Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur miljövänligt/-farligt är järnsulfat?  (läst 32965 gånger)

Anders Plogen

• -
SV: Hur miljövänligt/-farligt är järnsulfat?
« Svar #20 skrivet: 10 aug-08 kl 23:46 »
Oj!
Äntligen ett uttömmande svar. Tack för det!

Annett

• Hejsan!
« Svar #21 skrivet: 20 maj-15 kl 19:42 »
Jag tänker ta upp den här gamla tråden igen,för just nu är jag drabbad av mördersniglar. They are everywhere, all over the place, vart man än tittar.Det första jag ser på morgonen: mördarsniglar, det sista jag ser på kvällen: mördarsniglar.
Nu vet ni,hur jag har det. Har beställt "Snigelfritt" på nätet och när jag fick hem det så läste jag på förpackningen: Medlet har en patentskyddad sammansättning, som bla.innebär att resultatet inte försämras av regn och annan fuktig väderlek.
Och sedan står det: Järnfosfat 1vikt% (10g/kg).
Det är inte järnfosfat som jag oroar mig för utan vad är resten? Varför skriver de aldrig ut ALLT som är i? Det står att även övriga ämnen är av godkänd livswmedelskvalitè. Men det säger ju inget det heller För det är ju så många tillsatsar tillåtna i livsmedelsproduktionen som har visat sig vara bla. allergiframkallande, cancerframkallande,mm.
Visst är jag väldigt petig, men jag vill veta exakt allt som är i. Att bara veta 1% och att sedan lita på att de 99%, som jag inte vet något om är bra, känns lite godtrogen.

Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #22 skrivet: 20 maj-15 kl 22:44 »
Jag tänker ta upp den här gamla tråden igen,för just nu är jag drabbad av mördersniglar. They are everywhere, all over the place, vart man än tittar.Det första jag ser på morgonen: mördarsniglar, det sista jag ser på kvällen: mördarsniglar.
Nu vet ni,hur jag har det. Har beställt "Snigelfritt" på nätet och när jag fick hem det så läste jag på förpackningen: Medlet har en patentskyddad sammansättning, som bla.innebär att resultatet inte försämras av regn och annan fuktig väderlek.
Och sedan står det: Järnfosfat 1vikt% (10g/kg).
Det är inte järnfosfat som jag oroar mig för utan vad är resten? Varför skriver de aldrig ut ALLT som är i? Det står att även övriga ämnen är av godkänd livswmedelskvalitè. Men det säger ju inget det heller För det är ju så många tillsatsar tillåtna i livsmedelsproduktionen som har visat sig vara bla. allergiframkallande, cancerframkallande,mm.
Visst är jag väldigt petig, men jag vill veta exakt allt som är i. Att bara veta 1% och att sedan lita på att de 99%, som jag inte vet något om är bra, känns lite godtrogen.

Har inte tillverkaren/importören ett säkerhetsblad (kallas på utrikiska MSDS, material safety data sheet) som kan laddas ner från deras hemsida? Det ska finnas ett sådant enligt nuvarande lagstiftning, och där står det mer om innehållet än det behöver göra på förpackningen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 20 maj-15 kl 22:50 »
På tal om järnsulfat, så lär det ha varit boven bakom oförklarlig fiskdöd i samband med en del av de sjösänkningsprojekt som var på modet på 1800- och 1900-talet. Om sjöbotten och vattensjuka marker omkring den sjö som skulle sänkas innehöll sulfater, t ex järnsulfat, så ställde det inte till med några svåra problem så länge jorden var mättad av vatten. Men efter torrläggningen kunde en del nedbrytningsprocesser och mer eller mindre komplicerade reaktioner äga rum, en del nedbrytningsprodukter följde med lakvatten ner i det som var kvar av sjön eller dräneringsdiken och var inte alls hälsosamma för fisk.  En uppgift jag har sett är att skadade fiskar fick gälarna fulla med någon slags slem, om man fångade levande men skadad fisk, tvättade ur gälarna och släppte ut fisken i rent vatten så klarade den sig bra.

kurt

« Svar #24 skrivet: 21 maj-15 kl 04:46 »
Har inte tillverkaren/importören ett säkerhetsblad (kallas på utrikiska MSDS, material safety data sheet) som kan laddas ner från deras hemsida? Det ska finnas ett sådant enligt nuvarande lagstiftning, och där står det mer om innehållet än det behöver göra på förpackningen.

Nu hjälper det ju inte med säkerhetsblad, eftersom det bara tar upp hälsovådliga produkter, och den som frågar inte litar på vad som anses vara hälsovådligt! Skall man finna övriga ingredienser så måste man ha tur och söka efter ev patent i patent databasen

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
Coelioxys

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser