Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man helt och hållet ersätta köttet?  (läst 6293 gånger)

kumquat

Kan man helt och hållet ersätta köttet?
« skrivet: 31 jul-08 kl 20:55 »
Hej,

Jag är vegetarian och har lite funderingar kring det. Vad jag har hört är bönor och ärtor en hundraprocentig ersättning till kött, men jag kanske är helt ute och cyklar? Jag vet att det finns folk som har blivit veganer hux flux utan någon egentlig seriös uppfattning om ersättning av vissa vitaminer etc (min ena syster är vegan). Men sedan jag flyttar till min pappa och han också har bestämt sig för att bli veggo så är han lite osäker på det här med att bönor täcker hela biffen. Kan man helt och hållet ersätta köttet, och VAD är det man ersätter - Finns det någon bra bok, hemsida eller schyst person som skulle kunna tänka sig att ge klartecken i dimman?

/peace

Skytten

• Skåne
SV: Kan man helt och hållet ersätta köttet?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-08 kl 21:07 »
Du kan klara dej utan kött, tar du ägg eller/mjölk är det aldrig problem.
Är du helveggo, så går det oxå, men du bör vara observant på att det är svårare att få allt man behöver, men det går. Du får skaffa dig kunskaper, det finns säkert både böcker och annat sätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #2 skrivet: 31 jul-08 kl 21:22 »
Hej!
Det finns en jättebra bok som heter "vegansk näringslära på vetenskaplig grund" - jag vet det låter hemskt tråkigt men den är väldigt omfattande. Finns att köpa bl.a. här: http://animalrights.se/shop/shop.asp?kat=B%F6cker&UndKat=28

Man kan ersätta köttet helt, men inte med en enda produkt som innehåller precis samma proteiner, vitaminer mm. Du får fullvärdigt protein genom att äta sojabönor eller genom att kombinera andra bönor/linser/nötter med pasta/bröd/ris t.ex.
Vitaminer mm får du från grönsaker :) Ät färgglatt är ett bra knep för ofta innehåller olikfärgade grönsaker olika vitaminer.

Är du rädd att få järnbrist så slopa teflonpannorna och stek i järnpannor så får du lite extra järn i maten. Kalcium finns i mörkgröna grönsaker som broccoli och spenat.

Känner du dig ändå osäker finns det ju massa bra kosttillskott på marknaden men det är egentligen onödigt så länge man äter någorlunda varierat, i alla fall om du inte är vegan utan äter ägg och mjölk.

Jag kan hålla på hur länge som helst -men det kanske räcker såhär..?

Lycka till!
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 01 aug-08 kl 10:33 »
Det finns ett ämne i kött som inte finns i några vegetariska alternativ, jag kommer inte ihåg vad det hette men om katter får brist på detta åmne så blir dom till slut blinda..Så risken är väl att man får komplettera sin kost med tabletter...Men annars tycker jag att man ska få äta den kost man mår bäst på
, både kroppsligen och själsligt... ;)Jag har två vegetarianer i släkten som båda har lite problem med järnvärdet, med det finns vegetariska järnpreparat....

kumquat

« Svar #4 skrivet: 01 aug-08 kl 11:51 »
Tack, detta låter bra. Ja, det enda som möjligen skulle kunna oroa mig lite är järnet, då min mamma har haft mycket problem med järnbrist, så om det skulle vara ärftligt eller så...?
Jag äter väldigt varierat, från hela färgpaletten och mycket bönor etc och har inte haft några problem med det hittills.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 01 aug-08 kl 13:28 »
Det finns ett ämne i kött som inte finns i några vegetariska alternativ, jag kommer inte ihåg vad det hette men om katter får brist på detta åmne så blir dom till slut blinda..

Tror det är B12-vitaminer...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #6 skrivet: 01 aug-08 kl 13:43 »
B12 måste man ta tillskott av som vegan, men det är något som heter Taurin el liknande som gör katter sjuka.
elliha.blogspot.com

Anso1971

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 01 aug-08 kl 14:37 »
Jag kanske inte ska svara på den här tråden eftersom jag är partisk (=paleodietanhängare även om jag inte lever efter det så mycket som jag skulle vilja).

Bönor, ärtor och spannmål innehåller fytinsyra. De binder kalk, zink och järn så att mineralerna inte tas upp av kroppen så bra utan följer med ut i aldra änden.

Jag försöker undvika dessa livsmedel men det är svårt att undvika spannmål då det är en så stor del i konvetionell svensk kosthållning. Dessutom är jag ett kaffebrödsmonster och ska man döma ut något livsmedel så är det väl godis och kaffebröd som borde ryka först  :-[

Kikärter äter jag ibland enbart för att det är så gott när man blandar med olivolja och vitlök. Men jag försöker i alla fall att hålla nere mängden bönor och spannmål så gott jag kan.

Sök på fytinsyra så får du bilda dig en egen uppfattning.

Bönor innehåller också lektiner men dessa försvinner vid blötläggning och kokning. Är man säker på att allt är borta så kan jag inte se att man behöver oroa sig för detta.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #8 skrivet: 01 aug-08 kl 16:13 »
 Här är länken till en diskussion om vegetarisk kattmat:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=9348.0

Ja, det finns fytinsyra i bönor etc, men det räcker att inte äta dem i samma måltid som järnrika produkter för att motverka det problemet. Är du vegetarian och inte vegan är risken för järnbrist inte större än för en köttätare. Dock, det är nog bra att kolla värdena innan så du vet om du blir sämre eller bättre.
elliha.blogspot.com

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 aug-08 kl 16:22 »
Ni gör det ganska svårt för er, en vegan kan klara sig med viss extra kunskap, de bristsjukdomar som de flesta eventuellt kan få, beror på individuella brister att tillgodogöra sig vissa ämnen, egentligen vare sig de är animaler, all ätare, eller veganer.

Det säger sig själv, att en allsidig kost är bättre än en ensidig, trots detta har de flesta matkulturer ganska ensidig kost av olika själ.

I ett överflödssammhälle som vårt, är det inget problem att vara vegan, vi har en global marknad med livsmedel, så det går att komponera en allsidig vegan kost.

Man får glömma allt vad närproducerat är, i norr kan man inte klara sig bra utan animalisk föda, men som sagt det är skillnad när den transoceana handeln kan ge ett utbud som gör det möjligt att leva som vegan utan näringsproblem.

mahe

« Svar #10 skrivet: 02 aug-08 kl 10:01 »

Vill gratulera din pappa till ett mer hälsosamt, klimatsmartare och djurvänligare liv. :)

Oron som finns för att spola biffen är i princip obefogad. En mycket stor del av världens befolkning äter i huvudsak vegetariskt och så var det även här i Sverige för inte speciellt många generationer sedan. Dagens köttfrosseri i västvärlden är helt beroende av stora mängder fossila bränslen, enorma arealer och stor vattenåtgång. I takt med att energi och spannmål stiger i pris, kommer även biffen att göra det - tills vi åter äter kött enbart till helgen och julafton. För en medveten självhushållare gäller detta naturligtvis redan idag. :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 02 aug-08 kl 10:09 »
Vill gratulera din pappa till ett mer hälsosamt, klimatsmartare och djurvänligare liv. :)

Oron som finns för att spola biffen är i princip obefogad. En mycket stor del av världens befolkning äter i huvudsak vegetariskt och så var det även här i Sverige för inte speciellt många generationer sedan.

Jaha, vad åt befolkningen norr om dalälven då för några generationer sedan?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Maran

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 aug-08 kl 10:12 »
Korngröt!  ;)

Inte var det då kött sju dagar i veckan.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 02 aug-08 kl 10:17 »
Korngröt!  ;)

Inte var det då kött sju dagar i veckan.

Ja, och (efter columbus) potatis, och inlagd sill som smakade rutten och kött. Desto längre norrut desto mera kött.

Maran

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 aug-08 kl 10:26 »
Columbus plockade med sig sötpotatisen. Den blev aldrig en hit norr om dalälven.  :P

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 02 aug-08 kl 10:37 »
Columbus plockade med sig sötpotatisen. Den blev aldrig en hit norr om dalälven.  :P

Ok, vem tog den vanliga potatisen till europa då? För (mandel)potatisen blev visst en hit norr om dalälven och den kommer från nya världen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 aug-08 kl 10:47 »
Till Europa vet jag icke, men Jonas Alströmer brukar få äran som den som lärde svenskarna äta potatis.

Detta var på 1700-talet.

Maran

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 aug-08 kl 10:59 »
Självklart är det så att ju kallare och kargare, desto mer animalisk föda. Det är lite svårt att vara vegetarian på Grönland... Men merparten av världens befolkning har inte bott på så svåra ställen. Sverige har dessutom haft ett mildare klimat än idag. Vi äter enormt mycket mer kött än för bara några decennier sedan.

Jag pratade med mormor, som växte upp i Arjeplog på 20- och 30-talen. Ganska långt norrut och inte så värst många generationer tillbaka. Hon åt kött kanske två ggr i veckan, fisk (vanlig föda i norra Sverige) kanske 3-4 ggr i veckan (färsk, saltad eller torkad). Annars var det mycket kornmjölsmat, kålrötter och morötter. De åt inte alls samma mängder kött som idag.

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 aug-08 kl 23:12 »
Självklart äter vi mer kött än vad som vi behöver, även om detta inte är förenat med fara. det finns andra aspekter på ett avacerat köttätande.
70% av Sveriges spannmål går till djurfoder, och globalt är det ca 50%, med en växande befolkning, kommer det att bli stor efterfrågan på mat.
Man kan tänka sig att priset på spannmål rusar upp så att kött inte blir en självklar vardagsmat längre fram.
Ska Jorden kunna föda 9 milliarder, får spannmålen gå till människoföda i större utsträckning.

Detta förhållande gör att jag tycker att kritiken mot pruttande  kor, som tillför oss så mycket nyttiga produkter, är närmast löjlig, vi kan inte odla spannmål på alla arealer, hur ser då världen ut.

Hur mycket miljöpåverkan har egentligen de snabbväxande broilerna som på en dryg månad blir slaktfärdiga och frabriceras i millioner årligen på en enda producent? Bor några mil från en som vill öka från 900000/år till 1,5 millioner.
« Senast ändrad: 02 aug-08 kl 23:16 av Skytten »

Anso1971

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 03 aug-08 kl 12:31 »
Men vem har råd att äta kött 7 dar i veckan? Inte jag i alla fall. Köttfärs äter vi kanske en dag i veckan. Men annat nötkött från affären köper vi aldrig hem. Får något kilo älgkött från pappa ibland. Vilka är det egentligen som sätter i sig de stora mängder kött som jag läser om? De välbärgade norrlänningarna?! ;D
Fisk skulle jag vilja äta mer av, 3-4 ggr per vecka hade varit helt ok.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser