Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin.  (läst 41742 gånger)

slainte

• Västmanland
SV: Vildsvin.
« Svar #160 skrivet: 02 maj-14 kl 14:03 »
Tycker det är fascinerande att det skjutits fler vildsvin senaste jaktåret än vad det fanns i landet när tråden startades....
Antalet svin har mer än fördubblats, synd att vi inte har dem här då jag gärna jagat svin.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Halte

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 02 maj-14 kl 14:33 »
Förbjud utfodring och börja med skottpengar på vildsvin.

Rocknrollyo

• Bohuslän
« Svar #162 skrivet: 03 maj-14 kl 16:12 »
Hej

Det är en familj som är utvisningshotad och vi har ett torp som ligger rätt bra till. Så eventuellt skulle den utvisningshotade familjen kunna bo där. Eftersom torpet ägs av flera i släkten och några i släkten gömt flyktingar förr så finns både erfarenhet och pengar till att gömma i och med att vi är några stycken som kan bidra med mat och annat som behövs.

Nu till problemet, vi har vildsvin som bökar runt i trädgården. Innebär detta att det är omöjligt att gömma flyktingar där?

Mvh
Tomas
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.

Halte

• Gäst
« Svar #163 skrivet: 03 maj-14 kl 16:52 »
Varför skulle vildsvinen påverka möjligheten att bo i huset? Jag förstår inte riktigt..

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #164 skrivet: 03 maj-14 kl 17:50 »
Förbjud utfodring och börja med skottpengar på vildsvin.

Håller med om utfodringsförbud i stort sett. Har dock sett exempel där utfodring sköts bra så det verkar hålla vildsvin borta från tomter och åkrar. Så det kanske skulle räcka med striktare reglering av utfodringen.

Vet inte om skottpengar är rätt väg att gå, men tenderar att vara för det mesta som kan minska vildsvinsstammen...

En tänkbar variant till:
Inför något slags reglering där den som har jakträtten är skyldig att hålla vildsvinsstammen nere, åtminstone om en endaste person som bor i området kräver det. Alternativt att den som har jakträtten är skyldig att ersätta folk för skador och stängsla kring deras tomter och andra marker om de så önskar.

Dessutom vore detta önskvärt:
Ordentliga polisutredningar och stränga straff för olaglig utsättning av vildsvin. Men det är egentligen för sent nu i större delen av landet.
« Senast ändrad: 03 maj-14 kl 17:56 av Anders S »

Rocknrollyo

• Bohuslän
« Svar #165 skrivet: 03 maj-14 kl 18:08 »
Varför skulle vildsvinen påverka möjligheten att bo i huset? Jag förstår inte riktigt..

Torpet har ett kök, och ett rum och saknar toalett inne. Dessutom är det ju skönt om man kan gå ut med barnvagn :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #166 skrivet: 03 maj-14 kl 18:16 »
Torpet har ett kök, och ett rum och saknar toalett inne. Dessutom är det ju skönt om man kan gå ut med barnvagn :)

Vad är problemet: att det inte är hemtrevligt, att marken är ojämn eller att vildsvinen kan vara aggressiva?

'Enligt vad jag hört har vildsvinen på en del platser blivit så kaxiga eller stressade att de kör bort människor om de har möjlighet. Jag vet inte om det stämmer men misstänker att det kan vara så. Men om vildsvinen jagas i trakten skulle jag tro att de är skygga för människor, så att man inte behöver vara alltför rädd för dem (om man inte springer på dem). Men det är klart, man kanske inte så gärna går ut på dass i mörkret ... Dock om man inte är alltför räddhågad och ser sig för och har en ordentlig lampa bör det väl gå - om svinen är skygga vill säga.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #167 skrivet: 03 maj-14 kl 18:48 »
Jag skulle säga att om lite vildsvinsbök är för besvärligt för flyktingar, så undrar jag vad de flyr ifrån?

Rocknrollyo

• Bohuslän
« Svar #168 skrivet: 03 maj-14 kl 19:05 »
Vad är problemet: att det inte är hemtrevligt, att marken är ojämn eller att vildsvinen kan vara aggressiva?

'Enligt vad jag hört har vildsvinen på en del platser blivit så kaxiga eller stressade att de kör bort människor om de har möjlighet. Jag vet inte om det stämmer men misstänker att det kan vara så. Men om vildsvinen jagas i trakten skulle jag tro att de är skygga för människor, så att man inte behöver vara alltför rädd för dem (om man inte springer på dem). Men det är klart, man kanske inte så gärna går ut på dass i mörkret ... Dock om man inte är alltför räddhågad och ser sig för och har en ordentlig lampa bör det väl gå - om svinen är skygga vill säga.

Vildsvin är farliga enligt min granne som är jägare. Vet inte om han har fel men tydligen ska vildsvinen vara extra farliga när de nyss fått ungar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #169 skrivet: 03 maj-14 kl 19:07 »
Jag skulle säga att om lite vildsvinsbök är för besvärligt för flyktingar, så undrar jag vad de flyr ifrån?

Håller väl med ... Är dessutom avvaktande till fenomenet att gömma flyktingar - beror väl på det individuella fallet, tänker jag.

Jag besvarade frågan som ett allmänt boendeproblem, som kan drabba vem som helst som vill bosätta sig i en sommarstuga. Men då kan man tycka att denne bör kunna ordna ett stängsel och det bör väl dessa flyktingar också eller den som är värd för dem.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #170 skrivet: 03 maj-14 kl 19:24 »
Vildsvin är farliga om man tränger dem eller tar deras kultingar så de skriker, eller om man äter dem utan att ha tillagat köttet väl om de har trikiner.

Eftersök på skadade svin kan också vara riskfyllt förstås, eller att köra på dem med motorcykel. Men den största faran med vildsvin i trädgården är att de plöjer där man inte vill.

Halte

• Gäst
« Svar #171 skrivet: 03 maj-14 kl 23:22 »
Vildsvinen lär vara oändligt mkt mindre farlig än de svin man ofta möter inne i städerna nattetid. Så nej, ska man oroa sig för saker som kan hända så är inte personskador orsakade av vildsvin det man främst bör vara rädd för.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #172 skrivet: 04 maj-14 kl 09:20 »
Den där privata flyktingförläggningen tycker jag är ett sidospår. Låt oss komma tillbaka till huvudspåret. Jag undrar vad ni anser om mina förslag nedan, samt mina kommentarer till Haltes förslag.

Håller med om utfodringsförbud i stort sett. Har dock sett exempel där utfodring sköts bra så det verkar hålla vildsvin borta från tomter och åkrar. Så det kanske skulle räcka med striktare reglering av utfodringen.

Vet inte om skottpengar är rätt väg att gå, men tenderar att vara för det mesta som kan minska vildsvinsstammen...

En tänkbar variant till:
Inför något slags reglering där den som har jakträtten är skyldig att hålla vildsvinsstammen nere, åtminstone om en endaste person som bor i området kräver det. Alternativt att den som har jakträtten är skyldig att ersätta folk för skador och stängsla kring deras tomter och andra marker om de så önskar.

Dessutom vore detta önskvärt:
Ordentliga polisutredningar och stränga straff för olaglig utsättning av vildsvin. Men det är egentligen för sent nu i större delen av landet.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 04 maj-14 kl 09:49 »
I kväll stupa mitt livs första gris. En stor galt. Halva hjärtat och en stor del av lungan mos gick ändå 50-60 meter. Undrar om inte mitt hjärta blev lite mos med.. ;D

Jag lyfter på keps och gratulerar :)

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #174 skrivet: 03 jun-14 kl 11:03 »
Skyldighet för jakträttsinnehavarna är inte en väg att gå. Däremot möjligen något slags reglerande avtal mellan markägare och jaktarrendatorer om att dra av från arrendet för varje skjuten gris eller ngt sådant. Men att straffa jägare tror jag inte på. Då blir det nog bara att man ser till att ha jakträtt på annat vilt. Markägare som inte själva jagar kan man ju inte heller ålägga att börja.

Sänkt skatt på vildsvinskött, så att det lönar sig att ta det till uppköpare skulle också kunna vara en poäng.

Reglering av utfodring som är ett stort problem där vissa personer med jakträtt på någon liten näsduk till markplätt dumpar tonvis med sockerbetor och sedan sätter sig och vakar tills deras frys är full. Dvs efter max 4 grisar. Då har man producerat 20 grisar och skjutit av 4 (grov uppskattning) vilket ju är en ganska enkel matematik.

Därutöver bör man åtminstone införa allmänt tillstånd att använda vapenlampa. Det skulle starkt förenkla smygjakt nattetid mot de specifika problemindividerna. Jag har jagat med lampa på det viset vid skyddsjakt och jag kan inte se _någon_ nackdel. De verkar inte vänja sig vid ljuset och de blir inte skrämda, man kan lugnt välja ut rätt djur och trycka av utan större dramatik. Mycket bra och etiskt i mina ögon.

Jag tror förbudet mot lampa handlar om att man vill kunna lagföra folk som tjuvjagar klövvilt med den metoden ifall man hittar dem med vapenlampa monterad mitt i skogen mitt i natten, men allvarlig talat. Hur många poliser har någon sett mitt ute i skogen mitt i natten!? Tjuvjägarna kommer man inte åt så enkelt ändå.

Problemet med vildsvinsjakt är att det är tidskrävande, kunskapskrävande och att det sker mitt i natten. Vem tusan kan sitta 5 timmar per natt vecka ut och vecka in? Folk i allmänhet har både familj och lönearbete att lägga sin tid på. Dessutom måste man hålla koll på var grisarnas stigar går, och hur de förändras över tid så man kan placera åtlarna rätt. Åtlar skall helst kontrolleras varje dag för att se till att det finns mat där, och om det varit gris på platsen så man vet ifall det lönar sig att sitta på den åteln eller ej.

Åtlar är för övrigt stor skillnad mot utfodring. På åtlar behöver man inte lägga mer än några nävar majs, grisen kommer, eller kommer inte oavsett mängd.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Halte

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 03 jun-14 kl 11:14 »
Dem tyska modellen är ju vettig. Jaktarrendatorn får betala för viltskadorna.

"Lagstiftningen kräver att alla som äger mark skall ansluta sig till ett kooperativ av jägare, som sedan hyr ut markerna till olika jägare (pers. komm. Keuling, 2009). Om skador uppstår så är det kooperativet som betalar ut ersättning till den drabbade lantbrukaren. Dock överför de flesta kooperativ skadeståndsansvaret till de jägare som får jakträtten på markerna. Detta förfarande varierar dock från fall till fall men skall beskrivas i hyreskontraktet. Kompensationen förhandlas ofta mellan lantbrukaren och kooperativet, dock är det korrekta tillvägagångssättet att kontakta en speciell värderingsman som är utsedd av ett lantbruksråd.
Lantbrukaren måste även vara aktiv för att ha rätt till ersättning (pers. komm. Keuling, 2009). Till exempel måste han kontrollera sina fält regelbundet för att undersöka om skador har uppstått. Om det uppstår skador så måste lantbrukaren omedelbart underrätta kooperativet om var skadorna finns, så att de har möjlighet att skydda fälten framöver. Reglerna för förebyggandet av viltskador finns i BJagdG §§ 26 till 28. Enligt lagtexten är jägarna skyldiga att skydda lantbrukarnas grödor från viltskador. Detta kan göras genom att jägarna sätter upp stängsel runt fälten, de kan även storleken på stammen samt skrämma iväg dem på olika sätt, dock är det jägarna som betalar för de förebyggande åtgärderna.
"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #176 skrivet: 03 jun-14 kl 12:36 »
Låter som ett sätt att straffa de som är oskyldiga.

Inte mer regler och tvång i samhället om vi kan undvika det. Och inte regler som skapas på en myndighet som befolkas av folk utan erfarenhet för att dänga i huvudet på den lilla människan.

Halte

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 03 jun-14 kl 12:43 »
Låter som ett sätt att straffa de som är oskyldiga.

Inte mer regler och tvång i samhället om vi kan undvika det. Och inte regler som skapas på en myndighet som befolkas av folk utan erfarenhet för att dänga i huvudet på den lilla människan.
Straffa de som är oskyldiga? Det är ju det man gör nu.
Den svenska modellen funkar ju inte alls, medans den tyska bevisat är effektiv.
Problemet nu är att jägarna inte lägger manken till, av förståeliga skäl, jag tycker själv vakjakt på vildsvin är sinnessjukt tråkigt.

Det går bevisligen minska en vildsvinsstam med jakt, vi har ju tidigare utrotat dem utan dagens moderna vapen. Tycker den tyska modellen är jättebra.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #178 skrivet: 03 jun-14 kl 13:26 »
Då håller jag mer på Penttis lösning, förbjud import av kött. Då skall du se att det blir lite större åtgång på fläsket. Och underlätta för viltslakterierna så det blir enkelt och lönsamt att leverera gris.

Halte

• Gäst
« Svar #179 skrivet: 03 jun-14 kl 13:28 »
Då håller jag mer på Penttis lösning, förbjud import av kött. Då skall du se att det blir lite större åtgång på fläsket. Och underlätta för viltslakterierna så det blir enkelt och lönsamt att leverera gris.
Jo det kan jag hålla med om. Fast då måste vi först lämna EU och det känns inte så troligt. Så även om lösningen är bra i teorin så kommer det inte ske

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare
Högnemobon, Bokohammare, Nataks, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser