Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippa och spinna getragg?  (läst 4936 gånger)

gröten

klippa och spinna getragg?
« skrivet: 25 jul-08 kl 00:52 »
Hej!
Är det någon som gör det?
Vilka getter ska man välja om man är ute efter pälsen?
/Anna

ögonfrid

SV: klippa och spinna getragg?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-08 kl 02:42 »
Jag ställer samma fråga då jag tänker göra det (tränar fortf på att spinna fårull) mina getter är stora vita mjölkgetter. De har ganska lång ragg och när jag borstar dem får jag en del fin skär ull.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 25 jul-08 kl 20:06 »
Jag tror man ska blanda med fårull.  Om jag fattat rätt är det så raggsockor kommer till.  Raggen är slitstark, och isolerar väl så bra som ullen, är lättare - men väldigt mycket svårare att hantera med slända och spinnrock.  Tråden håller inte ihop om man inte blandar.

Sen finns det ju angoragetter, eller om de nu heter mohair.  Den pälsen är helt annorlunda; mjuk och spinnbar som få.  Men då talar vi ju inte om svenska lantrasgetter längre!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gröten

« Svar #3 skrivet: 26 jul-08 kl 13:26 »
Ja, jag har spunnit raggsocksgarn, mycket riktigt brukar man blanda med fårull.
Jag vet bara inte från vad för slags get raggen kom ifrån och jag har ju sett getter med lång fin päls och getter som nästan inte har någon alls... beror det mest på individ kanske?
Angoragetter är jag inte så intresserad av, även om de har fin päls.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 28 jul-08 kl 09:51 »
Det är nog olika på vilken ras hur lång ragg de får. Vissa getter sägs kunna ha nästan lite ullig karaktär och visar då troligen en genetisk rest av de angoragetter som Alströmmer (han som tog in potatisen) importerade. När han hade som mest var de visst runt 500 stycken i Sverige som sedan blandades ut i den vanliga lantrasen eftersom folket inte uppskattade de mjukare finare mohairen utan var mest intresserad av den grova fårullen och starka getraggen som man som sagt blandade i fårull till raggsockar.

Vill man hålla liv i den äkta raggsockstraditionen borde man väl kunna sikta in sig på de långhårigaste getterna man hittar och avla på dem. Lantrasgetterna jag sett på bild ( :-[ har inte sett någon i verkligheten) brukar se ganska långhåriga tycker jag.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

gröten

« Svar #5 skrivet: 28 jul-08 kl 19:26 »
ja...
jag har sett lantrasgetter som har jättetunn och kort ragg och andra som har tjock och lång päls.
men jag får väl titta på dom innan jag tar hem dom. haha
 kan man klippa dem kort som får eller blir de frusna? Man kanske ska borsta av raggen?
Verkar inte vara så många getraggsspinnare här på forumet...
« Senast ändrad: 28 jul-08 kl 19:41 av gröten »

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #6 skrivet: 29 jul-08 kl 06:46 »
Vad jag hört (kan vara fel) är raggen ganska hård och stickig och när man pratar med gamla tanter verkar de få frossbrytningar när man nämner ragg. Men det vore synd om kunskapen om ragg försvann helt så kämpa på.

Hur man ska få av den, skulle tro att det enklaste borde vara att klippa av den och frusna lär dom bli en stund så gör det på sommaren. Att kamma ur den som man gör på hundar (som man spinner underullen av) tycker jag inte verkar troligt.
Bäst svar får du nog om du letar upp någon gammal tant som hade jordbruk på självhushållningens tid.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

gröten

« Svar #7 skrivet: 04 aug-08 kl 00:26 »
ja det får jag göra. synd att de tanterna inte verkar ha internet...
tack för svar ändå
/Anna

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 04 aug-08 kl 00:36 »
Man klipper de långa "kjolarna" bak och magen på våren. Det blir inte mkt. per get. En siffra jag hört är att karda ihop 30% ragg med 70% ull för hälen och tårna i raggsockorna. Jag har också sett att man tvinnat ihop en raggtråd och en ulltråd till hälen och tån.

gröten

« Svar #9 skrivet: 09 aug-08 kl 15:56 »
Aha, ok.
de flesta getter har ragg som duger att klippa alltså?

annan

« Svar #10 skrivet: 15 sep-08 kl 20:17 »
var får jag tag på getragg, nån som vet?

(alltså inte mohair eller liknande utan RAGG)

annan
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 15 sep-08 kl 23:50 »
Man frågar här när killningen är i full gång  :)

annan

« Svar #12 skrivet: 22 sep-08 kl 21:12 »
Man frågar här när killningen är i full gång  :)

i vår alltså?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Vilda-Matilda

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser