Vet du hur länge squashfrö håller sig? Om jag tar frö nu och provodlar nästa år, är det som blir över fortfarande fräscht året därpå? *nybörjare*
Maken tycker korsningar verkar kul, men jag är lite mer skeptisk...
Jag orkar inte leta reda på någon uppgift. De brukar ändå vara kraftigt underskattade för de flesta fröer. D.v.s. bra hemodlat frö brukar hålla acceptabel grobarhet längre än vad som brukar uppges, om det förvaras bra. Bra förvaring betyder torrt, mörkt och svalt (max. rumstemp.). Frysförvaring är överkurs och ifrågasatt av en del.
Squashfrö håller sig i alla fall länge. Jag fick skapliga plantor av 10 år gammalt frö i år. Det viktigaste är att få väl moget frö. Det ska helst se ut som de bästa fröerna i fröpåsarna du köper.
Det finns de som avsiktligt låter det bli en massa korsningar för att frukterna ser kul ut. Dock undrar jag hur det blir med frukternas användbarhet.
I det här fallet har vi dock konstaterat att korsningsrisken förmodligen är låg, även om den kanske finns, och det får man leva med ibland. Dock en sak: om du fått korsningar så ser du det först på frukterna du odlat från fröet. Och då har de redan korsat sig vidare, så du kan ha förstört en fröskörd till. Bara så du vet. Så för att vara helt på den säkra sidan så håll om möjligt isär provodling och nästa fröodling i det här fallet.
Det beror också på hur många sorter man vill odla på en plats. Vill man ha flera sorter av samma art, och få rent frö, så måste man normalt sett handpollinera.
Som ett alternativ till handpollinering är den variant du kan använda i år intressant om man har tillräckligt lång säsong. För att säkerställa att en sort , som man vill ta frö från, blommar före de andra, så kan man troligen så den ganska tidigt och de andra lite senare, för att de troligen inte ska hinna korsa sig. Men normalt sett är säsongen i kortaste laget, och dessutom bör squashplantorna planteras ut rätt så snabbt, så det kan bli lite knepigt.
Själv gör jag så att jag bara har en sort per art, år och plats. Jag odlar på flera platser, så jag kan odla flera sorter per år.