Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skador på spene  (läst 4578 gånger)

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
Skador på spene
« skrivet: 05 aug-08 kl 07:48 »
Har en ko som har fått skador på höger bakspene, såren vill läka men det är väldigt mycket flugor här i  Skåne så vi har fått ta hem henne från betet och påbörjat behandling av såren.
För att skydda för flugor så använder vi en ko BH som vi på insidan fodrar med ett lager finare tyg så att flygorna inta har direktkontakt med såret.
Såret behandlar vi med väteperoxid och Helosansalva 2 gånger om dagen.
Det jag undrar är om nån har några andra bra lösningar om det hade varit en av era ko som hade dessa skador.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Skador på spene
« Svar #1 skrivet: 05 aug-08 kl 08:56 »
hur ser sårer ut?
Är ju VÄLDIGT vanligt med sommarsår... på kor.. tex på spenar eller kroppen. ofta stora som en femkrona..
då är de sår som inte vill läka o alltid är fulla med flugor...
brukar sen läka då fugorna minskar.. efter rötmånaden..

de bästa enligt min erfarenhet är trätjära.... då försvinner flugorna... eller hålla kon inne..
fast just sommar sår verkar korna int bry sig om...o de verkar inte ha ont...

om kossan har sår som inte direkt ser nån orsak till .. men de är fullt med flugor o dägger... så kan de vara sommar sår.

vetrinären säger att ofta kan de vara nåt litet stick så som sen blir sommar sår pga flugor... o att vita kor skulle vara mer utsatta... ::)

men jag är inte så säker på detta..
då min erfarenhet är att samma ko får sommar sår nästan på samma ställe varje sommar... :-[
o hos mig är de både svarta, vita o helbruna kor som får detta..

Är de sommar så kommer de snart bli bättre när rötmånaden tar slut o de blir kallare på nätterna.

En koBH kan ju funka..  vet en tjej som satte en massa fladder på BH .. tog bort själva nätet o knöt dit lite grövre plast band...

de enda är ju att den gäller att den är någorlunda ren... endel kossor verkar ju gilla att ligga i dyngan...

Bästa kosalvan tycker jag är helsosan...

annars så brukar jag ibland också använda Skillingarydsalva... den innehåller tjära.. så flugorna gillar den inte...  tjära är antiseptisk ...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 aug-08 kl 11:32 »
En salva som fungerar superbra på sommarsår
är Celestona Valerat
(det måste skrivas ut av Veternären) men är verkligen bra.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

git

• På våran gård är det
« Svar #3 skrivet: 05 aug-08 kl 12:54 »
Jag använder Aloe Veterinary Formula en spray som samtidigt bedövar lite, läker spenarna snabbt
När jag mjölkar använder jag en salva som jag kokar själv och den har jag till mina egna slitna händer också.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-10 kl 23:54 »
Hur har era kossor klarat sig nu i sommar från sommarsår
när det varit såna massor av flugor o broms?

Själv har jag en 15 mån kviga som blivit illa åtgången på spenarna  :'(
mera tips på bra saker att smörja med?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 27 jul-10 kl 23:58 »
hej,
vi brukar använda procell salva som man kan köpa på granngården blandannat det funkar jättebra och påskyndar läkningen.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 28 jul-10 kl 08:38 »
Jag använder "Medevisalvan"  till det mest i sårväg, självsprickor, skav etc etc på både två och fyrbenta i familjen, en helt suverän salva bara innehållande naturliga saker. http://www.medevisalvan.se/SalvorStift.htm

Alla deras produkter är kanon och går att köpa både på plats, hos några återförsäljare och per postorder, och mer serviceinriktade personer finns inte ;)

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Mikkapikka

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 sep-10 kl 21:29 »
Jag brukar använda jodopax-gelé (från granngården) när korna har tex spentramp. Det blir som en skyddande hinna som torkar efter ett tag och flugorna håller sig borta!

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 19 jul-11 kl 05:21 »
På min koskötar-tid så använde jag Snögg spenförband i kombination med salva. Ibland satt det kvar, ibland inte... Jag tyckte det var bra. Använde det även till ett finger en gång. Eftersom det är av något plastigt material som formar sig efter spenen så kan man ha det på då man mjölkar upp kon innan man sätter på maskinen och det är bra för då gör det ju inte så ont.
Man kan slippa klämma på en sparkbåge på en snäll ko för att inte bli sparkad. Snögg är vattenavstötande.
« Senast ändrad: 19 jul-11 kl 15:15 av Nina W »

johan smith

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 19 jul-11 kl 18:19 »
det finns typ plåster som ärframtagna just för detta... tror att lantmännen har detta. eller granngården som det så idiotiskt heter nu mera...

Har en ko som har fått skador på höger bakspene, såren vill läka men det är väldigt mycket flugor här i  Skåne så vi har fått ta hem henne från betet och påbörjat behandling av såren.
För att skydda för flugor så använder vi en ko BH som vi på insidan fodrar med ett lager finare tyg så att flygorna inta har direktkontakt med såret.
Såret behandlar vi med väteperoxid och Helosansalva 2 gånger om dagen.
Det jag undrar är om nån har några andra bra lösningar om det hade varit en av era ko som hade dessa skador.
dränga jäveln har talat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser