem med styvhet för kakel. För golv och tak kan ni kolla Beijers hemsida, då har bilder och beskrivningar på vanliga konstruktioner.
Förresten; räkna med 15% spill på virke. //Byggnadsingenjören

Dela detta:

* Inloggade just nu

902 gäster, 1 användare
Stellaniskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser