Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pitabröd!  (läst 2555 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Pitabröd!
« skrivet: 01 aug-08 kl 14:09 »
Jag blir fullständigt galen! Jag har bakat pitabröd efter samma recept säkert tio gånger nu. Första gången blev det perfekt resultat, men alla gånger efter det har det bara blivit stora tekakor!!  >:( Eftersom det förmodligen inte är nåt fel på receptet, måste det vara nåt i bakningen - men vad!? En idé, någon...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mistel

• -
SV: Pitabröd!
« Svar #1 skrivet: 01 aug-08 kl 16:38 »
Kanske inte ugnen håller rätt temperatur det ska vara ganska hög temperatur runt 250-275 grader då man gräddar pitabröd och då brukar de puffa upp, men använder man en ugn som börjar ta slut och inte stämmer i gradtalen så kan de ju bli lite mer som tekakor, så var det iallafall med ugnen på den gamla spisen som nu är utbytt. Det är iallafall en sak jag vet som kan påverka resultatet.

Nettus

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 aug-08 kl 12:24 »
Spisen är inte särskilt gammal, 4 år. Så problemet ligger nån annanstans...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 04 aug-08 kl 10:14 »
Även en 4 åring kan få barnsjukdomar. Enklast är väl att kolla med en termometer. Så slipper man gissa.

Kabo

« Svar #4 skrivet: 06 aug-08 kl 10:26 »
Temperaturen i ugnen är viktig, det är  sant, när du kollat det är det dags att fundera över annat :)
Det är viktigt att man inte naggar kakorna vare sig med nagg, naglar eller kruskavel. Poängen är ju att luften i bröden inte ska kunna slippa ut.
Har du på minsta sätt ändrat bakmetod?

Nettus

• Småland
« Svar #5 skrivet: 06 aug-08 kl 12:37 »
Har du på minsta sätt ändrat bakmetod?
Det är just det som är skumt... :-\ Jag har bakat på samma sätt - vad jag vet. När degen jäst klart har jag inte knådat degen det minsta, jag har kavlat enbart på ena sidan på mjölat bakbord och testat att lägga mjölsidan både uppåt och neråt på plåten. Ingenting tycks hjälpa...

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 aug-08 kl 17:06 »
Jag kan inte svara på vadför du fått så olika resultat.

Däremot så brukar jag (de få gånger jag gjort pitabröd) slänga in bröden på en uppvärmd plåt inne i ugnen. Plåten ska alltså vara kvar i ugnen hela tiden och vara riktigt het när man läggen in bröden.

Nettus

• Småland
« Svar #7 skrivet: 08 aug-08 kl 11:23 »
Värt att testas, Vitis!

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 2 användare
Aevitas, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser