Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor är korsningsrisken egentligen?  (läst 4386 gånger)

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Hur stor är korsningsrisken egentligen?
« skrivet: 19 jul-08 kl 17:37 »
Jag har squash på framsidan av huset och spaghettipumpa på baksidan (bor i radhus). Squashen blommade först. Vad jag vet är det ingen granne som odlar squash. Tror ni jag får sortrent frö på squashen (första frukten som kom tänkte jag låta vidareutvecklas om det blir aktuellt) eller är det dumt att chansa? Hur långt flyger bina egentligen?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

mistel

• -
SV: Hur stor är korsningsrisken egentligen?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-08 kl 17:46 »
Både vanlig squash och spagettipumpa hör till samma art så ja det finns korningsrisk. Själv skulle jag sätta ex. en nylonstrumpa runt någon honblomma som nästan ska slå ut och sedan kan man gå dit och pollinera själv, sätt sedan tillbaka strumpan så ingen insekt kan komma dit några minuter efter att du har pollinerat, efter något dygn borde man kunna ta bort strumpan, squashens blommor brukar ju skrumpna ihop efter bara någon dag.

Vet du om din squash är F1 hybrid? För är sorten en F1 hybrid  får du inte sortäkta frö hur du än gör.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 19 jul-08 kl 18:13 »
Jag tycker det låter som en stor chans på sortrent frö om squashen blommar först och du tar frö från de första frukterna (som utvecklats från de honblommor som blommat först). Dock brukar hanblommorna komma före honblommorna så du måste jämföra blomningstid för de första honblommorna på squash med de första hanblommorna på spaghettipumpa. Hanblommorna är långsmalare och sitter på en upprätt stjälk. (Åtminstone på C.maxima. Kommer inte ihåg hur det ser ut på C.pepo men jag tror det är nåt i den stilen.)

Jag utgår från att mistel har rätt i att de är samma art. Squashen är Cucurbita pepo om det inte mot förmodan är vintersquash, för då är det troligen C. maxima. Spaghettipumpa har jag inte full koll på men förutsätter att mistel har det. Alltså C. pepo även den, utgår jag från.

Dessutom är det som sagt så att squashen inte bör vara F1 för då blir det troligen en massa korsningar i alla fall mellan de två föräldrasorterna som ligger bakom F1-fröet.

Elin G

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 jul-08 kl 21:01 »
De är samma art och ingen är F1. Jag vill minnas att den här honblomman på squashen kom innan pumpan hade börjat alls (har fortfarande bara hanblommor på pumpan). Men det kanske är onödigt att chansa. Jag får försöka nästa år. Hur lång tid tar det för en squash att utveckla färdiga frön? För jag antar att det är rätt kört att kapsla in en blomma nu, den hinner väl inte mogna klart. Hur gör jag när jag handpollinerar? Kan jag ta pollen från samma individ eller ska jag ta på en angränsande planta (brukar ha typ fyra av varje sort)? Vad använder jag för redskap? Jag vill gärna fröodla, men än så länge har det bara blivit sockerärter (Engelsk Sabel, som jag äntligen hoppas på få så mycket att jag kan erbjuda i Sesams årsbok för första gången :D ).

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 19 jul-08 kl 21:16 »
Visst kan du chansa när oddsen är på din sida. Det är bara att provodla fröet nästa år. Drar du upp säg tio plantor och alla är OK så kan du betrakta fröet som skapligt rent och dela med dig av det. Eventuella korsningar kan kanske vara intressanta de med.

Anders, som tycker handpollinering verkar krångligt och lite för långt från vad växterna är anpassade till

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jul-08 kl 21:23 »
Handpollinering är mycket enkelt. Man bryter av en nyöppnad hanblomma, strippar av blombladen och duttar runt med ståndaren i honblomman. För bästa resultat är det bäst att ta hanblommor från samtliga plantor. Snåla inte med polleneringen, ju bättre befrukningen lyckas desto mer välmatade frön blir det.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 19 jul-08 kl 22:32 »
Handpollinering eller ej så har Elin troligen rätt i att det är för sent i år. Frukter av Cucurbita pepo behöver rätt lång tid på sig för att ge moget frö. Satsa därför på de första squashfrukterna i år, tycker jag.

Elin G

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 jul-08 kl 09:30 »
Visst kan du chansa när oddsen är på din sida. Det är bara att provodla fröet nästa år. Drar du upp säg tio plantor och alla är OK så kan du betrakta fröet som skapligt rent och dela med dig av det. Eventuella korsningar kan kanske vara intressanta de med.

Anders, som tycker handpollinering verkar krångligt och lite för långt från vad växterna är anpassade till

Vet du hur länge squashfrö håller sig? Om jag tar frö nu och provodlar nästa år, är det som blir över fortfarande fräscht året därpå? *nybörjare*
Maken tycker korsningar verkar kul, men jag är lite mer skeptisk...

Elin G

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 20 jul-08 kl 09:31 »
Handpollinering är mycket enkelt. Man bryter av en nyöppnad hanblomma, strippar av blombladen och duttar runt med ståndaren i honblomman. För bästa resultat är det bäst att ta hanblommor från samtliga plantor. Snåla inte med polleneringen, ju bättre befrukningen lyckas desto mer välmatade frön blir det.

Tack för tipset, så ska jag göra nästa år!

mistel

• -
« Svar #9 skrivet: 20 jul-08 kl 09:43 »
Vet du hur länge squashfrö håller sig? Om jag tar frö nu och provodlar nästa år, är det som blir över fortfarande fräscht året därpå? *nybörjare*

Squashfrö håller en 5-7år det tar dock längre tid för fröerna att gro när de är uppåt 5-7år än vad det tar ifall fröerna är nyare.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 20 jul-08 kl 10:06 »

Jag orkar inte leta reda på någon uppgift. De brukar ändå vara kraftigt underskattade för de flesta fröer. D.v.s. bra hemodlat frö brukar hålla acceptabel grobarhet längre än vad som brukar uppges, om det förvaras bra. Bra förvaring betyder torrt, mörkt och svalt (max. rumstemp.). Frysförvaring är överkurs och ifrågasatt av en del.

Squashfrö håller sig i alla fall länge. Jag fick skapliga plantor av 10 år gammalt frö i år. Det viktigaste är att få väl moget frö. Det ska helst se ut som de bästa fröerna i fröpåsarna du köper.

Det finns de som avsiktligt låter det bli en massa korsningar för att frukterna ser kul ut. Dock undrar jag hur det blir med frukternas användbarhet.

I det här fallet har vi dock konstaterat att korsningsrisken förmodligen är låg, även om den kanske finns, och det får man leva med ibland. Dock en sak: om du fått korsningar så ser du det först på frukterna du odlat från fröet. Och då har de redan korsat sig vidare, så du kan ha förstört en fröskörd till. Bara så du vet. Så för att vara helt på den säkra sidan så håll om möjligt isär provodling och nästa fröodling i det här fallet.

Det beror också på hur många sorter man vill odla på en plats. Vill man ha flera sorter av samma art, och få rent frö, så måste man normalt sett handpollinera.

Som ett alternativ till handpollinering är den variant du kan använda i år intressant om man har tillräckligt lång säsong. För att säkerställa att en sort , som man vill ta frö från, blommar före de andra, så kan man troligen så den ganska tidigt och de andra lite senare, för att de troligen inte ska hinna korsa sig. Men normalt sett är säsongen i kortaste laget, och dessutom bör squashplantorna planteras ut rätt så snabbt, så det kan bli lite knepigt.

Själv gör jag så att jag bara har en sort per art, år och plats. Jag odlar på flera platser, så jag kan odla flera sorter per år.

HenrikA

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 02 feb-12 kl 23:31 »
Själv gör jag så att jag bara har en sort per art, år och plats. Jag odlar på flera platser, så jag kan odla flera sorter per år.

Men hur långt bör man ha mellan olika platser för att det inte ska korsas?
100% säker kan man väl aldrig bli men finns det några riktlinjer på hur många meter man bör ha mellan plantor som kan korsas?
Drömmen om landet, en gård i härlig "kollektivanda" och självhushållning ska gå i uppfyllelse!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 03 feb-12 kl 12:39 »
Men hur långt bör man ha mellan olika platser för att det inte ska korsas?
100% säker kan man väl aldrig bli men finns det några riktlinjer på hur många meter man bör ha mellan plantor som kan korsas?

Jag har inte detaljkunskap. Mycket beror på vilka insekter som pollinerar, hur öppet landskapet är och hur stora odlingar det gäller. Men efter att ha konsulterat litteratur och kunnigt folk kom jag (eller vi) fram till en riktlinje på 500-1500 meter.

Se http://www.froodling.se/pdf/korstab.pdf

HenrikA

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 03 feb-12 kl 20:18 »
Tack för svar och PDF med utförligt svar på olika grönsaker!  :)
Drömmen om landet, en gård i härlig "kollektivanda" och självhushållning ska gå i uppfyllelse!

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser