Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  könsbestämma cayugor ???  (läst 2450 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
könsbestämma cayugor ???
« skrivet: 25 jul-08 kl 08:56 »
jag har fått lite ällingar men hur könsbestämmer man dom ? är det bara på lätet eller finns det några andra knep med cayugor, jag tycker att min 2 vuxna är rätt lika oxå men de har lite olika läten, men det är ju tydligen en av varje eftersom äggen är befruktade....... ;)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: könsbestämma cayugor ???
« Svar #1 skrivet: 25 jul-08 kl 09:38 »
Alla "vanliga" ankor, ej mysk är lätta att skilja på rösten som lite större ungar och även de vuxna. Hes basröst är hane, gäll röst är hona. Honorna "pratar" också gärna mer än vad hanarna gör. När ungarna byter ut sina första fjädrar igen så får hanarna sin kryll, den lilla locken på stjärten. Men rösten är det som fungerar hela året eftersom de vuxna hanarna fäller och ser ut som honor en tid på sommaren.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 26 jul-08 kl 08:20 »
tack! jag har inte sett nån "krull" på min hane, men eftersom det kommer ällingar ur äggen så måste det vara en hane och en hona......
jag tror att våran första älling som kläcktes på gården var en hona. ska ut och lyssna på småällingarna i eftermiddag när jag ahar slutat jobba.
ALLA är välkomna !

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 09 aug-08 kl 20:19 »
min ena lilla älling har lite vitt på bröstet. det har inte de vuxna. växer de bort eller får det vara lite vita ?? det går inte ihop med varken myskankor eller mignoner, utan enbart med sussex.
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser