Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder sommartid med frigång?  (läst 1997 gånger)

VISTERUDS

Foder sommartid med frigång?
« skrivet: 05 aug-08 kl 16:25 »
Hej!

Jag undrar hur mycket man ska ge hönorna i foder under sommaren, då mina får gå fritt både i trädgård och i ängsmark/skogsmark?
Matrester får de i princip varje dag. Jag har fyllt upp tråget med hönsfoder varje dag men det kanske är onödigt? Vad jag är mest orolig för är att de ska bli överviktiga om de som nu får i princip fri tillgång?

Mvh, Marie

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Foder sommartid med frigång?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-08 kl 09:28 »
Jag ger mina fri tillgång på foder och dem går oxå fritt ute samt får matrester men dem är inte feta iaf, skulle dem bli det någon gång så får man väl ta det problemet då och bara ge vad var och en bör äta.
Så tänker jag iaf. Mvh Lisa
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-08 kl 11:52 »
Jag nackade just min tupp och han var fet! Jag har märkt att mina hönor är ganska feta och har därför inte gett dem några matrester i sommar utan de går fritt och har fri tillgång på allfoder men de har inte gått ner i vikt för det! Nu ska jag börja begränsa tillgången på allfoder men frågan är hur mycket de ska ha?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 07 aug-08 kl 12:36 »
På sommaren får mina bara kornkross i fri tillgång.. de får i sig så mycket nyttigheter ute så då behöver man inte göda dom utan bara se till att det finns foder så de blir mätta och korn blir de inte feta på..

På vintern blandar jag i E-vitamin/selen i kornet och ger grönsaker, fil, keso, pasta, bröd och snäckskal.
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 07 aug-08 kl 14:54 »
Skulle säga att det där med fri tilgång på foder klarar olika raser olika bra.

En hönskompis till mig som haft massor med olika raser har upplevt väldigt stora skillnader.
Maranerna klarade inte alls fri tillgång för de åt så länge det fanns något att äta, oavsett mängd medan tex Hedemororna inte var speciellt intresserad alls av köpefodret på sommaren då de kunde leta sin egen i deras tycke mycket godare mat.

Så det är nog bara fram med det sunda förnuftet och titta på sina djur. Lagom hull på hönsen=lagom mycket mat. Över lag skulle jag nog säga att de flest höns lider av välfärdssjukdommar som fetma snarare än svält vilket först i svåra fall leder till döden. (och förstå mig nu rätt, jag menar INTE att hönsen ska svälta.)
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
« Svar #5 skrivet: 10 aug-08 kl 21:15 »
Mina höns blev fort ganska tjocka när de fick fri tillgång på mat så det slutade jag med. Nu under sommaren så ger jag de bara snäckskal. Är de hungriga utöver vad de hittar ute så rensar de grishon och de får ofta matrester, bröd, grönsaker och frukt samt sojamjöl. Nu är det bra hull på mina hönor, vare sig för mycket eller för lite.

skånetösen

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 aug-08 kl 21:20 »
Jag nackade just min tupp och han var fet! Jag har märkt att mina hönor är ganska feta och har därför inte gett dem några matrester i sommar utan de går fritt och har fri tillgång på allfoder men de har inte gått ner i vikt för det!

Att man kan se att ett höns är tjockt när man har nackat det förstår jag men hur i &%# ser jag det på ett levande djur? ??? ???
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 11 aug-08 kl 08:09 »
Känn på bröstet.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser