Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad så i juli  (läst 3184 gånger)

Vitis

• Skåne
Vad så i juli
« skrivet: 18 jul-08 kl 00:49 »
Har lådvis med fröer som jag inte hade tid eller plats att så i våras.

Vad kan man så nu när löklanden och första rödbetsskörden är avklarad, har gott om plats nu.

I frölådan finns det mesta.

Tänker så Majrova, Mangold, mer Rödbetor, kanske Kålrot och Morot (snabb sort) och så kålplantor (grönkål, palmkål, broccoli m.m.)  som ska få bo i växthuseen under vintern (efter inspiration från Kobbe).

"Asiatiska kålväxter" rekomenderas att så antingen tidigt eller sent på säsongen.

Ruccola och rädisor sår vi i omgångar hela säsongen.

Zon 0-1 så det är långt till första frosten, förhoppningsvis 100 dagar från nu.

Hur gör ni för att få två skördar per år i bäddarna ?

Vitis

• Skåne
SV: Vad så i juli
« Svar #1 skrivet: 18 jul-08 kl 01:31 »
Jag har några kilo sättlök också som inte fick plats i våras, den får väl åka ner nu ... eller slängas. Det mesta är fräscht fortfarande, bara att rensa bort de fula.

Vad händer med sättlökar man stoppar ner i juli ? Tja, det får vi väl se snart ... trevligt att dom hållt sig så länge iaf., dom ligger utbredda på brickor i rumstemperatur. Mest katten som haft glädje av dem de senaste månaderna ... sättlök = världens bästa kattleksak ... tydligen !  ;D

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 jul-08 kl 10:26 »
Hej Vitis!

Jag har tänkt göra precis som du, så broccoli och grönkål att ha i växthuset i vinter, efter tips från Kobbe!

Sättlöken hinner nog växa till sig bra om du sätter den nu.

Blomkål och kålrabbi har jag sått i växthuset i omgångar och planterat ut i landet, ska sätta de sista blomkålsplantorna i nästa vecka.

Annars är det lite tomt i landet här också nu och det hade varit bra att hinna med en omgång grödor till... Jag tror jag ska så lite mangold, salladskål och kålrabbi i landet i helgen!

I år har jag odlat portlak för första gången. Det är gott och fullt med omega 3! Kan sås inomhus också, året om! Har du provat detta?

Jag sådde även malabarspenat, mest på prov, men den verkar komma sig riktigt bra i växthuset. Jag har inte smakat den ännu, men den ska vara god har jag hört. Det blir stora, lite tjockare blad än vanlig spenat. Har du provat?
MVH Rosita zon 1

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 jul-08 kl 11:04 »
Nix, jag har inte provat portlak eller malabarspenaten. Men jag tror jag har en påse portlakfrön nånstans. Dock gamla, kanske inte gror ... finns bara ett sätt att ta reda på.  :)

Hur stor blir malabarspenaten, den klättrar iväg va ? Hur skördar man, plockar blad efter hand som man behöver dem eller tar man hela plantan ?

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 18 jul-08 kl 11:11 »
Malabarspenatpaj är gott.

valfritt pajskal + förvälld grovhackad malabarspenat + ost +äggstanning kryddad med salt, peppar och en massa riven muskot

Sjäv odlar jag 3 plantor malabarspenat i en riktigt stor svart hink i uterummet och den kan slingra iväg 3-4m under en säsong + toppar man den grenar den sig bra så det blir många 3-4m rankor åt alla möjliga håll, den växer bäst ifall jordtemperaturen är ganska hög därav den stora svarta hinken, jag har aldrig lyckats med den planterad i marken. Det är bladen man plockar och de är stora och suckulenta så man får ganska snabbt ihop till en paj, det kommer nya blad hela tiden när man plockar.

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 jul-08 kl 18:55 »
Jag undrade just: övervintrar malabarspenaten, eller den är ettårig som vanlig spenat?
MVH Rosita zon 1

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 18 jul-08 kl 19:16 »
Det går att övervintra malabarspenatplantor 1-2 vintrar som krukväxter innan de brukar dö men de ser ganska risiga ut under vintern + bären färgar av sig på fönsterbrädan.

Det blev en malabarspenatpaj idag till middag fast jag tillsatte fetaost som jag hade i kylskåpet också denna gång.

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 19 jul-08 kl 00:01 »
jag åt en sallad som innehöll något som såg ut som rödbetsblad för nån vecka sen, glömde fråga värdparet, men om så är fallet så behöver man ju inte vara orolig för att dom inte blir skördeklara, det är bara att käka bladen och vara nöjd.
Läste i en gammal trädgårds tidning om någon som lät rädisorna gå i blom och åt baljorna, hur långt tid är det mellan sådd och blom?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Vurre

« Svar #8 skrivet: 19 jul-08 kl 00:28 »
Har du tur med sättlöken får du färsk lök till hösten. Sätt lök, nåt blir det. Min lök har börjat lägga sig för att mogna, men ett område som vi inte vattnade tidigt har inte grott förrän nu och det blir jättefin lök.

I övrigt tror jag inte att juli är en bra månad att så så mycket i, men man kan ju alltid testa. Frågan är också vad man ska ha marken till nästa år. Har man inte problem med jordloppor är nog majrovor en god idé. Morötter sådda nu blir det inget av förrän i november. Det är då jag sår morötter för vårkonsumption.

Kål för vinterbruk tror jag man ska vänta med några veckor, men det är bara som jag tror.

Jag ska så romansallat för höstskörd på måndag och lite mer kryddor, inte minst dill.
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 19 jul-08 kl 22:28 »
Spinner vidare på temat två skördar på en säsong. Jag har nu planterat kål bland vitlök som snart ska skördas. Och jag har planterat rovor och kålrötter där jag nyss skördat vitlök. Jag är lite senare än vanligt med med kålväxterna, och vitlöken tar jag tidigt i år. Men sätter jag vitlöken lite glest så ska det gå även andra år. Detta i Sörmland, zon 3.

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 jul-08 kl 16:55 »
jag åt en sallad som innehöll något som såg ut som rödbetsblad för nån vecka sen, glömde fråga värdparet, men om så är fallet så behöver man ju inte vara orolig för att dom inte blir skördeklara, det är bara att käka bladen och vara nöjd.
Läste i en gammal trädgårds tidning om någon som lät rädisorna gå i blom och åt baljorna, hur långt tid är det mellan sådd och blom?

Det var nog sk. "baby leaf mangold" du åt, vanlig som salladsingrediens. Vi odlar sånt i en pallkrage i trädgården för att förse vårt café med "sallatsblad" till mackorna.

Mangold och rödbeta är två varianter på samma art, 'Beta vulgaris'. Man kan äta rödbetsblasten om den inte är för stor/grov, det ska vi göra idag, i en linsgryta med ugnsbakade rödbetor och morötter till.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 22 jul-08 kl 06:59 »
jag hade en renovering i grönsakslandet igår på min lediga dag.
 jag sådde i nya rädisor, och sockerärtor, babyleaf och lite rödbetor. får väl se vad som hinner komma upp. Gick även ut på "stora landet" (åkern) och satte några potatisar som låg kvar i brygghuset, samt planerade ut fodermärgkål (till kaninerna) och några extra squashplanor som inte hade kommit ner innan.

Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

rosita51

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 22 jul-08 kl 20:02 »

Det kan ha varit rödbetsblad, det är gott att blanda i sallad!  :)
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser