Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenslangar som inte fryser?  (läst 11180 gånger)

louise

• Gäst
vattenslangar som inte fryser?
« skrivet: 15 jul-08 kl 21:18 »
Måste ha nån vettig vattningsanläggning till vintern, jag knäcker rygg å leder av att bära hinkar. Finns det nån slang som inte fryser?

En sån med el, typ. Kan bara koppla på vattnet till den precis när jag fyller på/byter vatten, så systemet måste funka utan vatten som rinner hela tiden. Å så  måste slangen vara 150 meter som längst, och gärna ha en "avstickare" vid 50 meter ungefär. (Har två olika hagar).

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: vattenslangar som inte fryser?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-08 kl 21:30 »
Det man har att välja på är mig vetligen cirkulerande vattensystem eller värmekabel i slangen. Inget av det kan man bara ha på precis när man ska ha vatten.
Har någon upptäckt nån annan variant så varv god o delge.. ::)

Ett hett tips är väl isåfall slang på vinda :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 15 jul-08 kl 21:35 »
Insticksvärmekabel finns på nima eller lite varstans. Men den är inte direkt billig och jag tror den bör ligga i vatten hela tiden.
Kanske du skall överväga andra lösningar som att flytta djuren närmare gården, eller kanske en tank på traktorn som du fyller upp när du skall vattna djuren och sedan tömmer?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jul-08 kl 23:20 »
Ja, det där med vintervatten är inte lätt :-\ I första hand så måste du försöka leda upp lite av hagarna närmare gården, för att lägga ner elslinga i så långa ledningar kommer att kosta...Men det var visst inte så farligt.... på Nima tar dom 2600+moms för sin längsta, som är 135 m, men då drar den också 8w/m så det blir ju en kw ungefär för en sån kabel, alltså typ 24 kr/dag när den är igång..coh det vet man ju aldrig hur många dagar den kommer att behövas.. Men kan du få upp hagarna närmare husen så ginge det ju, och sen finns ju olika elvärmda vattenkoppar att koppla till...

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 15 jul-08 kl 23:53 »
Em kompis till mig har ett nergrävt badkar till sina linderödare, och i badkaret har hon en stor akvariepump som cirkulerar vattnet.
Är vattnet i rörelse så fryser det inte lika lätt. :D

Fast man får ju fortfarande bära vattnet dit.  :-\
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 16 jul-08 kl 00:45 »
Man kan ju börja med att gräva ner slangen. Är den nedgravd några meter så fryser den inte. Sedan så kan man ha värmekabel och isolation i de biterna som är ovanjord.

Ett annat knep är snömaskinstricket. När man har vattnet klart så kopplar man bort vattnet och sätter på tryckluft och blåser ut vattnet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-08 kl 11:21 »
Halaj!

Om du har fall kan du ju tappa ur vattnet efter varje gång.
Hitta den högsta punkten och montera en luftnippel där bara.

//T

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jul-08 kl 18:40 »
Kanske att tappar ur är den bästa lösningen. Vad är en luftnippel å hur använder jag den?

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 jul-08 kl 18:44 »
gräv ned den mer än 40 cm så klarar det sig använd den svarta pem slangen.

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 jul-08 kl 20:10 »
Kanske att tappar ur är den bästa lösningen. Vad är en luftnippel å hur använder jag den?

Halaj!

Luftnippel?
Inte en aning. Och det spelar ingen roll heller. Du kan ha vilken nippel eller kran eller ventil eller vad som helst.
Du måste bara ha något som du kan stänga och öppna på den högsta punkten.
Det räcker inte att bara öppna i den lägsta punkten för att släppa ut vattnet.
Vattnet vill inte rinna ut (det blir vacuum i slangen) om du inte tillåter luft att komma in från den högsta punkten.

//T

Fridolf2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jul-08 kl 20:21 »
Jag har testat dom här varianterna med att släppa ut vattnet, och visst funkar det.. Om du kör varianten att ha en högsta punkt där du på ett eller annat sätt kan släppa in luft, så åker ju vattnet ut, men....har du den minsta lilla svacka på slangen så blir vatten stående där och fryser sen..och att dra en 150m lång slang utan minsta svacka på är inte det lättaste, det vet jag av erfarenhet. ::)
Då är det bättre att blåsa ut vattnet med tryckluft, när du vattnat klart så kopplar du loss slangen där hemma och blåser i luft tills allt vatten åkt ut.. Har du en kompressor? Annars finns det på t.ex Jula för runt 5-600 kr som duger bra till detta..
Jag körde så denna vinter och det gick bra, det var bara att man fick ha lite disiplin och verkligen blåsa ur slangen varje gång man använt den, för var det milt och man struntade i det så kan man ge sig den på att det fryser just den natten, och då får man ju släpa in hela slangen och tina, om det inte verkar vara mildväder på gång, ofta är det ju ingen direkt panik, åtminstone grisarna klarar sig ju ett tag, och på vintern finns det ju ofta vattenpölar eller snö för dom att ta till, värst är det om det blir lång tid med barfrost så allt fryser och ingen snö finns...

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 16 jul-08 kl 20:43 »
Jag tror på tryckluft.
Sen kan du ju pumpa bilen och traktorn också.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 16 jul-08 kl 21:01 »
Jag har inte så långt till hagen från vattenstället som du verkar ha Lollo men, jag har dragit svart slang (eller det är rörmokaren som gjort det och slangen är en sådan som man brukar ha till vattenledningar) genom hela stallet och ca 5 m ut i hagen till en eluppvärmd dubbel vattenbalja. Jag har placerat baljan så att de den kan nyttjas som mest av fyra olika hagar. Just nu nyttjas den bara i två hagar. I vattenledningen är en värmekabel dragen. Det blev ganska dyrt men, väl värt pengarna. Nu slipper jag släppa vattenhinkar i ishalka och skitväder och dessutom finns det alltid friskt vatten i hagarna även sommartid.

Fast på sommaren har jag några hagar som är längre bort och jag drar vanliga vattenslangar till. Här nere hos oss har vi oftast inte jättekallt så man klarar sig till ca -4 grader ute på bara värmebaljan blir det kallare fryser ledningen i stallet och då måste värmekabeln kopplas in. Ett tips är att Rinkaby rör har bra priser på värmekabel och tillbehör. De var i särklass billigast när jag kollade priser.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 jul-08 kl 23:46 »
Hm.. vad kostade din lösning per meter då? Så att jag kan räkna på om det är värt det.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 17 jul-08 kl 00:25 »
Hm.. vad kostade din lösning per meter då? Så att jag kan räkna på om det är värt det.

Jag har inte räknat ut meterkostnaden men, har för mig att vattenbaljan gick på ca 4000:-, värmekabeln och kopplingar ca 1200:-, rörmokare jobb och material (bla slangen och kranar) ca 3000:- elektriker också ca 3000:- då ingick även installation av jordfelsbrytare och dragning av elkabel och eluttag. Ville ha elen till vattenbaljan så nära som möjligt. Det vi gjorde själva då var att gräva för vattenledning och elkabel mellan stallet och där vattenbaljan skulle stå. Se var vi hantlangare till rörmokaren också och hjälpte till att få igenom värmekabeln i vattenledningen. Så drygt 10 000:- gick det på men, då fick jag all el i stallet inkopplat på jordfelsbrytare också.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 jul-08 kl 08:12 »
Å helvete, trodde det var nåt man kunde göra utan professionell hjälp..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 17 jul-08 kl 08:13 »
Jodå, det går utmärkt. Men det är lite jobb.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 17 jul-08 kl 10:52 »
Det går alldeles säkert att göra själv. Det beror bara på hur mycket man kan och vågar. Har kompisar med en gård en bit bort och han har gjort allt själv så för honom är det bara materialet som kostar. Elen vågade vi oss inte på själva eftersom det skulle in en jordfelsbrytare och jag verkligen inte ville veta av någon krypel i vattnet eller marken runt baljan. Rördragning hade vi nog kunnat fixa själva men, det hade tagit typ 10 gånger längre tid och det var det inte värt för oss då eftersom vi båda lönearbetade hemifrån.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 17 jul-08 kl 11:10 »
Enklas och billigast är nog i alla fall en kompressor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 17 jul-08 kl 11:46 »
Enklas och billigast är nog i alla fall en kompressor.

Ja, det är det säkert. Är man inte ute efter att ge djuren tillgång till frostfritt vatten finns ju ingen anledning att ha en elbalja och den stod för större delen av vår kostnad.

Lollo, jag hade nog försökt få till hagar och vattenställe så nära det ställe där det finns frostfritt vatten redan nu vintertid. Sedan hade jag skaffat en vattenslang modell bättre. Slangen hade jag förvarat frostfritt och tagit fram när det behövdes fyllas på i vattenbaljor hos djuren. 

Ett enkelt sätt att fördröja att vattenytan fryser är att lägga en boll i baljan. Vinden gör att bollen rör sig och då tar det lite längre tid innan det fryser. Funkar förstås bara när det är ett par minus eller så. Att isolera vattenbaljan gör också att det tar längre tid innan vattnet fryser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser