Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla bin - arv eller miljö?  (läst 3447 gånger)

ersam

• -
Snälla bin - arv eller miljö?
« skrivet: 15 jul-08 kl 21:54 »
En liten tanke kring våra små liv här ute i trädgården. Går det att genom felaktig hantering få bina emot sig eller har man genom arvet fått "snälla" bin?

Jag menar att när jag satte på en låda så borstade jag vänligt men bestämt av bina från den täckskivan som låg på. De brusade upp sig en del - dock ingen större fara. Men om jag nu mot förmodan är där och river i grejerna på fel sätt kan man komma till en nivå där de tänker "nä nu kommer den där j-n igen - bäst att gå på och sticka honom direkt"?

Får säga att det är väldigt spännande att spana in här och där i kupan  :)

ES

Rosten

• Närke
SV: Snälla bin - arv eller miljö?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-08 kl 22:16 »
Jag började med bin för några månader sedan och har lärt mig en sak. ;D
Vill man veta hur det låter när massor av bina flyger i full fart rätt in i slöjan. Då skall man använda "kaktång" som man klämmer runt ramen och in i honungen.

Jag trodde att jag hade haft otur och fått griniga bin. Då dom gjorde så varenda gång som jag rotade i kupan.
Men sen var  min kursledare här och kollade och då var dom menlöst snälla. Så nästa gång provade jag att lyfta ramarna utan verktyg.
Nu var dom hur snälla som helst. Så jag kan plocka med dom utan att röka.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 15 jul-08 kl 22:46 »
Jag började med bin för några månader sedan och har lärt mig en sak. ;D
Vill man veta hur det låter när massor av bina flyger i full fart rätt in i slöjan. Då skall man använda "kaktång" som man klämmer runt ramen och in i honungen.

Jag trodde att jag hade haft otur och fått griniga bin. Då dom gjorde så varenda gång som jag rotade i kupan.
Men sen var  min kursledare här och kollade och då var dom menlöst snälla. Så nästa gång provade jag att lyfta ramarna utan verktyg.
Nu var dom hur snälla som helst. Så jag kan plocka med dom utan att röka.

Det är lättare att både skada bin, larver och vaxtäcket med kaktången, och då blir bina irriterade. Även jag använde den gärna i början, men nu gör jag som du skriver.....aldrig rök, aldrig kaktång (om nu inte träramen skulle kilat sig fast) och bina förblir lugna och trevliga. Dessutom är det lättare att hitta drottningen om man slipper röka.

Annars tror jag att det ligger i arvet hur bina reagerar. En del bin kan man "misshandla" hur ofta som helst (som nybörjare är ju det ungefär vad man gör), man kan greja med dem fastän åskan mullrar, regnet duggar eller mörkret faller på. Andra kan man inte greja med ens den finaste, varmaste dagen...de är likt förb'''t griniga och stingsliga.

Jag har just nu lyckan att ha trevliga bin, som jag kan dona med även om det åskar och jag är sent ute.
« Senast ändrad: 15 jul-08 kl 22:52 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dunderhonung

« Svar #3 skrivet: 16 jul-08 kl 19:54 »
Hej!

Visst kan sättet man hanterar bina på påverka humöret, men snälla bin blir inte arga för hårda slag eller stötar heller..

Skaffa snälla bin! det gör arbetet mycket roligare och enklare! Och sen kan man ju va stolt när biföreningen kommer på besök med...

Angående användandet av kaktång:

Det är inte det att de blir arga för att man petar hål på honungen. Bina sätter sig och lapar i sig den, och blir istället dåsiga och snälla. MEN när man använder sig av kaktången blir det stötigare hantering än om man plockar med händerna.

Lär man sig bara att hantera kaktången är den ett ypperligt redskap. Till och börja med skall man inte bara ta tången och rycka loss den fastkittade ramen, bryt loss ramen försiktigt med kupkniven! Lyft sedan försigtigt upp ramen, och stöt inte i andra ramar eller kupan i onödan...

Det finns vissa kaktänger som har för breda järn som tar tag runt ramen. När man då trycker ner tången och lyfter upp ramen stöter man i och flyttar ramarna brevid. slipa av järnen lite (på utsidan) så att tången går lätt, utan att stöta i kringvarande ramar...

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 16 jul-08 kl 20:11 »
Hej!

Visst kan sättet man hanterar bina på påverka humöret, men snälla bin blir inte arga för hårda slag eller stötar heller..

Skaffa snälla bin! det gör arbetet mycket roligare och enklare! Och sen kan man ju va stolt när biföreningen kommer på besök med...

Angående användandet av kaktång:

Det är inte det att de blir arga för att man petar hål på honungen. Bina sätter sig och lapar i sig den, och blir istället dåsiga och snälla. MEN när man använder sig av kaktången blir det stötigare hantering än om man plockar med händerna.

Lär man sig bara att hantera kaktången är den ett ypperligt redskap. Till och börja med skall man inte bara ta tången och rycka loss den fastkittade ramen, bryt loss ramen försiktigt med kupkniven! Lyft sedan försigtigt upp ramen, och stöt inte i andra ramar eller kupan i onödan...

Det finns vissa kaktänger som har för breda järn som tar tag runt ramen. När man då trycker ner tången och lyfter upp ramen stöter man i och flyttar ramarna brevid. slipa av järnen lite (på utsidan) så att tången går lätt, utan att stöta i kringvarande ramar...
När jag använder kaktången så blir bina tokiga. Dom går till anfall så att det smäller i slöjan. Fast att jag är jätteförsiktig och har använt röken. Utan kaktången så kan jag tappa ramen och liknade klantsaker. Ändå så bryr sig inte bina ett dugg om vad jag sysslar med. Fast att jag inte har använt röken.

Dunderhonung

« Svar #5 skrivet: 16 jul-08 kl 20:16 »
Har du testat med kaktång utan rök?

Röken gör bina arga om man röker och går in samtidigt. Pusta på först, vänta minst fem minuter, och gå in... Det är inte röken som lugnar bina, det är att de tror att det är skogsbrand, och äter honung för at klara den kommande flykten. Medans de äter blir de bara argare av att man plockar med dem än utan rök alls...
« Senast ändrad: 16 jul-08 kl 20:18 av Dunderhonung »

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 16 jul-08 kl 20:30 »
Har du testat med kaktång utan rök?

Röken gör bina arga om man röker och går in samtidigt. Pusta på först, vänta minst fem minuter, och gå in... Det är inte röken som lugnar bina, det är att de tror att det är skogsbrand, och äter honung för at klara den kommande flykten. Medans de äter blir de bara argare av att man plockar med dem än utan rök alls...
Jag har rökt i flustret och sedan väntat 5-10 minuter. Det går att flytta lådor hur som helst men så fort kaktången kommer fram får dom spel.

Nu använder jag ingen rök och ingen kaktång.
Dom är så snälla att jag skulle kunna skippa slöjan.
Det går att lyfta en ram och sedan skaka till häftigt så att all binen ramlar av utan att dom reagerar.

ptakaplay

« Svar #7 skrivet: 17 jul-08 kl 21:38 »
Jag jobbar dubelt så fört med kaktång jag håller ramen med höger hand och har vänster fri och kan göra andra saker med den.
jag använder bara rök vid skattning.
på våren är dom hur snälla som helst men ju närmare hösten man kommer destå tjurigare blir dom
det gör inget att dom är lite arga bara man har bra grejer på sig, men det är klart har man dom 3m från alltan så kanske man ska ha väldigt snälla bin

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 17 jul-08 kl 21:44 »
Jag jobbar dubelt så fört med kaktång jag håller ramen med höger hand och har vänster fri och kan göra andra saker med den.
jag använder bara rök vid skattning.
på våren är dom hur snälla som helst men ju närmare hösten man kommer destå tjurigare blir dom
det gör inget att dom är lite arga bara man har bra grejer på sig, men det är klart har man dom 3m från alltan så kanske man ska ha väldigt snälla bin
Jag jobbade också snabbare med kaktång men tyckte inte om binas anfall mot mig.
Jag har bra kläder så det var ingen fara men jag vill ha lugn och ro när jag jobbar med dom.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #9 skrivet: 25 jul-08 kl 14:36 »
kaktången är bra, då man av någon anledning måste hälla remen med en hand
annars tycker jag man jobbar bättre med händerna
att hålla en full honungram med händerna kan vara ett vågspel.

miljön spelar in. kraftledningar gör bina galna, och de kittar in all metall

alkohol och parfym är heller inget som uppskattas

arvet spelar en stor roll, och tyvärr måste jag erkänna att hos mig är de har svårast att lämna ifrån sig honungen är de som har mest att försvara  ;)

Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

wictor

« Svar #10 skrivet: 25 jul-08 kl 21:48 »
Binas beteende beror nog inte så mycket på miljö, utan mest på avel.

Avla efter snälla bin.

Det har gjorts försök att avla efter bin som är såväl snälla som dragvilliga. Skördeutbytet ökar obetydligt.

Däremot att avla efter enbart snälla, ger snälla bin som fortsätter att ge god skörd.

Jag har nog hellre några fler snälla lättskötta samhällen än jag har några färre samhällen som är busiga.

Lättare då att få en högre totalskörd, med mindre slagsmål mellan mig och bina.

Totalskörden måste väl ändå väga tyngre, om arbetsinsatsen var mindre?

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 25 jul-08 kl 22:52 »
Binas beteende beror nog inte så mycket på miljö, utan mest på avel.

Inte för att jag skulle men kan man "reta" ett samhälle så mycket att det blir aggressivt mot människor? Eller förblir de snälla oavsätt om man är där och stör i tid och otid?

ES

wictor

« Svar #12 skrivet: 25 jul-08 kl 23:52 »
Hej Ersam

Ja, bin avlade med inställningen "snällhet" förblir snälla även fast man är nere och "rotar" i tid och otid

En annan mycket trevlig instinkt att odla efter är svärmtröghet.

Snälla och svärmtröga bin, ja har man ett sådant favoritsamhälle så är det ju självklart var larverna skall tas för att dra upp nya härliga drottningar.
Sedan får man ju se till att enbart de bästa drönarna får bli pappor.
Kanske genom att sätta spärrgaller under alla samhällen utom de en-två bästa? I vart fall under tiden parning sker, oavsett Apidea eller avläggare...

Däremot är jag definitivt emot det överdrivna "rotandet". Yngelrummet besöks bara någon enstaka gång per år.

Jag tror att bina mår bättre av att sköta sin förökning själv, bara se till att de har utrymmet. Sluta "rota"...!

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 26 jul-08 kl 00:06 »
Däremot är jag definitivt emot det överdrivna "rotandet". Yngelrummet besöks bara någon enstaka gång per år.

Jag tror att bina mår bättre av att sköta sin förökning själv, bara se till att de har utrymmet. Sluta "rota"...!

Kände faktiskt så när jag var inne för att kolla att allt såg rätt ut - iof sig så ville jag veta att drottningarna mådde bra efter transporten - men när jag stod där så undrade jag vad jag höll på med. Allt var ju som det skulle och det visste jag ju redan då de köpta avläggarna flög som de skulle och betedde sig som jag förväntade...

Varför skulle de vara missnöjda med nya produktiva drottningar och gott om utrymme - egentligen?

ES

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #14 skrivet: 26 jul-08 kl 22:33 »

Kul, Detta är just ett av de beteenden som jag brukar påpeka extra de som planerar att skaffa bin
Låt bina vara ifred.
Det andra är att när man passerat stadiet "WANNABEE" Haft sina bin några år och kommit in i stadiet "GONNABEE"
Så tror nän lätt att man är en fullärd världsmästare på biodling.

Själv har jag i år 30-årsjubileum och vuxit på mig så pass att jag insett att jag är nybörjare en s.k. "MAYBEE"  :D

Men jag är glad att jag valde att som 20-åring klättra i träd för att hämta svärmar istället för att som mina kompisar ligga knöl i diket.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser