Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur miljövänligt/-farligt är järnsulfat?  (läst 32964 gånger)

Anders Plogen

• -
Hur miljövänligt/-farligt är järnsulfat?
« skrivet: 19 jul-08 kl 17:51 »
Jag har förstått att "snigelfritt" ska fungera bra mot sniglarna. Det består av pelletterat järnsulfat som sniglarna käkar och dör. Jag har inte använt det hittills, men är lite sugen p.g.a uppäten sallat. Men hur giftigt är det egentligen för andra organismer? Och jorden? Med tanke på att man använder det som rötskydd (järnvitriol) och mot mossa i gräsmattan så kan det ju inte vara helt bra för mikrolivet i jorden. Det är väl inte godkänt för ekologisk odling heller?

sofiaho

SV: Hur miljövänligt/-farligt är järnsulfat?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-08 kl 18:01 »
Vad jag förstått, det lilla jag kollat upp det, så ska det iaf vara godkännt för kravodling. Sen så har jag faktiskt inte kollat så noga hur det påverkar omgivningen. Skäms nästan lite för det...

Jag har fattat det som att ämnet angriper snigelns mantel, så att det är bara blötdjur som skadas av detta giftet. Sen så kan det ju som du nämnt kanske påverka mikrofaunan... Måste genast kolla upp det sen när jag är hemma vid mitt snabba bredband igen!
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 19 jul-08 kl 20:22 »
Citera
Flera fritidsodlare har upptäckt att en produkt från Lactamin, tänkt som järntillskott till grisar, tar död på mördarsniglar. Produkten består av rent järnsulfat. Det ämne som förgiftar sniglarnas matsmältningssystem när de äter av snigelgifterna Snigelfritt och Ferramol snigeleffekt är också järn, men i form av järnfosfat.
Priset för grisarnas järntillskott är under 10 kronor kilot i butiker för lantbrukare. Snigelgifterna kostar cirka 200 kronor kilot.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=526&a=85543
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 19 jul-08 kl 21:38 »
Snigelmedelena innehåller järnfosfat, grisarnas järnsulfat funkar INTE lika bra. Medlet man använer mot sniglar är inte farligt det är mera som järntillskott ifall fåglar eller däggdjur förtär det.

Anders Plogen

• -
« Svar #4 skrivet: 19 jul-08 kl 21:47 »
Snigelmedelena innehåller järnfosfat, grisarnas järnsulfat funkar INTE lika bra. Medlet man använer mot sniglar är inte farligt det är mera som järntillskott ifall fåglar eller däggdjur förtär det.

Jo, men eftersom man använder det som rötskydd på trä så borde det ha någon fungucid effekt. Och dessutom dödar det av mossan i gräsmattan. Jag är inte säker på att jag vill ha ett sådant ämne i min matjord. Jag försöker hålla den så levande som möjligt....

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 19 jul-08 kl 22:08 »
Då blir det till att vässa spaden, fast den kan ju döda en och annan mask också...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders Plogen

• -
« Svar #6 skrivet: 19 jul-08 kl 22:16 »
Kanske funkar att servera det på fat... Då borde det inte läcka så mycket...

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 19 jul-08 kl 22:22 »
Jo, men eftersom man använder det som rötskydd på trä så borde det ha någon fungucid effekt. Och dessutom dödar det av mossan i gräsmattan. Jag är inte säker på att jag vill ha ett sådant ämne i min matjord. Jag försöker hålla den så levande som möjligt....

Det är järnsulfat ofta i kombination med ex. ammoniumsulfat som används mot mossa i trädgården det är en helt annan sak än järnfosfat. Vad är det för märke på järnsulfaten/järnfosfaten som används mot röta på trä? jag hittar ingen sådan i kemikalieinspektionens databas.

Dricker du mjölk och äter sockerkaka? Äter sylt?
Även mjölkvatten har en fungicideffekt mot ex. svampen mjöldagg. +Även bikarbonat/bakpulver har en fungicideffekt mot svampsjukdomar på växter. +Atamon funkar även det bra som en fungicid.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #8 skrivet: 19 jul-08 kl 22:50 »
Jag vet inte hur farligt detta preparat är, men läs under tråden "odla sniglar" där finns en länk till just snigelodling och där finns flera tips på hur man håller sniglarna instängda. Visst det handlar om snäckor i den texten men mycket borde vara överförbart. V vinlkade skydd och koppar verkar vara bra.

Än har vi inga sniglar att tala om i trädgården men baserat på vad jag har hört verkar de vara rent hemska. Vi klämmer ihjäl alla sniglar och snäckor vi hittar bara för att vara på den säkra sidan. De verkar dock inte gilla lerjord vilket vi har gott om.

Anders Plogen

• -
« Svar #9 skrivet: 19 jul-08 kl 23:40 »
OK. Jag är inte så rabiat som det kanske verkar. Vill bara kolla upp och vara säker innan jag lägger ut eller sprutar med grejer i landet eller på mina djur... Tycker nästan att det verkar vara för bra för att vara sant att det finns ett ämne som bara är giftig för sniglar och inget annat.

Det som används för inpregnering av trä är s.k. "järnvitriol". På kemikalieinspektionen står det med under "övriga namn" och inte som ett preparat. 

Stängsel, barriärer och sånt är svårt att fixa i min oordnade, stökiga trädgård.

Anders Plogen

• -
« Svar #10 skrivet: 19 jul-08 kl 23:47 »
Dricker du mjölk och äter sockerkaka? Äter sylt?
Även mjölkvatten har en fungicideffekt mot ex. svampen mjöldagg. +Även bikarbonat/bakpulver har en fungicideffekt mot svampsjukdomar på växter. +Atamon funkar även det bra som en fungicid.

Det är inte min hälsa jag oroar mig för, det är mikrolivet i jorden.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 20 jul-08 kl 10:12 »
Vi klämmer ihjäl alla sniglar och snäckor vi hittar bara för att vara på den säkra sidan.

En ganska hemsk inställning tycker jag, hörrudu. Skulle inte förvåna mig om naturen vill fylla ut det ekologiska tomrummet ni skapar med nåt annat, t ex spanska skogssniglar. Visserligen kan de andra sniglarna och snäckorna åstadkomma vissa skador de också, men normalt sett är de ganska harmlösa. Är någon art ett problem så kan man väl i så fall gå på den arten istället för att försöka få bort alla?

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 20 jul-08 kl 11:43 »
Halaj!

Jag förstod inte heller riktigt sambandet där.

Lite som:
Jag gillar inte vargar och därför skjuter jag varenda hund jag ser.

//T

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #13 skrivet: 20 jul-08 kl 21:49 »
Ett litet försvarstal från snigeldödaren. ;)

Området runt där jag bor är angripet, men inte min tomt, ännu.
Att identifiera "mördarsnigeln är svårt.
En liten snigel kan lägga bra många ägg, jag stämmer i bäcken mao.

För övrigt rensar jag mitt trädgårdsland på ogräs, ogräset dödar jag också utan hänsyn till exakt art. Det som exempelvis inte är morot åker bort...

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 23 jul-08 kl 23:54 »
Järnvitriol = järnsulfat
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #15 skrivet: 24 jul-08 kl 15:22 »
Det är järnvitriol man brukar använda mot röta på trä, ibland också för att patinera det (få det att se gammalt ut, men det gråa för lätt en anstrykning åt grönt). Järnsulfat har jag inte hört talas om, kan det vara järnvitriolen du tänkte på?
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Filip Skräplund

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 24 jul-08 kl 15:33 »
Järnsulfat och järnvitriol är i praktiken detsamma, det förstnämnda är ett äldre namn på
järnsulfat + kristallvatten, vilket i praktiken järnsulfat oxå har.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #18 skrivet: 29 jul-08 kl 14:17 »
Jag har hört att man kan göra en blandning med järnsulfat och hälla i sin damm om man har väldigt mycket alger...skulle inte vara farligt alls , sa den som skrev det.... !!

//Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

PerH

« Svar #19 skrivet: 10 aug-08 kl 19:12 »
Hej
Här kommer ett försök till att bena ut skillnaden mellan fosfat och sulfat så långt som jag har lyckats läsa på.

Järnsulfat används i grisarnas foder och för att få bort mossa i gräsmattan.
Järnfosfat används för att döda sniglar/snäckor (fosfat ser inte skillnad mellan spansk skogssnigel/mördarsniglar och andra sorter).

Järnfosfat skall mig veterligen finnas i naturen naturligt och bryts ner av mikrober så att växter kan använda det som näringsämne.
Fåglar äter järnfosfat man bör därför (och för plånboken skull) inte sprida en himla massa snigelmedel över allt, utan försöka lägga det någonstan där fåglarna inte komer åt det, eller använda en liten låda typ SnigelBaren.
Järnfosfat är KRAV godkänt (http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/6D88778C-EF4E-4B4E-9D58-EDC0BA7D2703/74002/Odl112007.pdf)

Järnfosfat skall vara ofarligt för andra djur, sägs det. Vad jag vet kan hundar få ont i magen om de äter större mängder.
Det finns ett ryckte att igelkottar inte mår bra av snigelmedel/järnfosfat men grannen som sprider SnigelMedel i massor har fortfarande efter ett antal års användande, kvar alla igelkottar på tomten.

Vill man inte använda snigelmedel kan jag rekommendera snigelstaket hanover, den består av galvad plåt som bockats på ett sådant sätt att sniglarna inte kan ta sig in till grönsakerna/blommorna på insidan.

Kolla gärna på http://www.ljuvahem.se för mer info om snigelstaket, snigelmedel mm.

ha de gött

Per

Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser