Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avverka, hur stor förtjänst?  (läst 4324 gånger)

Fredde78

Avverka, hur stor förtjänst?
« skrivet: 16 jul-08 kl 09:24 »
Hej!

Jag äger ett skogsparti på ca 12ha i Jämtland. Skogen är gammal och består av barrträd. Nu funderar jag på att avverka lite, men har inte en susning vad man kan få ut i rena pengar om jag låter t.ex. Norrskog avverka åt mig. Någon som kan peka på ett område i pengahögen???

SEK 1'400'000
SEK 1'200'000
SEK 1'000'000
SEK 800'000
SEK 600'000

Byracka

• -
SV: Avverka, hur stor förtjänst?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-08 kl 10:55 »
Jag pekar ut någonting annat:
Rotpoststämpling och anbudsinhämtning från flera parter.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 16 jul-08 kl 23:23 »
Vad ska du ut med för antal m3sk, Fredde?.

Slutavv-gallring/sommar el vinterpost?,,,, ja, lite sådana uppg skulle vara bra för att peka ut rätt hög

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jul-08 kl 13:08 »
Eftersom vi inte får mer information så får det ju bli grova gissningar....Om du tar ner rubbet..säg att du har 250m3 per ha*12 = 3000m3 och säg att du säljer det som en rotpost så kan du kanske räkna med ett netto på 350kr/m3 , det är ganska lågt , men dels räknar jag då bort nån form av markberedning och en del av kommande plantering, som du enligt lag är skyldig att göra., så handlar det ju om nån miljon för alltihop...Sen har du inte en pinne kvar...
Vad säger ni andra om rimligheten?
Priserna är ju på väg ner nu också, sålde själv en rotpost i förra månaden, innan Södra sänkte, men avverkningen sker väl kanske inte förrän tidigast nästa år...

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 18 jul-08 kl 21:18 »
En sak som jag tycker har stor betydelse om man säljer virket och inte rotpost är avverkningskostnaden.
Här i södra sverige tog södra 164 kr per kubikoch senare vid ett barkborreangrepp på likvärdig mark tog en lokalhuggare 83 kr per kubik åt Derome.Har man då 3000 kubik så blir det mycket pengar.
Att södra är dyrare med alla sina entreprenörer från hela sverige är kanske inte så konstigt men så stor skilland blev jag förvånad över.
Nu har vi 700 meter barkborreangripet ,derome kommer om 2 veckor ,södra hade kommit om 3 månader .

Jag vill nog säga ca 400 kr netto per kubik.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lainde

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jul-08 kl 14:13 »
Gissa,,,, jaha!, man får göra sånt oxå här på skogsavdelningen. ;D
Då klämmer jag till med följande:

2000 m3fub x 400:- = 800 000:- exkl moms "rotnetto", men då har jag räknat snålt med ett
tämligen lågt timmerutfall.

I detta ingår då inte ev kostnader för,,,,

Transportavdrag
Markberedning.
Plantmaterial.
Plantering/egen-eller anlita företag.

12 ha sammanhängande är en bra post "volymmässigt", så det borde finnas lite förhandlingsutrymme på ovanst tycker jag.

Lars Göran:

Något över 100-120:- m3fub ska man inte behöva betala för slutavverkning med bra medelstam.
Oroväckande är dock att dieselpriserna håller på att skena iväg, och att många maskinetreprenörer klappar handskarna i bordet.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 19 jul-08 kl 22:32 »
Contentan är  välj ut mindre lokala firmor och skippa de stora.

Det gjorde jag inom bankvärlden för några år sedan och nu är det dags att göra samma inom skogsverksamheten.
Missnöjd Södramedlem.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 20 jul-08 kl 18:46 »
Missnöjd Södramedlem.

Verkar vara många som är missnöjd med "Södra".
Åtminstonde kan man ju få den uppf eftersom de är i "medialt blåsväder" för jämnan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tångräkan, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser