Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur har folk råd att bo i Stockholm??  (läst 3757 gånger)

Ellinor_24

Hur har folk råd att bo i Stockholm??
« skrivet: 21 jul-05 kl 22:47 »
Har inte förstått hur folk har råd att bo i stockholm? Ska man bo på södermalm tex får man räkna med 1,5 miljon minst. Jag tittar mig omkring o tycker mig se normala människor, eller är alla rikemansbarn? Eller rika överhuuvdtaget? Det känns som en gåta.

Wolverine

• Gäst
Re:Hur har folk råd att bo i Stockholm??
« Svar #1 skrivet: 21 jul-05 kl 22:54 »
Det finns fortfarande hyreslägenheter, men de är dyra...
Man får jobba hårt för att bo centralt som vanlig knegare. Inte bara hyran är dyrare, mat e.t.c. är oftast dyrare än rikssnittet.

De finns dom som gärna jobbar xxxxxx av sig för att visa status, vara i smeten. För priset av en normal lägenhet innanför tullarna får du ett lantbruk på andra ställen, vad väljer man? ;D

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #2 skrivet: 17 aug-05 kl 21:36 »
Visst är det dyrare, men också lättare att hitta ett inte alltför underbetalt jobb i Sth.
« Senast ändrad: 17 aug-05 kl 21:36 av Chaan »

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 aug-05 kl 10:56 »

Hej.
Man tjänar i genomsnitt mer i Stockholm än i andra delar av landet, men så mycket mer tjänar man inte, så det slutar med att folk betalar procentuellt sett mer för att bo i Stockholm.

Sen ska vi ju komma ihåg att "förr" fanns det många hyresrätter i Stockholm, och de var ofta billiga på grund av bruksvärdeshyror, men detta har försvunnit mer och mer på senare år, både på grund av omfattande renoveringar och på grund av ombildningar till bostadsrätter.

Det betyder att det år för år byts ut invånarna i Stockholms mer centrala delar. En del som tjänar mindre har lyckats bita sig kvar, medan andra har flyttat, och ersatts av de som ensamma eller som familj tjänar mer än 50000 kronor per månad.

Har man en sådan total inkomst i familjen, och kanske något annat att sälja, ja då kan man klara lån på 1.5-2.5 miljoner, som är normala insatser på normala bostäder i normala områden i centrala Stockholm.

Mikael Perman

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 sep-05 kl 22:16 »
Detta gäller inte bara Stockholm, i Lund är dt lika dyrt, skulle tro att samma gäller Uppsala och Linköping. De lågavlönade pendlar från andra ställen, och ett pristryck på områdena längre ifrån är markant. I kommuner några mil i omkretsen stiger fastigheterna i år med 25%. Många känner sig rika, men ska dessa pengar omsättas till annat, kostar det lika mycket eller mer när nytt boende skaffas. Det är synd om unga som inte har rika föräldrar och ska skaffa första bostaden. Hyresrätter i heta områden är oöverkomliga eller går det mesta till boende. Min brors dotter pendlar mellan Kristianstad och Lund då det andra alternativet var en hyra på 6000 för en liten lägenhet, alternativt köpa en för minst 550000:-. 10 mil med goda kommunikationer kan ju tyckas vara OK för er som bor Norrland, men vi tycker det är långt, här ligger städer 4 mil från varandra i snitt.
Jag flyttade 3 mil från Lund 1988 fick ett äldre hus för 280 000
taxeringsvärdet var 145 000. Min etta i Lund gav mig nästan hela kapitalet när den såldes. Nu är taxeringsvärdet ca 500000
vilket inte skattemässigt i alla fall är att glädja sig över. Jag kan överhuvudtaget inte få ett beboligt hus längre för de pengarna.
Nu bor vi två personer i huset (150 kv) med en hektars tomt för
2000 i månaden om jag orkar såga ved. Vi har en sammanlagd inkomst på 12000 efter skatt, men klarar oss jättebra och trivs verkligen. Kontentan är att ett billigt boende är väl så viktigt som en hög inkomst, som går i ett svart hål, dyrt boende, svaghet för fina bilar, som skapar en jäktig tillvaro med snabbmat och kvalitetsminuter med barnen. Tomten används förståss för viss produktion (ägg, kött och grönt). Vi förvärvsarbetar tillsammans 24 tim i veckan och köar inte efter mer, vi har inte råd eller lust därtill. Vi har inte heller några som helst bidrag(fastigheten är inte jorbruksfastighet och i vilkrt fall som helst för liten). Hemma jobbas det hela dagen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

deman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 mar-06 kl 18:56 »
det är inte säkert att det är dyrt
min hyresrätt kostar 2300 i månaden och ligger 5-10 minuters cykelväg från södermalm

men jag fick stå 12 år i bostadskö för att få den.....och nu vill jag ha ett hus istället utanför stan  :P

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 30 mar-06 kl 19:38 »
Sälj den svart så får du råd med en herrgård  :-[

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 mar-06 kl 22:20 »
Har inte förstått hur folk har råd att bo i stockholm? Ska man bo på södermalm tex får man räkna med 1,5 miljon minst. Jag tittar mig omkring o tycker mig se normala människor, eller är alla rikemansbarn? Eller rika överhuuvdtaget? Det känns som en gåta.

Så länge räntorna är så här låga så är det tydligen inga problem för många men man får ju vara beredd att jobba mån-ons för staten, torsdag och halva fredan för banken och sen det man tjänar på fredag eftermiddag kan man leva loppan för.

Många har ju dessutom amorteringsfria lån som innebär att den dan som dom måste börja amortera och räntan har gått upp lite ... ja, då blir det till att flytta och kanske sälja till ett lägre pris.

Att låna en mille kostar ca 1500:- per månad i ränta (räntan är ju avdragsgill) vid 2,5%.  

Jag är övertygad om att många ligger för nära marginalen idag för att kunna bo kvar den dag räntan börjar glida uppåt.

Jag flyttade från "stan" till "landet" och kunde byta jämt, 1rok mot ett litet hus. Det känns som om jag får mer för pengarna nu än tidigare.

deman

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 mar-06 kl 08:18 »
Sälj den svart så får du råd med en herrgård  :-[

jo kanske man borde göra, men jag vet inte hur man gör och om jag har samvete för det
???

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 5 användare (2 dolda)
Fly till skogen, Stengrim, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser