Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ankras passar...?  (läst 1708 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Vilken ankras passar...?
« skrivet: 06 aug-08 kl 10:13 »
kanske, bara kanske  ;), funderar jag på att ha några ankor i den tredje sektionen av vårat hönshus.

Frågan är vad som skulle passa oss? (om någon, kanske behöver alla ankor en större, mer "riktig" damm?) De kommer isf få tillgång till en utegård på minst 40 kvadrat med en mindre plaskdam (ca 1,5*1,5m) samt ett eget tillhåll i uppvärmt hönshus, på 6 kvadrat...

Önskemål: snäll och trevlig, god värpare(då jag vill ha ankor för att deras ägg är så fina till bak och matlagning!)

Nå, finns det ngn ankras som uppfyller min krav och skulle trivas med dessa förutsättningar?

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

amason

• Värmland
SV: Vilken ankras passar...?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 13:12 »
jag tycker myskankor alla gånger. Dom är tysta o väldigt lätta att få tama. Jag vet inte hur bra äggproduktionen är i jämförelse med vanliga ankor. Men jag är nöjd.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 aug-08 kl 13:13 »
Vilken anka som helst skulle jag vilja påstå... :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 06 aug-08 kl 15:24 »
Jamen då får jag kanske köra "ole dole doff" varianten då.  ;D Vilken ankras värper bäst? Löpanka?

har kanske Frances några små gula, de ska väl vara ganska duktiga värpare?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 aug-08 kl 23:11 »
Oja, här fins det ett otingat par  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 07 aug-08 kl 08:40 »
Peking lär värpa bra. Min löpankor värper bra en period men inte alls den mängd ägg som det står i olika beskrivningar att de kan göra.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 07 aug-08 kl 11:13 »
Hur mkt värper de gula, Frances? Läste nyss ngt om upp till 200/år: innebär det ofta närma 200, eller innebär det "10-20ägg men en anka har en gång värpt 200?"  ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 aug-08 kl 12:01 »
Nä, har aldrig räknat.. men upp till 200 per år skulle inte förvåna mig!
När dom har "säsong" så värper dom ju ett egg om dagen.. och det blir mycket ägg, det lovar jag, ankäggen är ju så stora att dom är dryga ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser