Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Recept på hemgjord flugspray-någon??  (läst 9094 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Recept på hemgjord flugspray-någon??
« skrivet: 30 jul-08 kl 23:13 »
Kanske det redan finns ett recept här någonstans. Men jag hittar inget!
Vet någon något bra, hemgjort som hjälper hyfsat?
Nu kör jag med 4 ess tjärsalva och det är lite väl pöligt att smörja och smörja. Vore bra med något jox att spraya på!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

donderboss

• -
SV: Recept på hemgjord flugspray-någon??
« Svar #1 skrivet: 31 jul-08 kl 10:23 »
har set en skogs kusk anvande hjortetaks olie , men inte på direkt på hesten ,men på  stof fastgjort på grime eller sele tøj!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #2 skrivet: 01 aug-08 kl 02:31 »
hejsan! Jag brukar blanda till en egen smörja  som fungerar på eksemhästar, mugg,svamp, mygg, knott m.fl.  insekter.2dl olivolja, 30drp Tea-treeolja, 2 vitlöksklyftor finkrossade och drp hovtjära
ooch 1 blanda  väl. Insmörjes   på eftermiddagen då insekterna zurrar som mest,  Mvh  Inger i Järna :)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 01 aug-08 kl 09:27 »
Jag använder en blandning mellan olivolja och patchouliolja till en av mina hästar. Det funkar helt Ok. Är inte 100%-igt, men det lättar flug- o bromsplågan lite. Den andra hästen är rädd för sprayflaskan, så hon får bara switch på sig istället.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #4 skrivet: 01 aug-08 kl 15:43 »
Har idag fått tips av en lokal "hästgubbe", de använder cocosfett till sina hästar! Han fick "receptet" av en Häxa från södra Sverige!
Måste testas! Har köpt cocosfett idag, så jag ska kolla hur det funkar snarast!

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #5 skrivet: 01 aug-08 kl 21:21 »
alla biodlare vet att kryddnejlikeolja kan man använda när man arbetar i bigården. bina HATAR lukten. testade det därför på hästarna och det funkar ganska bra mot både knott, flugor o mygg, men inte så värst bra mot bromsen.
jag blandar ut kryddnejlikeolja (köper på små flaskor) med matolja av något slag. går även att blanda med vatten, men då varar effekten inte lika länge.
obs. ge INTE outspätt då det är mycket starkt för huden!

timsavimsa

« Svar #6 skrivet: 08 aug-08 kl 12:16 »
Japp, jag har ett bra recept. Bra mot knott iaf, mot flugor vet jag inte.

Ta en STOR gryta och blanda:
5 liter vatten
3 dl ättikssprit (inte ättika)
3 små citroner i skivor
1 liten pressad vitlök
1 dl timjan (torkad)
1 dl rosmarin ("")
1 dl oregano ("")

Koka upp och låt sjuda i 30 min. Låt svalna över natten. Sila genom duk och häll upp på sprejflaska, resten i petflaskor. Håller sig länge om det står mörkt.

Lycka till!
Anna på Häljesgården i Sätila

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 08 aug-08 kl 22:47 »
Har idag fått tips av en lokal "hästgubbe", de använder cocosfett till sina hästar! Han fick "receptet" av en Häxa från södra Sverige!
Måste testas! Har köpt cocosfett idag, så jag ska kolla hur det funkar snarast!

Kokosfett  :o, ska det smältas eller hur ska man få på det på hästen? För visst är det ganska hårt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #8 skrivet: 09 aug-08 kl 10:23 »
Han brukar först smälta det för att få ner det i e burk med lock. Annars är det bara att kleta på!
Förvarar man cocosfettet där det inte är så kallt, är det ju mjukare. Men man får ta i lite!
Har test nu och det fungerr bra!

Sonila

• Var dag e en ny chans :)
    • Västerbotten
    • Hobbyryttaren
« Svar #9 skrivet: 13 aug-08 kl 09:13 »
Hörde talas om grönsåpa.. Undrar om det var timjan som skulle dra i varmt vatten, stå över natten och däefter blandas med grönsåpa och vatten. Ska fungera alldeles förträffligt. Har inte exakta receptet..
Känner att jag lever ;)
www.hobbyryttaren.ning.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 21 aug-08 kl 19:55 »
Kanske det redan finns ett recept här någonstans. Men jag hittar inget!
Vet någon något bra, hemgjort som hjälper hyfsat?
Nu kör jag med 4 ess tjärsalva och det är lite väl pöligt att smörja och smörja. Vore bra med något jox att spraya på!
Det enda som hjälper är utspedd hjorthorns olja .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

guba

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 aug-08 kl 01:59 »
Vad gör flugor för skada på hästar om de inte har ett sår, dricker tårvätska ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 4 användare (1 dolda)
LimJans, Tony Leo, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser