Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  övergödd broccolli?  (läst 3208 gånger)

Syster Yster

övergödd broccolli?
« skrivet: 22 jul-08 kl 23:55 »
Hejsan,

Första året med broccolli, så jag har lite frågor.  Mina plantor är otroligt stora (brösthöjd) och fina.  Vet i och för sig inte hur stora plantorna brukar vara, men de är väldigt maffiga. De är planterade i stallgödsel som legat i fem år ungeför och sedan har hag haft gräsklipp och lite hönsgödsel på sedan de blev stora. Jag har haft dem under fiberduk i början, så jag har ingen kålmask på. Jag började skörda toppskott för två veckor sedan, och nu sprutar det fullkomligen fram sidoskott.

Nu till frågan - jag upplever att buketterna eller vad man kallar dem är mindre kompakta än de man köper (min enda referenspunkt :-)) och att de går i blom ganska snabbt, så jag måste skörda dem när de är ganska små.  Annars är de jättefina, och smakar väldigt bra, men är som sagt lite spretiga i vissa fall.  Om jag lämnar dem på ett par dagar för länge, ,för att få lite större buketter, så vill de gärna gå i blom.  Är det så här med "hemmagjord" broccolli, eller kan det möjligen vara så att jag varit lite för överentusiastisk med gödseln?
Hur länge brukar man kunna skörda från dem?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: övergödd broccolli?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-08 kl 14:55 »
Om jag förstått dig rätt så odlar du broccolin i en gödselhög, och har dessutom satt till extra gödsel? Det är extremt. Visserligen finns det tydligen en del djurägare som gör så, men jag hävdar ändå att det är extremt. Jag tycker du får vara nöjd att plantorna överhuvudtaget växer och mår bra, samt att skörden smakar bra.

Jag vet för lite om broccoli för att säga varför de blir lösa. Kanske växer de för fort. Kanske saknar de något mineral eller överhuvudtaget jord.

Allmänt sett får man acceptera att hemodlade grönsaker inte alltid ser lika perfekta ut som de i butiken. De har andra fördelar istället.

Den fem år gamla gödseln är ett utmärkt jordförbättringsmedel. Lagom mängd tycker jag är 5-10 liter per m2. Man kan nog under några år lägga på väsentligt mer, när gödseln är såpass välbrunnen, om man vill förbättra jorden.

Vi har en koncentration av djur idag. På en del håll blir det för mycket gödsel och på andra håll för lite. Det är knappast uthålligt.
« Senast ändrad: 23 jul-08 kl 15:06 av Anders Skarlind »

Syster Yster

« Svar #2 skrivet: 24 jul-08 kl 13:13 »
Fast någon gödselhög är det såklart inte...  Det är välbrunnen hästgödsel blandat med torv och spån som legat i fem år och har blivit jord...  Jag använder den till alla mina grönsaker, och det växer som bara den, och ger mycket stora skördar i de flesta fall. Extremt eller inte, det fungerar utmärkt för övriga grönsaker. (potatis, morötter, ärtor, bönor, selleri, palsternacka, rödbeta, rädisa, massa olika sorters lök osv osv...   Min fråga gällde just broccolli, som jag inte haft förut. Är den mer känslig för övergödning än andra grönsaker? 

Någon annan som har koll på broccolli?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 24 jul-08 kl 14:35 »
Fast någon gödselhög är det såklart inte...  Det är välbrunnen hästgödsel blandat med torv och spån som legat i fem år och har blivit jord...  Jag använder den till alla mina grönsaker, och det växer som bara den, och ger mycket stora skördar i de flesta fall. Extremt eller inte, det fungerar utmärkt för övriga grönsaker. (potatis, morötter, ärtor, bönor, selleri, palsternacka, rödbeta, rädisa, massa olika sorters lök osv osv...   Min fråga gällde just broccolli, som jag inte haft förut. Är den mer känslig för övergödning än andra grönsaker? 

Någon annan som har koll på broccolli?

Jag skulle kalla detta välbrunnen gödsel, snarare än jord. Men OK, jag har inte sett den.

Broccoli är en av de mest näringskrävande grönsakerna. Broccoli anses svårodlad. Det är svårt att få den att växa bra och det är svårt att undvika att den går i blom fort. Man ska hålla kvar den på knoppstadiet vilket är knepigt. För övrigt kan väl forumets broccoliexperter fylla i med fler svar?

Hur länge kan du lagra dina potatisar, rotfrukter och lökar?
« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 14:50 av Anders Skarlind »

Vurre

« Svar #4 skrivet: 26 jul-08 kl 23:31 »
Kål är näringskrävande växter, men det finns gränser.

Att broccolin snabbväxer av för mycket näring är inte att förvåna. Broccoliplantor ska inte vara i brösthöjd. De ska hålla sig på ca en halv meter eller lägre och ge kompakta huvuden om 1/4 kg.

Jag har broccoli som ger kompakta huvuden på 3-3,5 hekto, och tycker att de är för stora, även om de är goda. Plantorna är ändå inte mer än ca 40-50 cm höga. En del kanske 60 cm.

Storleken beror occkså på planteringavstånd. Mina står med 40 cm i raden och 0,6 m radavstånd.

Mitt råd är att att skörda huvena när de är fina, även om de är små, och äta upp dem eller frysa dem till vintermat.

snus? vad är priset på en pris?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 27 jul-08 kl 08:16 »
Vid överdriven kvävegödsling blir brysselkålshuvuden små eller lösa. Gissar att det är samma med broccoli. Överdriven gödning ger inte alltid större grönsaker. Inte heller blir de godare eller lagringståliga. Måttfullhet är en dygd - även i grönsakslandet :)

Mina broccoliplantor som sattes i växthuset efter att tomatplantorna tagit all kraft ur jorden och åkt ut, fick ingen gödning alls. Dom höll sej kring 50-60 cm höjd och gav enorma mängder små-halvstora huvuden från jul och fram till nu (sju månader!). En planta är kvar men ska ut nu pga platsbrist. För en självhushållare kan många broccoliskott av mindre storlek vara en fördel. Man slipper frysa in dom, kan äta dom råa i salladen och dessutom plocka lite varje dag.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Syster Yster

« Svar #6 skrivet: 29 jul-08 kl 07:47 »
Tack för svar.

Jag får lägga band på mig, då, nästa år när det blir nya plantor. Det är väldigt frestande att göda på av bara den, när gödseln finns så lätt tillgänglig  :). Det är då fasiken at mamma alltid skall få rätt.  Hon har hävdat länge, att min broccolli är monstruös...

Tills dess följer jag rådet med att skörda de små buketterna och frysa in dem. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser