Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till gris  (läst 11341 gånger)

Rosten

• Närke
Mat till gris
« skrivet: 30 jul-08 kl 08:51 »
vi har funderat på att skaffa ett par hushållsgrisar. Så igår pratade med ägaren till ICA-handeln och han sa att jag fick ta grönsaker och frukt av honom om jag ville. (upp till 200 kg i veckan)
Hemma på gården har vi havre och korn till hönsen.
En granne säljer potatis.

Vad behöver jag mera?
Salt?
Andra tillskott?
Måste potatisen kokas?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Mat till gris
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 09:33 »
Kan ni få bröd av ICA så gillar dom det oxå :)

Saltsten
E-vitamin/Selen (finns i 25kg säck på granngården)
Foderärtor

Vi brukar även ge lite betfor.

Potatisen får ett högre näringsvärde när den är kokt.
Vi kokar allt frukt/grönt/ärtor/potatis på vintern men på sommaren får de allt okokt..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 11:12 »
Kan ni få bröd av ICA så gillar dom det oxå :)

Saltsten
E-vitamin/Selen (finns i 25kg säck på granngården)
Foderärtor

Vi brukar även ge lite betfor.

Potatisen får ett högre näringsvärde när den är kokt.
Vi kokar allt frukt/grönt/ärtor/potatis på vintern men på sommaren får de allt okokt..
Brödet skickar dom tillbaka till bageriet.
Vart köper man foderärtor?
Dom bönder som jag vet odlar det har själva grisar.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jul-08 kl 11:20 »
Jag har aldrig ett e-vitamin å selen, kan nån lära mig mer? Varför just det, får de ofta brist, vilka är symptomen då?

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 30 jul-08 kl 11:35 »
Jag har aldrig ett e-vitamin å selen, kan nån lära mig mer? Varför just det, får de ofta brist, vilka är symptomen då?
Vad matar du med?

Utegrisar

• Kennel Adiolas
« Svar #5 skrivet: 30 jul-08 kl 16:13 »
E-vitamin och selen är inget du behöver utfodra regelmässigt..utan bara vid bristsymtom.. För selen så är det om dom är halta eller allmänt dåliga i benen,det kan bero på selenbrist.
E-vitamin kan man ge om man vill stimulera en bättre och längre brunst..

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 30 jul-08 kl 18:38 »
Grisar har vad jag fått lära mig lätt för att  få Altzheimers och E-vitamin hjälper mot den risken..
Selen för dräktiga och digivande suggor..
Vi ger inte grisarna det året om.. från hösten till några veckor efter att grisningarna är över..

Vet ej var man får tag i foderärtor.. köper av min grannbonde..
« Senast ändrad: 30 jul-08 kl 18:40 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 jul-08 kl 18:45 »
Vad är risken att en gris får Altzheimers? 
Så gamla blir de väl vanligtvis inte, såvida det inte är fargaltar och suggor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #8 skrivet: 30 jul-08 kl 18:47 »
Jag tänker ju naturligtvis på avelsdjuren och de blivande avelsdjuren :)
Har Linderödare och är rädd om mina avelsdjur..

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 30 jul-08 kl 19:51 »
Vet ej var man får tag i foderärtor.. köper av min grannbonde..

Blir nog rätt svårt.
Han har 4 500 grisar och totalt ca 100 hektar. (på ett år så går det igenom ca 16 500 grisar)

Så hans foder räcker bara till en 1/3 av vad dom äter.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Selen till gris
« Svar #10 skrivet: 31 jul-08 kl 10:54 »
E-vitamin och selen är inget du behöver utfodra regelmässigt..utan bara vid bristsymtom..

Njaee man ska ju utfodra sina djur så dom INTE får bristsymptom,
får dom bristsymptom så har man ju redan orsakat en skada.

Selen+E-vit bör ges till alla grisar för att stärka immunförsvaret !

och undvika muskeldegeneration som är en bristsjukdom som beror på underskott av E-vitamin och Selen.
Denna brist kan också ta sig uttryck i plötslig hjärtdöd.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 jul-08 kl 10:58 »
hm.. jag kör kornkross och suggkoncentrat. Fast jag är ju lite veligt till koncentratet, linderödsföreningen rekommenderar ju att man inte använder det. Så det blir lite periodvis de får det.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 31 jul-08 kl 11:28 »
hm.. jag kör kornkross och suggkoncentrat. Fast jag är ju lite veligt till koncentratet, linderödsföreningen rekommenderar ju att man inte använder det. Så det blir lite periodvis de får det.
När du inte ger suggkonsentrat. Får dom bara kornkross då?

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #13 skrivet: 31 jul-08 kl 13:13 »
Då tänker vi lika Grimla.. bättre att förebygga.. :)

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 jul-08 kl 18:36 »
ja, då blir det bara kornkross.. å gräs då i hagen.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #15 skrivet: 31 jul-08 kl 20:52 »
E-vitamin och selen är inget du behöver utfodra regelmässigt..utan bara vid bristsymtom.

Jag ger mina grisar Tocosel (E-vitamin och selen) ca 1ggr/mån för att förebygga bristsjukdomar.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 aug-08 kl 20:40 »
Jag har inte kunnat hitta någonstans där det står ung. hur mkt tilläggsfoder en gris behöver utöver betet.. Jag förstår ju att det givetvis är beroende utav en väldig massa saker men en ungefärlig mängd borde väl kunna gå att säga.. Då har man ju iaf något vettigt att utgå ifrån när man provar fram rätt mängd.

Vi har två stycken linderödgyltor, den ena född i mars och den andra i juni. Om man utöver betet bara gav kornkross, hur mkt bör man ge då ungefär? Grisarna får ju matrester också men det är ju inte alla dagar det blir något kvar åt dem..

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #17 skrivet: 10 aug-08 kl 21:45 »
Jag skulle ge dom ungefär 2kg per gris o dag om du bara ger dom kross i sommar.. blötlägg det gärna nån timme innan så blir det mer mättande o mina grisar föredrar iaf att maten är uppblött. :)

ingvar2

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 aug-08 kl 23:54 »
Det här får ju räknas som växande avelssvin då, för det var väl dom som skulle bli suggor sen? Dom utfodras ju lite svagare för att inte växa för fort..
Och vid 40-50 kg vikt så behöver dom ca 18Mj och knappt 200g smältbart råprotein /gris/dag..
Korn ligger på ca 12Mj/kg och 80-90 g smbråprot, så 2 kg ger ett litet överskott på energi, medan det fattas lite protein, Betesgräset ger ca 25g smbråprot/ kg, så det är ju inte fy skam, men det svåra är ju att veta hur mycket dom äter..
Så 2 kg kan vara rimligt just nu, senare när gräset är sämre/slut så bör du ju ge lite extra protein, t.ex i form av ärter...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 aug-08 kl 12:01 »
Tackar för svaren!
Då vet jag iaf ungefär hur mkt jag ska ge.. Nu får de ju iaf matrester och fallfrukt någon gång per dag så man får väl dra ned lite på mängden antar jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser