Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hölagring  (läst 3220 gånger)

lialan

• Västergötland
hölagring
« skrivet: 26 jul-08 kl 17:00 »
Jag har slagit en liten äng med lie, och fått lite, men dock, hö.
Nu undrar jag hur jag ska förvara det. Har ingen bra lada eller dylikt.
det är ju en ganska liten mängd.Skulle jutesäckar funka?
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: hölagring
« Svar #1 skrivet: 26 jul-08 kl 19:28 »
Jag har slagit en liten äng med lie, och fått lite, men dock, hö.
Nu undrar jag hur jag ska förvara det. Har ingen bra lada eller dylikt.
det är ju en ganska liten mängd.Skulle jutesäckar funka?

Under tak, luftigt. Säckar behövs inte.

Norna

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 25 aug-08 kl 09:57 »
Har du ingen lada kan du spänna upp en presenning. Det ska bara vara täckt uppeifrån, så att det inte regnar på höet. Sidorna ska vara luftiga. Undertill kan du lägga några brädor så att höet inte kommer i kontakt med marken och så att det blir ventilation underifrån också.
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 26 aug-08 kl 14:47 »
Ska du lagra på betonggolv i ett garage till exempel så kan du lägga ut europapallar som du sedan lagrar höet på. Hindra fukt uppifrån och nerifrån.

Westan

« Svar #4 skrivet: 14 dec-08 kl 18:37 »
Är höet riktigt torrt - avdödat - så se till att det ligger på torrt underlag. Täck det sedan med en pressening runt om.
Detta gäller åtminstone om du bor i götaland och svealand. Anledningen är klimatet vi har här fuktiga, varma, blåsiga
höstar, vintrar avlöst med kallare perioder.  Under de varma fuktiga perioderna tar höet åt sig fukt, ju mer desss öppnare
det ligger. De omväxlande perioderna med kyla förvärrar ytterligare situationen genom att det kalla höet kondenserar
vattnet i luften när en ny töperiod kommer.
För att komma till rätta med detta problem har jag numer klätt mina ladväggar med lättviktspresseningar och dessutom
klätt mitt lösa hö med samma slags presseningar. Höet har därmed fått mycket bättre kvalitet, Hittils har jag inte behövt
kassera något av höet. Stor skillnad mot tidigare år.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 14 dec-08 kl 22:51 »
För att komma till rätta med detta problem har jag numer klätt mina ladväggar med lättviktspresseningar och dessutom
klätt mitt lösa hö med samma slags presseningar. Höet har därmed fått mycket bättre kvalitet, Hittils har jag inte behövt
kassera något av höet. Stor skillnad mot tidigare år.

Sitter pressarna utanpå eller innanpå ladväggen?

Ligger löshöet på skulle med press över?

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 dec-08 kl 18:05 »
jag har tänkt börja med lättviktspresseningar på höet, men funderar på om jag ska göra som.. vem det nu var ovan, att även klä väggarna. Ägaren före mig har klätt vissa väggar med plast, vågar man sig på det? eller ruttnar ladan? Taket är av plåt och ena änden av rännet är helt öppet mot resten av ladan.

Westan

« Svar #7 skrivet: 16 dec-08 kl 20:39 »
Till Anders
Lättviktspresseningarna ligger på det lösa höet på skullen/rännet.
Ytterligare presseningarna sitter på rännets invändiga väggar. Presseningarna skulle säkert vara
effektivare om de satt utvändigt. Men det är betydligt bökigare att sätta upp. För att kompensera för
denna förlorade effektivitet har jag även lagt presseningar på själva höet.

Till Lollo
Tror inte det är någon risk med att väggarna skulle ruttna. Lättviktspresseningarna är ju inte helt
lufttäta, men de fungerar som ett vindskydd.

Mitt tak är ett plåttak, aluminium.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 dec-08 kl 21:46 »
ja.. fast jag funderade på plast på väggarna. det är tätare, kanske  hindrar fukten mer. å så presseningar på höet

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser