Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gáhkko bröd (samisk mjukbröd)  (läst 20637 gånger)

janefonda

• Gäst
Gáhkko bröd (samisk mjukbröd)
« skrivet: 19 jul-05 kl 23:48 »
Ngn som har recept eller ngn hemsida med beskrivning på hur man bakar samebröd som man gör på platta eller i vedeldad ugn...

smakar väldigt gott....ej lyckats hitta på nätet....

Mikael Perman

• Gäst
Re:Gáhkko bröd (samisk mjukbröd)
« Svar #1 skrivet: 26 jul-05 kl 19:11 »

Hej.
Eftersom ingen annan verkar vilja svara, får väl jag försöka göra det, efter bästa förmåga. Även om den inte är så stor i detta fall.

Med mycket bröd är det väl så att brödets smak och så, beror ju mer på HUR det lagas, än själva receptet. Och under omständigheterna som man lagar det. Tid och plats och stämning bidrar i högsta grad till den goda smaken.

För övrigt är nog inte receptet fast, ibland kan det vara med bakpulver, ibland med jäst, osv. Och man har inte fasta mått med sig, helt enkelt.

När jag själv är ute och vill ha bröd, så har jag en speciell brödpanna, dvs en tunn järnpanna, med extra långt skaft.

Till den blir det lite på en höft, med vetemjöl, torrjäst och vatten. Men det smakar extra gott, då det är helt nybakat och med smöööör. Jag själv plandar det i en plastpåse och knådar.

Lite ojämn gräddning, med lite svarta fläckar här och där bidrar till smaken.

De beskrivningar som jag hittat, är från Yngve Ryds bok Eld, där det finns mer beskrivning av HUR man gräddar det, än receptet i sig.

Men mer ursprungligt, som det beskrivs i Yngve Ryds bok, kan man baka det på baksten, eller till och med direkt på riset, och det ska ge en speciell smak i sig. Värt att prova, helt enkelt.

Att göra bröd i stekpannan, med samma deg, är helt enkelt inte samma sak, utan en besvikelse.

Och färskt, färskt, ska det vara, helst.

Mikael Perman.

Barbamamma

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 aug-05 kl 12:53 »
Iblan kallas sånt bröd för lefsor, tror jag

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 aug-05 kl 19:37 »

För övrigt är nog inte receptet fast, ibland kan det vara med bakpulver, ibland med jäst, osv.

Och en del bröd bakas helt utan jäsningsmedel!!
..

Mullvaden

« Svar #4 skrivet: 15 aug-05 kl 12:22 »
gahkko och lefsor är INTE samma sak!!!!
lefsor är norsk klådda med potatis i degen.
gahkko är bakat på vetemjöl och rågsikt,ingen potatis. alla jag känner bakar så och med jäst.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 aug-05 kl 10:47 »

Hej.
Tog kontakt med Ajtte och de gav mig följande recept:

Gahkku, glödkaka

När man bodde i tältkåta var det vanligt att man bakade bröd varenda dag. Ingredienserna håller sig färska länge, åtminstone om man använder vatten som degvätska. Man var tvungen att ta med sig mycket mjöl och annat när man flyttade upp till fjälls på våren, för att det skulle räcka ända till hösten.

Först av allt måste ni ha en gjort upp en eld. Medan ni väntar på att det ska bli riktigt bra glöd gör ni degen i en bunke och låter den jäsa.

Recept: 10 stora kakor, storlek som en stekpanna

7 dl mjölk eller vatten (eller blandat)
1 dl olja/flytande margarin
1 påse torrjäst
1 dl sirap
1 tsk salt
1 dl rågsikt
vetemjöl

Värm vätskan och oljan till 37°C och slå i jästen. Blanda och rör i sirap, salt och rågsikt. Rör i vetemjöl till en lagom fast deg (som en bulldeg). Rör 5-10 minuter. Jäs ca 40 minuter i bunken under duk. Dela degen i tio lika stora delar och kavla ut kakorna på en mjölad träplatta. Nagga (picka hål i kakan med en gaffel) och grädda i het gjutjärnspanna.
Ät och njut.

Mikael Perman.

Tysksötnös

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 aug-05 kl 20:31 »
Hej, jag er helt enkelt begeistrat att hitta det här receptet. Tack ska du ha för att leta efter det, en bra ide med Ajtte. Vi är en tysk familj som älskar Lapland och vi är just nu tillbaka från vår vandringen längs Kungsleden. Det fanns två kulinariska höjdpunkter på vägen och en av de var glödkaka samt nyrökt röding vid Aktsestugorna hus en samisk bondhustru. Det var jättegott och jag försökte att få ta på receptet. Nu har jag det, tack så mycket! Jag ska prova det snart och berätta om hur det gick. ;D

Mullvaden

« Svar #7 skrivet: 01 sep-05 kl 12:35 »
ingen mjölk!
inget fett!
s

gust1880

« Svar #8 skrivet: 26 nov-06 kl 19:43 »
Läs under Stekpannebröd??? 16 nov. där har jag lagt in receptet som jag har.
Gunnel

Dela detta:

* Inloggade just nu

1122 gäster, 3 användare
addebadde, Radar, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser