Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brutet ben? Behöver råd!!  (läst 2654 gånger)

anhede

Brutet ben? Behöver råd!!
« skrivet: 03 aug-08 kl 10:26 »
Jag behöver snabbt hjälp och råd. En av våra dvärggetter hade under natten fastnat i ett snöre som virat sig lite runt ena bakbenet. Det har inte gått in så djup utan man ser en röd ring runt. Men problemet är att hon lyfter upp benet när hon går och vägrar stödja på det. Det bara hänger i luften när hon går. Verkar inte ha jätte ont när man tar där men hon är lite svullen och lite varm. Hur vet man om det är brutet? Kan man avvakta och se vad som händer? Det var ju trots allt inte lång tid sedan hon kom lös igen. Kan det läka av sig själv.... Vad tusan ska man göra!!!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Brutet ben? Behöver råd!!
« Svar #1 skrivet: 03 aug-08 kl 10:30 »
Kläm på benet och "böj" det överallt om det sprakar eller knakar i det så är det brutet. det kan även vara en spricka eller hon har en luxation av höften/knäet (ur led) efter att ha försökt komma loss. Hur som helst är hon mycket öm nu efter en natts lång strid med snöret. Håll koll på hennes temperatur de närmaste dagarna och om du inte känner nåt knak i benet försök massera och hålla benet i rörelse de närmaste dagarna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anhede

« Svar #2 skrivet: 03 aug-08 kl 10:46 »
Om höften är ur led hur märker man det? Hon kan ju röra överbenet men underbenet hänger ner. Snöret verkar ha fastnat precis över knät. Nu ligger hon ned och sover och verkar lugn, men det kanske är någon slag chock och stress. Usch, jag hatar sånt här!!!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 10:53 »
Om hon kan röra överbenet normalt upp och ner är det nog ingen fara med höften, men du får undersöka underbenet och känna efter så det inte knakar i det, om det känns varmt,blir svullet osv.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 03 aug-08 kl 10:54 »
troligtvis är hon bara mörbultad och behöver vila, get ben är ganska tåliga normalt sett.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 03 aug-08 kl 14:58 »
En rejäl koll. Och lite lugn och ro.

anhede

« Svar #6 skrivet: 03 aug-08 kl 15:07 »
Jag kan inte höra att det knakar, men så vill vi ju inte bryta så mycket i det. Hon har stått upp och ätit och kan ställa ned klöven utan att direkt stödja på den. Men när hon går så hänger den bara i luften. Hon lägger sig så fort hon fåt chansen och ser matt och tagen ut. Om man ska kolla tempen, vad är normalt för en get, och när är det mindre bra så att säga. Jag tror att det lutar åt att det kan vara en sen/led skada, men vad gör man åt det?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 03 aug-08 kl 15:21 »
Man "känner" att det knakar/knastrar/krasar, man hör det inte vanligtvis då brottet är inbäddat i muskelvävnad. Om hon sätter ner foten utan att tynga ner så är det troligtvis ingen fara, låter mer som att hon är mörbultad, öm och behöver massor med vila. ge det några dagar. Temp vet jag dessvärre inte. Gruff?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 03 aug-08 kl 16:05 »
Temp vet jag dessvärre inte. Gruff?

Mellan 38,5 & 40 grader är "normaltemp". Puls 70 - 80, om man vill kolla det.

Tummelisa

« Svar #9 skrivet: 03 aug-08 kl 16:14 »
Ring till djursjukhuset och fråga vad du ska och kan göra! Rådfråga är gratis.
Vissa getter/djur kan vara mycket tåliga och visst kan sprickor och lättare frakturer läka om de ligger rätt och bra men de kan också klämma till blodkärl och det är mindre bra...
Likaså kan det bli en snedbelastning med felläkning och det är inte bra. Tycker inte geten ska ha ont.
Kan också vara så att hon är rädd för att stödja benet och stödjer hon verkligen när hon står stilla?!  Är benet stabilt då. Om hon stöder så borde det inte vara luxation alltså ur led men det vet man inte riktigt säkert så prata med veterinären. Vila och ro är bra ord tills dess.
Hoppas det går bra för dig och med din käre vän geten! / Tummelisa
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #10 skrivet: 03 aug-08 kl 18:11 »
Jag hade själv ett lamaföl som fastnade med ett ben mellan två plankor. Det såg riktigt illa ut med ett helt skinnflått underben, man kunde på ett ställe se benet. Ut med veterinär som kände över och konstaterade att inget var brutet, men att nedersta leden var varm och svullen. Vi bandagerade honom och gav antiinflamatoriskt. Lurifax fick sällskap av en annan lama och han åt och drack hyfsat bra, men låg en del och då med benet utsträckt. Han kunde stötta på benet och jag kände mig ganska hoppfull i ett par dagar. Tyvärr konstaterade vi att svullnaden inte gick ned som den skulle och från att ha varit varm började han nu bli kall om nedersta leden. Veterinären (världens bästa) kom förbi och stack med nålar i foten. Tyvärr fanns ingen känsel utan foten hade sakta börjat tyna bort. Köttsåret hade däremot läkt fint! Vi beslutade att avliva honom!

Ett brutet ben är inte alltid det sämsta. Tyvärr kan man inte veta hur illa ett stasat ben är utan det får tiden utvisa. Testa efter ett tag med nål, som min veterinär gjorde.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

anhede

« Svar #11 skrivet: 04 aug-08 kl 19:18 »
Tack alla ni som svarat! Nu är hon betydligt piggare än i går. Svullnaden har börjat gå ned och hon är uppe mycket mer och går. Hon linkar lite, men stödjer rätt mycket på benet nu. Jag känner mig väldigt hoppfull till att det ska kunna gå till sig helt. Men man hinner bli så rädd och tänka så mycket när något sådant här inträffar, och då är det toppen att det finns så många som bryr sig och delar med sig av sina erfarenheter. Vi har slitit bort hela el tråden som hon fastnade i, vill inte att det ska hända igen. Tråden satt bara där utan att det var någon ström, den var inte till någon nytta alls utan vi lät den bara sitta där. But no more.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #12 skrivet: 04 aug-08 kl 21:46 »
Tråden satt bara där utan att det var någon ström

Usch ja, det är då det kan gå riktigt illa! Så länge strömmen är på och med rejäl sprutt så fungerar eltråd toppen. Men när den inte är det så är den livsfarlig! Har själv gjort samma misstag som du!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Tummelisa

« Svar #13 skrivet: 04 aug-08 kl 22:37 »
Härligt att geten är bättre!
Förstår din oro och om geten nu redan börjar stödja borde det bara bli bättre!  / Tummelisa

Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser