Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Känner någon til detta pump-system?  (läst 12338 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Känner någon til detta pump-system?
« skrivet: 17 jul-08 kl 23:30 »
På gården vi nyligen köpt så ser vattenförsörjningen till både ladugård och boningshus (2 olika system) likadana ut men det sätt som båda systemen är dragna på är inte något sätt som jag känner igen och ingen annan heller som  jag pratat med kan förklara idén med det hela.

Pumpen är en ringpump kopplad till en elmotor, "utvattnet" från pumpen går till en hydrofoor och "invattnet" går via ett (1) rör c:a 40 mm.  Direkt "innan" pumpen delar sig röret och det ena fortsätter i samma tjocklek ned till den djupborrade källan och det andra röret, c:a 30 mm, går sida vid sida av det andra röret ned till samma källa och där nere i pumphålet går de ihop igen i samma (!!??) botten-/back-ventil. Det är lite svårförklarat men förhoppningsvis kan min bifogade skiss förklara lite mer.

Är det någon som känner igen denna pumpkonstruktion?
Vad finns det för vits med de två slangarna som bör isär och sedan ihop igen vid backventilen?
Är det något speciellt man bör tänka på när man drar igång detta system igen efter att det varit oanvänt i 15 år?

Då vi precis flyttat in på gården så har vi ingen telefon/internet så läser jag inte av inläggen så ofta men jag är i "civilisationen" några dagar nu så jag hoppas att någon hinnersvara innan jag beger mig ut i ödemarken igen.. :=

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Känner någon til detta pump-system?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-08 kl 23:36 »
Jag skulle gissa på att man först har dragit den ena sugledningen, sedan kommit på (eller trott?) att den var för klen och istället för att byta ut den har man dragit en ledning till parallellt med den första.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 18 jul-08 kl 07:36 »
injektorpump skulle jag säga, men då det lilla röret lite udda kopplat. Alternativt har det varit en injektorpump. Hur djupt sitter backventilen? Sitter den djupare än 10 meter är det garanterat en injektorpump.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jul-08 kl 07:54 »
Japp den sitter på 17 meters djup..
Är det något man bör tänka på när man fyller upp och startar igång injektorpumpen?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 18 jul-08 kl 08:02 »
Japp den sitter på 17 meters djup..
Är det något man bör tänka på när man fyller upp och startar igång injektorpumpen?

Ingen aning, jag har bara sett fenomenet nämnt i min fysikbok.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jul-08 kl 09:04 »
Efter att ha läst på lite sidor så verkar det vara en ejektorpump, vad jag förstår så fungerar det så att det byggs upp ett undertryck i ejektorn/bottenventilen genom att luft/vatten(?) trycks in i den mindre slangen.

Dock fattar jag inte hur detta kan funger i den lösning som sitter i vår ladugård.. Slangarna går ju ihop igen innan pumpen så det borde ju suga lika i båda slangarna då och dår borde det ju inte bli något undertryck väl..?

Ingen som har en ejektorpump som kan beskriva hur det fungerar och hur man ska gå tillväga när man fyller upp/startar den?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 18 jul-08 kl 16:59 »
Sedär, jag visste inte ens hur man stavar till en sånt.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 jul-08 kl 21:18 »
17 meter är svårt eller tom omöjligt att lyfta vatten i ett tag med lufttrycket, den ena slangen matar nog pumpsystemet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jul-08 kl 19:47 »
Efter ytterligare några dagars arbete med pumphelvetet så har jag fattat hur det hela hänger ihop och även lyckats få igång den efter en massa arbete, blod, svett och tårar (nästan iaf). Det hela fungerade när jag startade upp det i morse i nästan en HEL minut innan pumpen skar...  >:(

För att förklara funktionen på pumpsystemet så kan jag säga att det två rören INNAN pumpen så var det bara ett som gick ned till den brunn jag hittat, jag misstänker att det andra röret går ned till en gammal källa direkt under ladugården. Sedan var det bortplockat ett rör på trycksidan av pumpen (dvs efter pumpen) som skulle gå ned i den andra, smalare slangen i brunnen. Dvs att den grova slangen suger upp vatten till pumpen medan den smala skjuter ned en viss mängd av vattnet igen till ejektorn, förmodligen med ett högre tryck då som i sin tur hjälper till att få bättre sugförmåga.

Men nu måste jag alltså hitta en ny ringpump innan jag kan fortsätta arbetet..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 20 jul-08 kl 21:57 »
Jag kan rekommendera att kolla på en djupvattenpump istället.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jul-08 kl 00:16 »
Kan väl vara så att dom kanske hade mer djur vid nåt tillfälle och då behövde mer vatten, så man fixade en ny brunn som var djupare, sen kanske djuren försvann och då behövdes den inte längre eller så tyckte man att vattnet i källan var finare.. Jag vet av egen arfarenhet att när man går på en gård i många år så hittar man på lösningar som sen kan te sig obegripliga för en ny ägare, ofta minns man inte ens varför man gjorde på ett visst sätt ::)

Fysikens lagar sätter ju stopp för vanliga sugpumpar redan vid ca 8 meters djup, en pump pumpar ju bort luften och vattnet som finns i slangen och sen trycker atmosfären upp mer vatten, och det tar stopp vid det djupet.  Och då är man hänvisad till en ejektorpump eller en dränkbar pump nere i brunnen, vilket jag föredrar, aldrig några problem med luft och grejer i slangarna. En ejektorpump ser ju ut som en ringpump men är betydligt längre...

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser