Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Henna-användare...!!  (läst 8403 gånger)

Empress

Henna-användare...!!
« skrivet: 10 jul-08 kl 00:30 »

Det har varit en hel del snack om henna här på Alternativ ändå....  :) Jag hade tänkt försöka få tag i Hönsmor, men hon verkar inte vara kvar här på Alternativ....?  :-\

Jag skulle vilja ha lite tips och råd på hur man får till olika färger och nyanser. De flesta som använder henna vill ju ha det där galet röda!  :P Men jag undrar hur man får till lite mer bruna och brunsvarta nyanser... Indigo har jag hajat är en viktig komponent. Men vad mer..? Någon som vet och vill dela med sig..?!?  :-*

Jag ska till att experimentera mig fram här så snart jag har råd att göra lite inköp.  ::)  Jag har hittat en engelsk sida med riktigt bra henna, så slipper man köpa ända från USA, utan kan hålla sig inom Europa. :)

http://www.henna-boy.co.uk/

Men tillbaks till nyansfrågan..... Jag skulle vilja få till en sån där riktigt vacker brunsvart "Demi Moore-färg", och jag är oerhört tacksam för alla tips och råd!!  :-* Självklart kommer jag att återge mina experiment här sen och berätta hur det går och vad jag ser ut som....   ???

Fire away, people!!!!  ;)

What is Sacred? Of what is the Spirit made? What is worth Living for, and what is worth Dying for? The Answer to each is the same: only Love.

mistel

• -
SV: Henna-användare...!!
« Svar #1 skrivet: 28 jul-08 kl 08:48 »
Själv använder jag bara färdigblandat från hälsokosten, köper den mörkbruna varianten och blandar den med kaffe, citron och honung. Fast svartbrun blir den inte och mina grå hårstrån blir lite gyllenröda.

Empress

« Svar #2 skrivet: 03 aug-08 kl 01:55 »

Aha!  :) Men vilket märke är det du använder då..? Evercare och Herbique verkar vara de vanligaste, men jag har inte hört om nån som testat Evercare. Hittar ingen info om det märket heller...  ???

Jag undrar om henna verkligen alltid blir rött, oavsett om det står brunt eller kastanj eller svart eller vadsomhelst.... Det ska ju bero mycket på håret som färgas också, tydligen.

Det är nog fan bara till att testa sig fram bara, verkar det som!!  ;D

What is Sacred? Of what is the Spirit made? What is worth Living for, and what is worth Dying for? The Answer to each is the same: only Love.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 14:21 »
Ren henna ger alltid ett rött resultat, hur rött beror på hårets grundfärg och kvalitet. Står det att det är brun eller svart henna så ingår något annat än rent henna pulver. Och glöm inte att henna är permanent, ångrar man sig är detnäst intill omöjligt att bli av med :D.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Stoneflower

« Svar #4 skrivet: 04 aug-08 kl 01:09 »
Hej
jag har använt ren henna, första gången blandades det med kaffe och då blev färgen varmare rött, satt i över natten.
Andra gången blandades hennan bara med olivolja och vatten då blev färgen mer brunrött, satt i ca 1½-2 timmar.
Den tredje gången testade jag svart henna som  också blandades med olivolja och vatten och då blev det mörk mörk brunt,inte riktigt kolsvart men näst intill, satt  i ca 15 minuter.
Hennan jag har använt är ren, det gröna pulvret, och det har jag fått från utlandet.
Om du är intresserad av ren henna så kan jag be en väninna köpa med sig från Egypten.

Wynja

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 12 nov-08 kl 19:59 »
Herbiques henna är också ren. Jag snokade till och med reda på en utredningsrapport i ämnet förut när jag undrade just om detta.

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 06 dec-08 kl 18:48 »
Det finns henna på olika asiatiska affärer
vilka jag tycker funkar kanon
annars har Lush kanon henna men den kostar därefter
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Vivaldia

« Svar #7 skrivet: 19 maj-09 kl 17:47 »
Herbiques henna är också ren. Jag snokade till och med reda på en utredningsrapport i ämnet förut när jag undrade just om detta.

Har du någon slags källa på det, eller den utredningsrapporten? Skulle ju vara för underbart om Herbiques henna var ren!

JonQ

« Svar #8 skrivet: 21 maj-09 kl 17:03 »
Hej!

Brukar också köpa min henna från asiatiska eller mellanösternbutiker, oftast billigt och bra kvalitet. Kom ihåg bara att henna har bäst-före-datum, och att färgstyrkan avtar med tiden.

Nyansen varierar annors också med typen av henna, så det är lite trial&error.. ;)

För att blanda med indigo får man nog också pröva sig fram. Allmänt är det väl att ju mer indigo, desto brunare/svartare blir det. Om man först färgar med henna, och sedan direkt efteråt (alltså inte i samma blandning, utan som två färgningar) lär man ska få till stånd svart färg! På sidan Henna for Hair finns ett informationshäfte som pdf med ganska bra info. Allting kanske inte stämmer (själv har jag t.ex. alltid gjort i ordning min henna med kokhett vatten med bra resultat, vilket HfH avråder från), men bra riktlinjer i alla fall. Här finns den: http://www.hennaforhair.com/freebooks/hennaforhair.pdf

fjälljäntan

• Gästrikland
En fråga.. Henna-användare...!!
« Svar #9 skrivet: 22 jun-09 kl 23:12 »
Jag är ny angående det här med hennna.
Jag skulle vilja prova på att färga mitt hår efter en lång tid med endast naturlig hårfärg.
Jag undrar om det är någon som vet hur man kan få en nyans i orange rött lr liknande, Min naturliga färg nu är mörkblond.
som sagt jag är ny med allt som har med henna att göra..

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 23 jun-09 kl 00:14 »
Vanlig (ren) henna ger alltid en röd färg, ju ljusare utgångsfärg desto mer intensivt brukar resultatet bli. Borde funka finfint på mörkblont.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Wynja

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 21 jul-09 kl 11:53 »
Har du någon slags källa på det, eller den utredningsrapporten? Skulle ju vara för underbart om Herbiques henna var ren!

Tyvärr inte. Det måste ha varit minst tre år sedan nu jag läste den. Det var någon slags kosmetikakontroll-rapport. Man hade kontrollerat ifall produkterna innehöll vad de sa sig innehålla om jag inte minns fel. I Herbiques henna hade man då inte hittat något annat än henna. Hur som så googlade jag mig fram till den där rapporten så det borde väl inte vara omöjligt att hitta den.

Wynja

• Västmanland
SV: En fråga.. Henna-användare...!!
« Svar #12 skrivet: 21 jul-09 kl 12:07 »
Jag är ny angående det här med hennna.
Jag skulle vilja prova på att färga mitt hår efter en lång tid med endast naturlig hårfärg.
Jag undrar om det är någon som vet hur man kan få en nyans i orange rött lr liknande, Min naturliga färg nu är mörkblond.
som sagt jag är ny med allt som har med henna att göra..

Du kan variera tiden du har i hennan. Längre tid-mörkare färg. Jag är ljusblond i min naturliga färg men efter att ha färgat håret många gånger med henna är det ändå ganska mörk röd färg och endast orange där jag en gång i tiden har blekt mitt hår. Där vill färgen inte fastna ordentligt utan rinner av lite eftersom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1764 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser