Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken toalett kan man installera i torpet?  (läst 10247 gånger)

Stoneflower

Vilken toalett kan man installera i torpet?
« skrivet: 05 aug-08 kl 13:28 »
Hej
vi håller på att göra ett badrum i torpet, har endast funnits utedass, nu undrar jag vilken typ av toalett man ska ha?
En vanlig som man har i lägenhet funkar det? Eller måste man då ha ett speciellt avlopp?
Idag finns ingenting, vi ska borra efter vatten nu i augusti.
Utedasset som finns är ruttet och då vi har små barn vill vi ha toalett inne.

Fritjoff

SV: Vilken toalett kan man installera i torpet?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-08 kl 14:01 »
En som i lägenheten, alltså där man spolar ner med vatten måste ha ett speciellt avlopp. Det finns en massa bestämmelser om detta och du måste blanda in din kommun. Om det finns så kopplar man in sig på det kommunala avlopps systemet, men eftersom du ska borra efter vatten så antar jag att du ligger lite längre ut  :)

Då måste du gräva en tank, som måste tömmas. Vissa kommuner tillåter vissa tankar etc. Detta är en dyr affär, oavsett vilken tank du än väljer. Avloppsrör måste även dras in till torpet etc, etc. Från miljösynpunkt så är det ju lite slöseri att spola ner en massa fint dricksvatten varje gång du använder toan..

Det finns då andra alternativ. Fixa utedasset är ju en, lite brädor o spik går långt.

Vill du ha det inne i torpet så finns det ju rätt fina lösningar nu förtiden..  Den här e bra har jag läst och hört:

http://www.separett.se/default.asp?id=1206&ptid=1081

Såg den på Bauhaus för runt 6000:-.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 13 aug-08 kl 00:34 »
Mulltoa inomhus kan nog vara lite problematiskt ibland t ex med dålig lukt.
Ett alternativ är vacuumtoalett, här en variant:

http://www.aquatron.se/Vakumsystem.htm

http://www.norrteljetidning.se/site/page/1316?newsid=1826

http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/91495-torrtoa.html

Gäller det ett sommartorp kanske man inte ska haka upp sig på att toan måste vara inomhus, det går att fixa billiga fungerande lösningar i näraliggande uthus, med separerande mulltoa och infravärme.
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 01:02 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 08:02 »
Halaj!

Mullholk luktar ingenting vare sig inne eller ute såvida fläkten går hela tiden.
Men har man en sommarstuga och stänger av den mellan helgerna kan jag tänka mig en fruktansvärd stank. Och flugor.

Olika för olika kommuner, men i Gbg gillas inte sluten tank alls. Infiltration är det som gäller.

Mullholk funkar inte i uthus. Man måste ha rumstemp för att den skall funka. Det blir dyrt på våren och hösten, med uppvärmning av ett uthus.

//T

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 13 aug-08 kl 09:15 »
Det Tapio skriver stämmer säkert, uttryckte mej otydligt och tänkte närmast på ungefär såna här varianter av torrtoa med urinseparation och efterkompostering:

http://www.aquatron.se/Ekotoaletter.htm

Beträffande sluten tank så har Norrtälje kommun tidigare varit helt emot nya såna, men efter att ha utökat kapaciteten i reningsverket och framför allt med avsikt att minska diffust näringsläckage ut i havet, så är det numera grönt ljus igen.
« Senast ändrad: 14 aug-08 kl 09:52 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

helinerd

« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 21:09 »
Eller varför inte en Cinderella? Kostar ju lite mer, men problemet med dålig lukt när elen är avstängd uppstår ju inte med denna.

Den kostar ju en slant förstås, men ack så enkelt...

http://www.fritidstoa.se/

ceson

« Svar #6 skrivet: 18 aug-08 kl 05:46 »
Citera
Eller varför inte en Cinderella?

Denna variant har jag för mig har funnits tidigare under ett par andra namn ???
Idén verkar bra,lite som en trimmad mulltoa ;) undrar hur det fungerar om man
har barn (med påshantering) eller vid längre strömavbrott ??? Själv har jag
upptäckt att jag blir mer och mer allergisk mot el efter varje elräkning ???

ninni

• Ninnis Trädgård på Österlen
    • Skåne
    • ninnis trädgård
« Svar #7 skrivet: 10 sep-08 kl 22:22 »
hej,vet ej om det fortfarande är aktuellt,men som svar på problem med eldrivna fläktar,vi har en ventilsations-snurra på taket ,ihopkopplad med vår torrtoa,ingen lukt eller elräkning,
toan är en WM-classic som vi köpte andra sorteringen av,wost-man-ecology.se
En Permakultur trädgård med hög självförsörjningsgrad av grönsaker och frukt, en gård med kollektiv familjekonstillation; vi började bygga upp gården 2005 efter 10 års letande i hela Europa,idag är vi separerade med varsitt hushåll,för vår och våra 2 barns skull. välkomnar praktikanter etc mars-okt.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 13 sep-08 kl 08:22 »
hej,vet ej om det fortfarande är aktuellt,men som svar på problem med eldrivna fläktar,vi har en ventilsations-snurra på taket ,ihopkopplad med vår torrtoa,ingen lukt eller elräkning,
toan är en WM-classic som vi köpte andra sorteringen av,wost-man-ecology.se

Vad är det för ventilationssnurra? Snurrar den av egen kraft? Värme/kyla?
I campingbussen har vi skapat ett toalettutrymme för mulltoa, men inte installerat någon just för att vi inte löst ventilationsbiten. Där vill man ju inte vara elberoende. Vore kanon om det finns en ventilationssnurra som fungerar.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 nov-08 kl 09:43 »
vet inte om det fortfarande är auktuellt men kan rekomendera Separett!! vi har haft det i många år och det funkar finfint

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 30 nov-08 kl 20:47 »
Soldriven ventilationssnurra...

Eller rättare sagt ventilator..

Biltema har en som funkar kanon.. 
Nr 25-500

Har en sån i min husbil och den funkar kanon....
Kompleterade med en 12V på insidan för utblås nattetid eller när det behövdes... 

« Senast ändrad: 30 nov-08 kl 20:50 av Matt_379 »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 04 dec-08 kl 20:37 »
Vanligt VC, självklart snålspolande & eventuellt urinseparerande om det finns fungerande logistik att ta till vara näringen lokalt (kolla med kommunen)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser