Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödbetor ... massor !  (läst 14789 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Rödbetor ... massor !
« Svar #20 skrivet: 27 jul-08 kl 20:50 »
Just nu kokar rödbetssoppa på spisen, borde funka med frysta betor till soppan i vinter. Tyvärr ingen frysbox (än, men kanske snart) men några påsar kan man klämma in i vanliga frysen.

Idag har jag just gett bort en rejäl laddning till en kompis som ska göra rödbetsvin av dem, jag ska prova det samma snart.

Har ni ingen jordkällare eller annan skaplig källare? Borde vara bättre än att frysa in dem.

Vitis

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 27 jul-08 kl 22:34 »
Har ni ingen jordkällare eller annan skaplig källare? Borde vara bättre än att frysa in dem.

Skaplig källare, ja, men den är varm nu när det är +31 i skuggan. 13-14 grader där nu, inget alternativ för rotfrukter förrän i oktober skulle jag tro.

Hur som helst så går betorna (och löken!) åt, sålde en kasse till en rysk tant idag som skulle koka borscht till sin gubbe och hans kompis här i byn. Appeltorp 12 och 13 var här idag och hämtade en laddning till vinbryggning.

Vårt soppakok gjorde slut på nåt kilo.

Har skaffat några kilo ekologisk vitkål så nu ska jag syra en laddning av rödbetor och kål. Kanske lite lök i ?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 27 jul-08 kl 22:51 »
Skaplig källare, ja, men den är varm nu när det är +31 i skuggan. 13-14 grader där nu, inget alternativ för rotfrukter förrän i oktober skulle jag tro.

Hur som helst så går betorna (och löken!) åt, sålde en kasse till en rysk tant idag som skulle koka borscht till sin gubbe och hans kompis här i byn. Appeltorp 12 och 13 var här idag och hämtade en laddning till vinbryggning.

Vårt soppakok gjorde slut på nåt kilo.

Har skaffat några kilo ekologisk vitkål så nu ska jag syra en laddning av rödbetor och kål. Kanske lite lök i ?

Smakmässigt är jag inte övertygad om kombinationens fördelar.

Enbart rödbetor blir gott men inte så hållbart. Annelies Schöneck rekommenderar (som sagt?) tillsats av morötter eller kålrötter för bättre hållbarhet. Och troligen lök. Minns inget om kål. Har inte boken här.

En annan tänkbar ingrediens är ingefära (färsk, helst eko) = åt kimchihållet. Kanske funkar ihop med rödbetor, vitkål och ev lök? Aningen djärvt kanske...

Vurre

« Svar #23 skrivet: 27 jul-08 kl 23:49 »
Man skulle kunna testa att hermetisera rödbetor i lättsaltat vatten. Även om det inte är kul att ställa konserveringsgrytan på spisen i värmen... Men jag har en polare som har konserverat rödbetor och de flesta burkarna blev bra.

Kanske inget man gör under högsommaren men har man tid och lust så kan det väl vara värt att testa.
snus? vad är priset på en pris?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 06 aug-08 kl 07:01 »
En rödbetsfråga här i rödbetstråden. Är det något ämne i rödbetor som är tufft för njurarna? De få gånger jag provat ugnsbakade färska rödbetor har jag fått ont i njurarna så nu vågar jag inte prova mer. Inlagda går däremot utmärkt. Detta påminner mig om att jag ska be och få mormors (88 år) recept på inlagda rödbetor. Mycket goda och det gäller att fråga så länge hon har minnet i behåll.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vurre

« Svar #25 skrivet: 06 aug-08 kl 10:50 »
En rödbetsfråga här i rödbetstråden. Är det något ämne i rödbetor som är tufft för njurarna? De få gånger jag provat ugnsbakade färska rödbetor har jag fått ont i njurarna så nu vågar jag inte prova mer. Inlagda går däremot utmärkt. Detta påminner mig om att jag ska be och få mormors (88 år) recept på inlagda rödbetor. Mycket goda och det gäller att fråga så länge hon har minnet i behåll.

Undrar om det inte finns nitrit eller nitrat eller nåt sånt i rödbetor? Vitbetor och gulbetor är skonsammare, har jag för mig. Man ska inte ge rödbetor till spädbarn tror jag mig ha hört, så nåt ämne är det som kan vara skadligt om man är känslig. Kolla dina njurvärden, det är inte normalt för en frisk person att reagera på rödbetor.
snus? vad är priset på en pris?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 06 aug-08 kl 14:27 »
Undrar om det inte finns nitrit eller nitrat eller nåt sånt i rödbetor? Vitbetor och gulbetor är skonsammare, har jag för mig. Man ska inte ge rödbetor till spädbarn tror jag mig ha hört, så nåt ämne är det som kan vara skadligt om man är känslig. Kolla dina njurvärden, det är inte normalt för en frisk person att reagera på rödbetor.

Det är bara de färska sedemera ugnsbakade som jag reagerat på. Åt kanske väl många för de var så goda.  ::)  Inlagda går bra att äta i större mängd.

mia@motvikt.com

• älskar livet
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 12 aug-08 kl 01:09 »

1-klipp av blasten
2-lägg på ett ordentligt lager sand
3-inför vintern gamla höstlöv
4-om det blir jättekallt  lägg på säckväv eller annan markduksliknande material med stenar på så det inte blåser iväg.
vips! - en jordkällare på plats! bara att plocka goda betor efter hand
bättre en tia i näven än en tjuga i foten

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #28 skrivet: 19 aug-08 kl 13:46 »
[ choklad/rödbetskaka till kafét :)!

det går inte möjligtvis att få receptet  :-[ vi har också en hel del rödbetor!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #29 skrivet: 19 aug-08 kl 22:55 »
det går inte möjligtvis att få receptet  :-[ vi har också en hel del rödbetor!

Men det är väl klart :). Har ett par olika recept, ska jag lägga dem här eller på Övrig mat-tavlan?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Vitis

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 19 aug-08 kl 23:16 »
Men det är väl klart :). Har ett par olika recept, ska jag lägga dem här eller på Övrig mat-tavlan?

Både och för säkerhet skull, då hittar man det både här och på mattavlan om man söker där ist. ! Klipp o klistra !  :)

*nyfiken*

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #31 skrivet: 20 aug-08 kl 00:04 »
OK då börjar vi med recept nr 1, (recepten är urklipp så jag har ingen aning om var de kommer ifrån).

Rödbets- & chokladkaka (10-12 bitar)

3 ägg
2 dl strösocker
200 g mörk choklad
150 g smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
2-3 färska rödbetor (ca 200g)

Sätt ugnen på 175grader.
Vispa ägg+socker pösigt.
Smält chokladen tillsammans med smöret och rör ner i äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao, rör ner.
Skala och riv rödbetorna, vänd ned i smeten.
Smörj och bröa en sockerkaksform, häll i smeten.
Grädda i mitten av ugnen, 40-50 minuter.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #32 skrivet: 20 aug-08 kl 00:30 »
Rödbetskaka 2 (8-10 bitar)

100g smör
4ägg
2 dl socker
2 små rödbetor
2 msk kakaopulver
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

glasyr:
50g ost av Philadelphiatyp
30g smör
1 tsk honung
2 dl florsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala+riv rödbetorna.
Smält smöret på svag värme.
Vispa ägg+socke rtill det blir riktigt fluffigt. Blanda i smöret, rödbetorna och kakaon. Rör om väl.
Blanda mjöl och bakpulver, rör ned i smeten.
Smörj+bröa en sockerkaksform (helst ganska hög). Häll i smeten och grädda mitt i ugnen i 45 minuter. Se till att kakan har lossnat från kanterna när den tas ur ugnen. Låt den svalna.

Blanda ost, smör och honung - sikta ner florsockret. Bred glasyren över kakan.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #33 skrivet: 20 aug-08 kl 00:54 »
Om det är någon som vet vad 160 grader i en varmluftsugn motsvarar i en "vanlig" ugn har jag ett recept jag inte själv prövat men som låter jättesmarrigt!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #34 skrivet: 20 aug-08 kl 09:12 »
Om det är någon som vet vad 160 grader i en varmluftsugn motsvarar i en "vanlig" ugn har jag ett recept jag inte själv prövat men som låter jättesmarrigt!

Brukar det inte skilja en 20-25 grader i recepten mellan vanlig ugn och varmluftsugn? Den högre värmen för vanlig ugn. Så 160 grader i en varmluftsugn borde vara en 180 grader i en vanlig ugn.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #35 skrivet: 20 aug-08 kl 10:50 »
Brukar det inte skilja en 20-25 grader i recepten mellan vanlig ugn och varmluftsugn? Den högre värmen för vanlig ugn. Så 160 grader i en varmluftsugn borde vara en 180 grader i en vanlig ugn.

OK, det var den uppgift jag hittade också, men jag var inte säker. Tack! Recept kommer senare idag :)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #36 skrivet: 20 aug-08 kl 17:03 »
OK recept nr 3, har jag inte bakat själv men det låter som ngt för hösten -i alla fall tycker jag att apelsin och kanel hör den kallare årstiden till.

Observera att ugnstemperaturen i originalreceptet är för varmluftsugn, 160 grader. Med vanlig ugn borde detta motsvara en sådär 180-185 grader :).

Rödbets-chokladkaka med karamelliserad rödbeta och apelsin (8 personer)

100g mörk choklad
100 g rödbeta
4 ägg
75 g mjukt smör
50 g rårörssocker
75 g vetemjöl
1/2 tsk kanel

Till sirapen
150g rödbeta
1 apelsin (helst ekologisk då skalet ska användas)
250g rårörssocker
2,5 dl vatten
1 kanelstång

Smält hackad choklad i vattenbad/mikrovågsugn.
Skala och riv 100g rödbetor fint.
Dela äggen i gulor och vitor. Vispa äggvitorna styva med en elvisp.
Vispa socker och smör mjukt, tillsätt äggulorna - en åt gången.
Tillsätt rödbeta, mjöl och smält choklad och rör snabbt ihop det.
Nu ska äggvitan försiktigt vändas ned i smeten, börja med en tredjedel av vitan och sedan resten.
Häll i en smord springform, ca 23 centimeter i diameter.
Baka i ca 180 grader, tills en teststicka är torr. Låt den svalna lite innan den lossas ur formen.

Sirap:
Skala 150 g rödbeta och strimla den med hjälp av potatisskalare.
Skär apelsinen (med skal) i mycket tunna skivor.
Koka upp vatten med socker och kanelstång, rör tills sockret lösts upp.
Lägg i apelsinskivor + rödbetsstrimlor och låt puttra (utan lock) i 35-45 minuter.
Karamellen ska vara tjock och sirapsaktig, rödbetor och apelsinskal ska vara mjuka.

Servera kakan med karamell och lättvispad grädde!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #37 skrivet: 20 aug-08 kl 17:18 »
Medan vi ändå är inne på rödbetor så måste jag rekommendera detta goa recept som kommer från ett sånt där receptblad från Coop:

Rödbetsrisotto

6 dl kokta rödbetor, skalade och tärnade
4 msk olivolja
1 stor röd lök, hackad
2 klyftor vitlök, krossade
4 dl risottoris
1.3 dl grönsaksbuljong
4 tsk dill, grovhackad
2 msk pepparrot, riven
50 pinjenöttetter, rostade

Gör en vanlig risotto av oljan, löken, vitlöken, riset och buljongen (eller gör efter ert vanliga recept, med tillsatt vitlök).
När risotton är klar rör man bara ner rödbetstärningarna, dill och pepparrot. Salta/peppra och värm upp.
Strö över rostade nötter och ät!

Jag tycker att det blir ännu godare med lite parmesan på toppen ;), och (de dyra) pinjenötterna byts ut mot vad man har hemma. Pumpafrön blir jättegott - och fint mot den rosa risotton.

Jag gillar verkligen rödbetor, även om jag inte har några egenodlade. I affären kostar en liten knippa 25:-. Kan ni som har för många möjligen teleportera hit några kilo
 ???

mia@motvikt.com

• älskar livet
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 24 aug-08 kl 20:54 »

Jag gillar verkligen rödbetor, även om jag inte har några egenodlade. I affären kostar en liten knippa 25:-. Kan ni som har för många möjligen teleportera hit några kilo
 ???

Om du bor nära Linköping (läste "Östergötland" på din profil) så är det bondens marknad där en dag i veckan under och efter skördetid. Kommer inte ihåg vilken, lördag eller söndag... någon som vet? Där borde du få tag på fina rödbetor.
bättre en tia i näven än en tjuga i foten

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #39 skrivet: 24 aug-08 kl 21:14 »
Om du bor nära Linköping (läste "Östergötland" på din profil) så är det bondens marknad där en dag i veckan under och efter skördetid. Kommer inte ihåg vilken, lördag eller söndag... någon som vet? Där borde du få tag på fina rödbetor.

Jo jag vet, tror det är lördagar. Fast tåget till Linköping kostar 110 kr :( Annars är det ett bra tips, tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 6 användare (1 dolda)
Hantverkaren, kretslopp, Bokohammare, William, lavendula

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser