Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sparkande Rödkulleko  (läst 4398 gånger)

puck

• Uppland
sparkande Rödkulleko
« skrivet: 27 jul-08 kl 19:24 »
Jag har två rödkullekor varav den ena har blivit opålitlig. Hon sparkas, både åt det ena och andra hållet. Det är verkligen inte roligt.
   Jag har en låsbar fodergrind som de nu får hö vid, då betet har tagit slut. Jag går in till dem och ryktar och pratar med dem, men nu vågar jag inte stå bredvid henne längre, efter att ha fått några sparkar. Hon har inte betett sig så förut. Annars är hon tillgiven och fin, om jag går ut till dem i hagen är det inga problem.
   Hur uppfostrar man sånt betéende - går det? Man kan ju inte ha det så.

soleskog

SV: sparkande Rödkulleko
« Svar #1 skrivet: 27 jul-08 kl 20:41 »
När kalvade hon senast?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

puck

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 jul-08 kl 21:01 »

Hon kalvade 23 mars, i onsdags tog vi bort kalven (fast hon sparkades innan det också).

covboy

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jul-08 kl 22:00 »
Nåt är inte som det skall vara ! Antagligen är det ljuvret som gör henne sparkglad.. :P

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-08 kl 23:53 »
Eller så är hon en sån sort som passar bäst som köttfärs...  :-X
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

soleskog

« Svar #5 skrivet: 28 jul-08 kl 09:50 »
När de gått med kalven  över ett halvår, eller mjölkat utan att ha kalven hos sig, så är min erfarenhet att de kan bli sparkiga - om de är dräktiga. Så verkar det ju inte vara med er ko. Jag tror också att det kan vara juvret, det borde ni nog kolla - mjölka ur och se om mjölken är ok, eller kolla med hemmatest. Fast då kanske det får bindas ett och annat ben...
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jul-08 kl 09:57 »
jag fick laera mej ett trick haer nere.
man har en gummislang ca en meter laang.
ena aenden maalas roed,,den stoppar man ALDRIG i sin egen mun :)
den roeda aenden stoppas in i kossans b-js h-l,
sen blaaser man in lite luft i slangen o kossan staar som ett taent ljus!

antagligen foerbjudet som allt annat jag laert mej :)

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 28 jul-08 kl 10:50 »
Hur är det med flugor och bromsar där korna sitter fast?
Vi hade för länge sedan en ko som var hur snäll som helst höst, vinter och vår.
Men när flugorna kom på sommaren var hon helt hysterisk när hon satt fast och skulle mjölkas.
Minsta lilla fluga som kröp på henne gjorde att hon sparkade så maskinen flög, stod man i vägen så fick man en spark själv.
                                        Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

puck

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 28 jul-08 kl 18:01 »
Hur är det med flugor och bromsar där korna sitter fast?
Vi hade för länge sedan en ko som var hur snäll som helst höst, vinter och vår.
Men när flugorna kom på sommaren var hon helt hysterisk när hon satt fast och skulle mjölkas.
Minsta lilla fluga som kröp på henne gjorde att hon sparkade så maskinen flög, stod man i vägen så fick man en spark själv.
                                        Mvh
                                      Charlotte

Jag har också haft funderingar på det. Det är grymt mycket broms. Den andra kon sparkar också, men aldrig på mig eller ens agressivt, så där är inga problem.

(Fast nu låser jag inte fast dem längre, just med tanke på bromsen. Men de står ju ändå kvar, för de vill ha av det goda höet.)
« Senast ändrad: 28 jul-08 kl 18:14 av puck »

puck

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 28 jul-08 kl 18:09 »
Jag tror också att det kan vara juvret, det borde ni nog kolla - mjölka ur och se om mjölken är ok, eller kolla med hemmatest. Fast då kanske det får bindas ett och annat ben...

Hur gör man när man citerar fler inlägg i samma inlägg?

Ja usch, jag måste nog göra det, så att man vet. Jag har ett sånt däringa gammalt sparkskydd från Nordpost för 69:-, funkar det på en så agressiv sparkare? Kan man binda ihop bakbenen annars, eller hur gör man? Sparkar de bakåt med frambenen sen istället?
   Usch, det är f*n inge kul att ha blivit rädd för sin ko. Jag är oftast själv också, det är det som är det värsta. Men jag måste ju göra nåt åt´et!

puck

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 28 jul-08 kl 18:10 »
jag fick laera mej ett trick haer nere.
man har en gummislang ca en meter laang.
ena aenden maalas roed,,den stoppar man ALDRIG i sin egen mun :)
den roeda aenden stoppas in i kossans b-js h-l,
sen blaaser man in lite luft i slangen o kossan staar som ett taent ljus!

antagligen foerbjudet som allt annat jag laert mej :)

Fast det låter väldigt roligt!  :-X

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 jul-08 kl 18:23 »
Kolla juvret först,så kan du utesluta juverinflamation sen ifall det är ok..Egentligen kan du se på ljuvret om det är rådnad på det,i värsta fall får kon feber och tappar aptit.
Om kon har sinat kan vara en orsak att den inte vill bli mjölkad..

puck

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 28 jul-08 kl 18:32 »
Kolla juvret först,så kan du utesluta juverinflamation sen ifall det är ok..Egentligen kan du se på ljuvret om det är rådnad på det,i värsta fall får kon feber och tappar aptit.
Om kon har sinat kan vara en orsak att den inte vill bli mjölkad..

Jag tycker juvret exteriört ser normalt ut, bara att det är välfyllt fortfarande. Men nån rodnad kan jag inte se. Och nån aptit är det verkligen inte fel på. Men visst ska jag kolla upp detta! Undrar bara hur jag ska gå till väga...

covboy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 jul-08 kl 18:36 »
Sparkjärn på båda sidor och ha en säker blick när du ser kon i ögonen då du greppar spenarna.. ;D

Ko sparkar e inte dödande som däremot en hästspark kan vara..Kon sparkar i blindo men en häst ser alltid före vart den ska sparka !

puck

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 28 jul-08 kl 19:37 »
Hon vet att hon ska sparka mig i alla fall, den saken är säker!  :(

Det där med säker blick blir lite svårt när jag inte är säker... Men jag kanske fixar det, om bara nån finns i närheten och kan ringa ambulans... Att ha hjälm på mig bevisar väl bara för ko-skrället att jag är osäker.  :-[ Grejen är väl att inte dra sig för det, utan bara göra´t.

Jag brukar vara tuffare än såhär, det är väl hormonerna som spökar.
« Senast ändrad: 28 jul-08 kl 19:43 av puck »

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 28 jul-08 kl 19:50 »
Nejnejnej, använd inte sparkbåge, har du otur får kossan panik när du sätter på det och skadar både dej och sej själv.

När (vilket numera är jättesällan) vi har nån trilskande kossa binder jag upp ett framben på henne, helt böjt ska det vara och knyt fast i inredningen. Mycket snällare tycker jag, och gör inte ont ett dugg.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

puck

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 28 jul-08 kl 22:02 »
Ja, Jösses! Jag önskar jag hade praktiserat hos en bonn med elaka kor!

Vi får se hur det går... Men sparkbågen låter jag bli då. Funderade lite på hur det skulle gå till att sätta på den när jag står 2 meter bort... Va fånig jag känner mig!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 28 jul-08 kl 22:54 »
Ko sparkar e inte dödande som däremot en hästspark kan vara..
Kon sparkar i blindo men en häst ser alltid före vart den ska sparka !

Ett brutet ben eller krossad knäskål är otrevligt även om man inte dör att det..

Om kossan verkligen vill träffa rätt så gör hon det, med en superbra precission..
Men en halvhjärtat spark (viftning) är ju inte seriös...

Den som inte tror att en ko kan träffa exakt kan försöka röra juvret på en ohanterad diko  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vilse

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 jul-08 kl 00:23 »
jag mjoelkade en besaettning daer bonden hade koept in ett antal treaariga kvigor som faatt kalv foer foersta gaangen som mer aen 3 aar gamla,,dom var vilda!
han fick dom billigt paa auktion, kvigor som tjuren inte lyckats betaecka foersta eller andra aaret.
rackarns vilket liv det var at mjoelka dom!
parkerade in dom mellan gamla kossor som support och saa tight det bara gick,,sen sa laet vi deras svansar vara laanga saa vi saag vilka som var farliga naer vi satte paa mjoelkmaskinen.
med svansar laanag saa menar jag inet at vi klippet sjaelva svansen utan bara haaret,,det var at binda upp et ben paa dom och anvaenda plastslangen med raet aende :)
tog et par veckor sen var dom ok

covboy

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 jul-08 kl 10:42 »
Rosa, det jag ville säga att när en häst tänker sparka lär en van skötare kunna förutse det men när en ko sparkar så är det o siktade sparkar.. :)
Jag som är van med kor vet nog oxå när kon tänker sparka,lägg handen på låret så känner du när den spänner muskeln och då har man några 10 delars sek att fly ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser