hur ser sårer ut?
Är ju VÄLDIGT vanligt med sommarsår... på kor.. tex på spenar eller kroppen. ofta stora som en femkrona..
då är de sår som inte vill läka o alltid är fulla med flugor...
brukar sen läka då fugorna minskar.. efter rötmånaden..
de bästa enligt min erfarenhet är trätjära.... då försvinner flugorna... eller hålla kon inne..
fast just sommar sår verkar korna int bry sig om...o de verkar inte ha ont...
om kossan har sår som inte direkt ser nån orsak till .. men de är fullt med flugor o dägger... så kan de vara sommar sår.
vetrinären säger att ofta kan de vara nåt litet stick så som sen blir sommar sår pga flugor... o att vita kor skulle vara mer utsatta...

men jag är inte så säker på detta..
då min erfarenhet är att samma ko får sommar sår nästan på samma ställe varje sommar...

o hos mig är de både svarta, vita o helbruna kor som får detta..
Är de sommar så kommer de snart bli bättre när rötmånaden tar slut o de blir kallare på nätterna.
En koBH kan ju funka.. vet en tjej som satte en massa fladder på BH .. tog bort själva nätet o knöt dit lite grövre plast band...
de enda är ju att den gäller att den är någorlunda ren... endel kossor verkar ju gilla att ligga i dyngan...
Bästa kosalvan tycker jag är helsosan...
annars så brukar jag ibland också använda Skillingarydsalva... den innehåller tjära.. så flugorna gillar den inte... tjära är antiseptisk ...