Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kopparplog.  (läst 5983 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
Kopparplog.
« skrivet: 15 jul-08 kl 23:56 »
Är det någon som provat kopparplog? Enligt vår käre V. Schauberger så ändrar ju järnplogen förhållandena i marken, men kopparplog lär ladda marken med bra. Han experimenterade med detta och fick 4dubbel skörd..... :o  De slits fort, men med 4dubbel skörd behöver man väl inte plöja så mycket..?

Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

trädman

SV: Kopparplog.
« Svar #1 skrivet: 16 jul-08 kl 00:48 »
Gör ett ordentligt försök och återkom med resultaten. Fyrdubbel skörd vore onekligen en sensation. Jag har vare sig sett eller hört talas om någon kopparplog. Jag antar att man också behöver en koppar harv, kopparsåmaskin och kopparvält.

guba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jul-08 kl 15:31 »
Kopparplog, fyrdubbel skörd, vad skulle en kopparplog kosta för att inte tala om livslängden, den lär ju slitas ut snabbare än fort.
Koppar i stora mängder är inte hälsosamt, rent av dödligt så de grönsakerna som växer i jord plöjd med ett antal utslitna kopparplogar lär inte bli hälsosamma, fyrdubbelt ohälsosamt.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #3 skrivet: 16 jul-08 kl 22:22 »
Gör ett ordentligt försök och återkom med resultaten. Fyrdubbel skörd vore onekligen en sensation. Jag har vare sig sett eller hört talas om någon kopparplog. Jag antar att man också behöver en koppar harv, kopparsåmaskin och kopparvält.

Har ingen åker att prova på..än. Tänkte att nån som har var öppen för experiment. Ham säger också givetvis att träplog är att föredra. Diamant någon?

http://www.kupferspuren.at/CopperTools/0experiments_with_copper_implemen.htm   Inte fyrdubbelt kanske..men ändå.

Det var främst plog det gällde..då både sättet och farten den vänder jorden med har (enligt S.) betydelse för hur energifälten i marken bryts samt hur vattnen stannar i jorden.. Vattnet i kontakt med järn beskriver han som "tomt"...
« Senast ändrad: 16 jul-08 kl 23:45 av urdus »

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #4 skrivet: 17 jul-08 kl 00:06 »
På vilket sätt menar du att fältförsök från "det upplysta 40-talet" skulle ge någon som helst kredibilitet till de där påståendena?
MVH
Överingenjör Johansson

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-08 kl 20:47 »
Uppenbart skitprat finns det mycket av :P Det går inte att bara påstå saker utan vetenskaplig grund och sedan vänta sig att de skall fungera.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

mittiskogen

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 26 jul-08 kl 21:48 »
Nog har mister S mycket intressanta tankar, människor som han finns det tyvärr för lite av.

(Är det att utgå ifrån att de som kommer med negativa påståenden om S "forskning" är
pålästa om vem han var och vad han gjorde??? Var det bara en tillfällighet att han blev
"tystad" av USA och att hans forskning blev stulen och saboterad av Ryssarna? ... )

Nu verkar det som att det mest är samma stigar som trampas upp mer å mer.
Inte så många som vågar gå rakt ut i vildmarken för att göra upptäckter...

Eller skall vi bara utgå ifrån att allt som inte kan förklaras vetenskapligt är nonsens?
Det låter lite begränsande i min värld iaf.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 jul-08 kl 22:15 »
Vad snodde ryssarna, kanske det dravel som Lysenko lyckdes göra sin karriär på, med millioner svältande som följd.

Sedan finns det mycket som inte kan förklaras vetenskapligt, det vet alla, då lutar man sig till att det fungerar, och det kan då demonstreras så att resultatet svårligen kan förbises.

Inte helt ovanligt inom medicinsk forskning, man testar ser att det har effekt, ibland vet man inte varför, men effekten kan kontrolleras, och upprepas av oberoende.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 28 jul-08 kl 12:17 »

Det är ju trevligt att USA och Sovjet kunde samarbeta om något i alla fall,under det kalla krigets dagar.Jo föresten UFO glömmde jag,dom skall ju sitta på arkiv och dokument som inte får komma till allmänhetens kännedom.
Tänk att alla firmor på hela jordklotet som tillverkar jordbruksredskap har enats om att inte tillverka denna underbara plog,just på grund av att den inte skall komma allmänheten till godo.Eller är dom förhindrade av utsädes eller konstgödnings företagen......Eller att det skall bli överproduktion och sänkta livsmedels priser........Vem vet,det är ruggiga tider vi lever i.
Samma sak gäller för medeciner,läkemedelsföretagen och Apotek förhindrar och motarbetar enkla och verksamma samt billiga medeciner.Bara för att jävlas med medborgarna.........Astra och co är inte intreserade av att tjäna pengar,dom villbara vara taskiga och förgifta folk med sina uppfinningar......eller hur?

Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 jul-08 kl 15:13 »
Halaj!

Jag ser en potential för ännu större förbättringar enligt detta koncept.
I det periodiska systemet ligger Koppar, Silver och Guld i samma kolumn.
De har ett gemensamt namn, de kallas myntmetallerna.
Hur skulle det bli om man uppgraderade till en silverplog?
Eller ännu värre, en guldplog?

Kan man anta att skördarnas storlek är linjärt proportionell mot plogens ädelhet?
Eftersom man vet att skördarnas storlek fyrdubblas med kopparplog mot en stålplog så borde man kunna gå in i den elektrokemiska spänningsserien för att därur kunna beräkna vilken skörd man kan vänta sig med en silver eller en guldplog.

Visst är det spännande?

//T

trädman

« Svar #10 skrivet: 28 jul-08 kl 23:10 »
Jodå. Vore jag stadd i kassa skulle jag slå till på en femskärig växelplog i solitt 18 karatsguld. Vilka skördar...

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 29 jul-08 kl 22:27 »
Nu är väl spannmålspriserna så det skulle löna sig att investera i en guldplog, när guldet har slitets ner i marken är det dags att skriva till bergstaten, med dagens teknik kan man utvinna gram ur ton.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #12 skrivet: 21 aug-08 kl 23:58 »
Ja.. det var ju lite olika tongångar...kan man säga.

Det är en bra värld vi lever i ..eller hur?

Vissa saker bara finns inte, eftersom ingen har (förutom på "det upplysta 40-talet") tagit sig tid att prova. För dyrt. ja.. kanske. Är det billigt att vräka ut gödsel? I längden? Är det någon som märkt att marken blir utarmad? Finns det nåt sätt att odla på som gör att marken laddas istället för tvärtom? Ja, säkert, men det fattar inte vi. Naturen finns (som vi känner den) än så länge. Den kommer att överleva oss. För det är väl det det handlar om... att vi ska klara oss en liten stund till. Jorden skiter i oss. Vi är en plåga.

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 22 aug-08 kl 00:48 »
Det måste vara en legering med koppar för att plogen ska hålla mer än några meter, och då minskar väl den påstådda effekten i motsvarande grad.
Räcker det med brons?
« Senast ändrad: 22 aug-08 kl 07:49 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 22 aug-08 kl 07:45 »
Finns det nåt sätt att odla på som gör att marken laddas istället för tvärtom?

Halaj!

Det går inte att ladda jorden. Den är jordad.  ;)

//T

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #15 skrivet: 05 dec-08 kl 17:50 »
Citat från: urdus
Vissa saker bara finns inte, eftersom ingen har tagit sig tid att prova.

Det är ju fritt att prova, patenten på herr V. Schaubergers uppfinningar finns att ta del av.

Dessvärre hålls få eller inga av utlovade effekt under en vetenskaplig analys. Tittar man på hans verk så handlar det mest om virvlat vatten (ja, inte vilket som helst -- det är ju virvlat på ett unikt och patenterat sätt), diverse jordbruksredskap av koppar samt en hel uppsjö mer eller mindre fantastiska [evighets]maskiner varav ingen fungerar eftersom de bryter mot grundläggande fysikaliska lagar. Nuförtiden lever Schaubergers namn mest kvar i diverse konspirationsteorier som täcker allt mellan hemliga nazistiska baser för flygande tefat, lokaliserade under Antarktis, till att allierade efter andra världskrigets slut skulle ha beslagtagit och därefter låtit hemlighålla hans evighetsmaskiner som skulle kunna producera fri energi åt alla.

Har vi hört den förut?

Den alternativa framåtandan ska förvisso uppmuntras, men när det sker på bekostnad av vett och sans så måste någon säga emot. För mig står det klart att herr Schauberger knappast var någon missförstådd och justitiemördad figur, typ Galileo Galilei, utan snarare en opportunist som såg sin chans att testa sina vilda idéer på andras bekostnad. Till skillnad från Galileo Galilei, har Schaubergers teorier mycket svagt eller inget vetenskapligt stöd.

Nu ska jag ta mig en snus, och ett par koppar kaffe.
MVH
Överingenjör Johansson

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #16 skrivet: 10 jan-09 kl 22:36 »
Är det prov på vett och sans att köra en bensindriven bil, eller ta strömmen till sina "koppar" kaffe ifrån ett kärnkraftverk? osvosvosv...i all evighet. (jaja..vissa kokar sitt kaffe på vedspis, men långt ifrån alla..)

På vilkas bekostnad menar du att han testade sina ideer?

De grundläggande fysikaliska lagarna är nedskrivna av människor. De säger i stort sett ingenting om hur universum fungerar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 jan-09 kl 23:02 »
http://www.kupferspuren.at/CopperTools/0experiments_with_copper_implemen.htm   Inte fyrdubbelt kanske..men ändå.

Det finns ju inte så mycket konkreta siffror i tabellen. De som finns jämförde jag lite med en tabell från 1946.

http://gullringe.se/Lantmannens%20bok/skord.shtml

Korn: 3351 kg/ha respektive 2500 kg/ha är en bra skörd; inte fyra gånger men över normal.

Havre: 1668 kg/ha respektive 2400 kg/ha är betydligt sämre än en normal skörd.

Potatis: 30 ton/ha respektive 14-25 ton/ha är bättre än en genomsnittlig skörd på 40-talet, men återigen långt under fyra gånger och definitivt inte 12,5 gånger normal skörd. Idag är 30 ton/ha ingen märkvärdig skörd med järnredskap. Om potatis på den marken vanligtvis gav 2,4 ton/ha bör man nog odla något annat där.

Resten av experimenten har inga siffror angivna och går därför inte att jämföra.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #18 skrivet: 10 jan-09 kl 23:51 »
Tja Herr överingenjör.

Det är kanske inte något att skryta med en titel. Det var ingenjörer som vände floder i Ryssland och stälde till en kattastrof av stora mått. Det var ingenjörer som byggde azuandammen som gjorde att Nilen inte översvämmade och spred näringsrikt slam på åkrarna längre och som gjorde att eftersom den avdunstande ytan blev större. Det medförde att det blev mindre vatten kvar nerströms. Allt enligt professor Georg Borgström.

Schaubergers flottningsrännor fungerade och ingenjörerna och profesorerna kunde inte förklara det.

Att sen förakta tidigare forsknig är inte det att förhäva sej? Hade folk mindre hjärnor för så kort tid sedan?

Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 10 jan-09 kl 23:56 »
Du har rätt i mycket i detta inlägg, men det är ett sidospår, inget bevis för att kopparplogen funkar.
En sund kritisk distans till vetenskapliga och andra rön, som du skriver, ska man ha, och det gäller även kopparplogen.  En  eller helst flera väldokumenterad studier skulle givetvis övertyga mer än en professorstitel.

Tja Herr överingenjör.

Det är kanske inte något att skryta med en titel. Det var ingenjörer som vände floder i Ryssland och stälde till en kattastrof av stora mått. Det var ingenjörer som byggde azuandammen som gjorde att Nilen inte översvämmade och spred näringsrikt slam på åkrarna längre och som gjorde att eftersom den avdunstande ytan blev större. Det medförde att det blev mindre vatten kvar nerströms. Allt enligt professor Georg Borgström.

Schaubergers flottningsrännor fungerade och ingenjörerna och profesorerna kunde inte förklara det.

Att sen förakta tidigare forsknig är inte det att förhäva sej? Hade folk mindre hjärnor för så kort tid sedan?

« Senast ändrad: 10 jan-09 kl 23:58 av Skytten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser