Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenanalysresultat  (läst 9084 gånger)

uffeoanette

vattenanalysresultat
« skrivet: 09 jul-08 kl 14:58 »
Hej!
Her nyligen köpt en liten gård och har då även tagit vattenprov från de två brunnarna som finns på gården. En grävd som förser huset med vatten och en borrad som förser stallet med vatten.

Resultaten skickades till mina föräldrar som bor i samma kommun som vår gård, därmed har jag inte alla detaljer klart för mig än.... Kommer förhoppningsvis med posten imorgon..

I alla fall blev resultatet något liknade:
Grävd brunn:
mikrobiologiskt prov: tjänligt med anmärkning pga e-coli ( värde 7) samt coliforma bakterier (värde 140).
Kemiskt prov: tjänligt med anmärkning pga nitrat (värde 36)
Hårdhet 14
natrium 7,5

Borrad brunn
mikrobiologiskt prov: tjänligt
Coliforma bakterier (värde 1)
Kemiskt prov: tjänligt med anmärkning pga järn och turbiditet
Hårdhet 8,9
natrium 9,4

Måste säga att detta känns lite halvkasst. Mannen som bor där nu skryter med hur gott vattnet är, men nu vet vi att det innehåller gödselbakterier. Trots att det inte finns några djur på gården. Vi hade tänkt skaffa djur. Kommer det höja värdena mer i den grävda brunnen???
Vad ska vi göra för att åtgärda de olika anmärkningarna????
Tacksamma för all hjälp!!!

Skytten

• Skåne
SV: vattenanalysresultat
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 22:25 »
Ja detta resultat är ganska vanligt, i en egen brunn får man ofta nöja sig med att det inte är otjänligt.

Det går att tömma den, spola den med klor, och då blir det bättre med basiluskerna ett tag i alla fall, sådant som nitrit går knappast att få bort utan ett reningsutrustning.

Djurens vatten verkade bättre!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

covboy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jul-08 kl 22:29 »
Gödsel kan finnas i flera hundra år lagrade mellan lerlager

Gräv ny grop och ta analys..eller så göra bergsbrunn.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 jul-08 kl 22:31 »
Mycket nitrit kommer fån övergödslade åkrar, här är det omöjligt att hitta vatten som inte har nitrit.

uffeoanette

« Svar #4 skrivet: 11 jul-08 kl 07:49 »
Så ni menar alltså att vi ska nöja oss med detta resultat.... E koli bakterierna låg på 7, gränsen för ötjänligt vatten ligger på 10. Känns som vi ligger lite nära gränsen.
Vet ni vad för företag som sysslar med brunnsreng? Vad kan det kosta.
Reningsanläggn för Nitratet, Vilka finns det där??
Är det kanske bättre att anv stallets vatten även i huset med ett extra järnfilter???
Många frågor och tankar....
Men det är KUL att skaffa ngt eget!!!

uffeoanette

« Svar #5 skrivet: 14 jul-08 kl 19:35 »
Pratade med´nuvarande ägaren till vår gård. Tydligen hade de spridit gödsel några dagar innan vi tog vattenprovet. Kan det ha påverkat resultatet på vårt vattenprov?
Fortf ingen som vet ngt om vattenrening, företag och liknande. Gården ligger mitt i skåne vid hörby.

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jul-08 kl 19:38 »
ta kontakt med en seriös filter företag ock hör vad dom har att säga.

jenses

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jul-08 kl 20:12 »
Pratade med´nuvarande ägaren till vår gård. Tydligen hade de spridit gödsel några dagar innan vi tog vattenprovet. Kan det ha påverkat resultatet på vårt vattenprov?
Det tror jag inte på.
Om det vore så skulle min nästan tomma brunn vara fylld med vatten,
för det regnade ju de senaste dagarna...  ;)

uffeoanette

« Svar #8 skrivet: 15 jul-08 kl 13:15 »
Det tror jag inte på.
Om det vore så skulle min nästan tomma brunn vara fylld med vatten,
för det regnade ju de senaste dagarna...  ;)

Hur menar du?? Är trött och lite lagom förvirrad här på arbetet....

jenses

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jul-08 kl 15:21 »
Hur menar du?? Är trött och lite lagom förvirrad här på arbetet....
Om jag gödsla idag kommer det knappast att påverka vattenprovet jag tar efter 3-4 dagar,
det tar nog lite längre tid.

uffeoanette

« Svar #10 skrivet: 16 jul-08 kl 20:04 »
Om jag gödsla idag kommer det knappast att påverka vattenprovet jag tar efter 3-4 dagar,
det tar nog lite längre tid.

Pratade med en man på kommunens miljökomtor som sa samma sak som du. Att för att det ska påverka så krävs det ett jätteskyfall. Vilket ej har kommit de senaste veckorna. Han ansåg som så att eftersom vi inte har några barn var nitratet ingen fara. När vi får barn ansåg han att vi skulle hämta dricksvatten till dem och ej ge dem vårt "nitratvatten". Han sa att det är svårt att undvika nitrat i brunnsvatten, precis som någon här sagt tidigare.
Han sa även att det kunde hjälpa på bakterievärdena att tömma brunnen och sedan ta ett nytt bakterieprov. Han ansåg som så att en äldre man inte använder så mycket vatten och att det då förhöjer bakterievärdena. Om detta andra prov även det var högt så kunde man fortsätta med andra åtg såsom högtryckstvättning och klorering. Verkade vara en vettig man. Man ska ju inte börja men för stora åtgärder om det inte krävs....

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 16 jul-08 kl 22:29 »
Yes that the way it is!

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 17 jul-08 kl 21:37 »
Vet ni vad för företag som sysslar med brunnsreng? Vad kan det kosta.
Köp en dränkbar pump och pumpa ur den själv. På botten brukar det ligga en halvmeter med gammal sörja. Försök få bort den och häll i ett antal dm med sand.
Om det är en stenad källa så klättra inte ner och ös upp skiten. Har du otur så får du skiten över dig.

När vi rengjorde min fars brun så hittade vi skelett från råttor på botten. :P
« Senast ändrad: 17 jul-08 kl 21:40 av Rosten »

uffeoanette

« Svar #13 skrivet: 18 jul-08 kl 09:09 »
Tack rosetn för tipset. Vi tar inte över gården förren den 15 aug, men då får vi testa ditt tips. Tror vi återkommer med fler tankar och funderingar då ;-). Vi är glada att alternativ.nu finns.
/anette

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 18 jul-08 kl 12:01 »
Vi tog hit slamsugaren som rengjorde brunnen, sög upp bottenslam och en del rötter som letat sig in. Sen fick vi ha hit en gubbe som pumpade runt klor i brunnen och hela vattensystemet, det fick stå och verka i två dygn sen spolade vi igenom alla rör igen tills kloret var borta. Nu är vattnet ok.

Vi har också byggt en överbyggnad kring brunnen + hängrännor på intilliggande byggnader så att inte regnvatten skall rinna ner.

Brunnen är grävd och stensatt invändigt så läcker lätt in ytvatten.

Det hela kostade en bra slant men man måste ju ha tjänligt vatten.

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 aug-08 kl 05:01 »
Djupborrade brunn på landet i vintras, de fick borra över 100 meter  :o innan det kom något vatten. Vattnet är glasklart och fint men stinker metangas  :P kunde visst bli så när man hade hydrofor?

Har nu fått svar på vattenanalysen...tjänligt med anmärkning.
Estetiskt motbjudande lukt.
Allt för höga halter av sulfat (förklarar väl den äckliga lukten?) vilket kan ge tillfällig diarré hos småbarn.
Kan man göra något åt sulfathalten?
Vattnet var dessutom hårt, vilket kunde ge skador på vattenledningar samt på kläder man tvättar. Där tipsade de om något filter man kunde sätta in.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 aug-08 kl 07:09 »
Vi hade också problem med metanlukt vid vårat förra hus.. En bekant som sov över och var lite bakfull skulle ta ett glas vatten på natten, han spydde rakt ut i vasken när han kände lukten.. hehe.

Enligt vår borrfirma så kunde metanlukten försvinna av sig självt (och dyka upp av sig själv) när som helst. I vårt fall dök det upp efter 6 år och försvann efter ytterligare 3.5 år. Man kunde, om man inte ville vänta, köpa någon reningsapparat som tog bort lukten (kolfilter och luftning tror jag) men en utav borrgubbarna sa att man kunde borra ett litet litet hål i ovankant på röret till borrhålet så att gasen kunde komma ut, det skulle tydligen hjälpa.

Vi gjorde helt enkelt så att vi satte in några tillbringare med vatten varje dag i kylskået eller på bänken så att det fick lufta av sig lite. Lukten försvinner efter bara 5-10 minuter om det får luftas

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 02 aug-08 kl 10:06 »
Jag skulle satsa på den borrade brunnen även till huset, den har ju iallafall inte koliforma bakterier. En grävd brunn som väl har såna basilusker kan man sanera men dessa basilusker återkommer så god som alltid, ibland efter bara några få dagar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 aug-08 kl 16:07 »
Vi hade också problem med metanlukt vid vårat förra hus.. En bekant som sov över och var lite bakfull skulle ta ett glas vatten på natten, han spydde rakt ut i vasken när han kände lukten.. hehe.

Enligt vår borrfirma så kunde metanlukten försvinna av sig självt (och dyka upp av sig själv) när som helst. I vårt fall dök det upp efter 6 år och försvann efter ytterligare 3.5 år. Man kunde, om man inte ville vänta, köpa någon reningsapparat som tog bort lukten (kolfilter och luftning tror jag) men en utav borrgubbarna sa att man kunde borra ett litet litet hål i ovankant på röret till borrhålet så att gasen kunde komma ut, det skulle tydligen hjälpa.

Vi gjorde helt enkelt så att vi satte in några tillbringare med vatten varje dag i kylskået eller på bänken så att det fick lufta av sig lite. Lukten försvinner efter bara 5-10 minuter om det får luftas

Stackars din kompis  ;D
Jag brukar också ställa tillbringare med vatten för "luftning", det funkar ju bra.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #19 skrivet: 06 aug-08 kl 21:16 »
Kolla denna länk. Vi har ett sådant filter och det fungerar jättebra i allafall till vårt vatten. Vatten som är helt rött av järn blir helt klart på ett par dagar ;D
http://www.aqua-o3.se/
Håller i många år och praktisk taget inget underhåll.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser