Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontline dos LÖSS?  (läst 47672 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #160 skrivet: 20 mar-12 kl 20:45 »
Jag fick höra av lite folk att exner ska vara väldigt bra. (ska jag testa på mina höns sen)  att det dödar både loppor och lööss (kväver dem) finns både som droppar och spray och är gjorda för papegojor, undulater, katter & hundar o andra smådjur och är giftfritt. Det bestod av örter och mjölksyratror jag att det var. ska tydligen vara himlans bra. =)

Det lät intressant. Får googla på det!! Giftfritt är ju alltid trevligt =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #161 skrivet: 20 mar-12 kl 21:17 »
Kunde inte motstå att Googla Exner lite och hittade bla detta:
Citera
Det är både ett natur-vänligt och djurvänligt alternativ för att bekämpa loppor, löss,skabb, kvalster o dylikt.

Helt giftfritt & biologiskt nedbrytbart.

Kan användas på nyfödda om så behövs!

Fungerar helt utan gift eller kemikalier.

Helt ofarligt.

För att att bevisa detta drack patentinnehavaren och uppfinnaren till Exner Petguard på en press konferens om införande av produkten!

Här får jag genast kalla kåror längs ryggraden  (:) För det första är till och med rent vatten, såpa eller tvål  kemikalier. Om produkten inte innehåller vare sig gifter eller kemikalier vad innehåller den då? Vakuum  ???

För det andra så har en chef för kemiföretaget BT Kemi druckit Hormoslyr i TV för att visa att det var ofarligt och vi vet ju alla hur ofarligt det var  :-X  :P
Lars Foss dricker hormoslyr

Ni som inte minns kan läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/BT_Kemi eller lyssna här http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=3257454

Jag blir alltid väldigt skeptisk mot produkter som lovar guld och gröna skogar, kostar skjortan och alla framtänder och sedan inte kan berätta något om innehållet mer än att det är ofarligt. Luktar i min näsa bondfångeri lång väg (:)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #162 skrivet: 22 mar-12 kl 08:16 »
Visst vore det toppen om det skulle finnas ngt som bara är farligt för loppor/löss.
Men tyvärr så är det inte det.
Håller med om att de som lovar guld &gröna skogar är skojeri
Hedemorahöns

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #163 skrivet: 27 mar-12 kl 10:12 »
exner går det å få tag i nu ?  Jag har alltid haft det till mina kaniner och katter...men nu på de djuraffärer jag frågat så får de inte sälja detta medel då det inte är godkänt inom EU!

Djursam

« Svar #164 skrivet: 27 mar-12 kl 10:48 »
Citat: "Det bestod av örter och mjölksyratror jag att det var. ska tydligen vara himlans bra. =)"

Mjölksyra går att få tag på i koncentrerad form  (Molkosan) och örter med  ;).
Billigare och lika bra?

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #165 skrivet: 28 mar-12 kl 08:05 »
Granngården har slutat sälja Flusa, är det någon som har lite över som skulle kunna skicka till mig? Vet inte vad alternativen är för att behandla höns med löss :(

johe71

« Svar #166 skrivet: 28 mar-12 kl 08:15 »
Granngården har slutat sälja Flusa,

Enligt Kemikalieinspektionens beslut KIFS 2011:1 (ISSN 0283-1937) är det från och med den 1 januari 2012 inte längre tillåtet att sälja de bekämpningsmedel mot ektoparasiter som tidigare funnits tillgängliga i lantbrukets handel. Preparaten det gäller är Flectron öronbrickor, Bayofly pour-on, Fly Tix och Flusa

Pullarius

• Uppland
« Svar #167 skrivet: 28 mar-12 kl 15:13 »
Kom fram till samma resultat själv- rackarns - vad gör man nu. Vad kan det vara som är så farligt med FLUSA när tex Frontline finns att köpa?

Sitter jag och mina höns nu på pottan?
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #168 skrivet: 28 mar-12 kl 15:38 »
Vi kommer testa med gulsåpa som steg 1. Bara att smörja in hönsen med - det ska tydligen bryta ner lössens hud och döda dem på fläcken. Känns bra, jag är dessutom gravid och alls inte sugen på att blaska runt med nervgifter och skit.

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #169 skrivet: 01 apr-12 kl 13:05 »
Vad har jag missat!
Så här börjar mina höns se ut plus att vissa verkar lite hängiga och magra. Alla förlorar fjädrar på ryggen!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #170 skrivet: 01 apr-12 kl 13:27 »
Kanske jag också missat något, ser inget som kryper omkring på bilderna. Den åkomman jag tycker det liknar mest får hönsen här också emellanåt. Vi har ingen benämning på sjukdomen men den uppstår när de blir pilska och släpper till tuppen.  >:D

Men som sagt, jag kan ju ha missat något.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #171 skrivet: 01 apr-12 kl 13:35 »
Jag har misstänkt tuppen för han är sååå otroligt pilsk..men ska han hinna nöta på alla så,
hittar absolut inget som kryper och som sagt de är behandlade med flusa.
Den värsta hönan är också lite blodig på ryggen, och som att fjädrara ryckts ut.
mvh emma

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #172 skrivet: 01 apr-12 kl 16:17 »
Jag har misstänkt tuppen för han är sååå otroligt pilsk..men ska han hinna nöta på alla så,
hittar absolut inget som kryper och som sagt de är behandlade med flusa.
Den värsta hönan är också lite blodig på ryggen, och som att fjädrara ryckts ut.
mvh emma
Börja med att kolla tuppens kor och sporrar. De nakna ryggarna ser absolut ut som "tuppskav"
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #173 skrivet: 04 apr-12 kl 20:37 »
Jag säger åter igen mina vänner..

Efter 3 års kryp krigande så har jag nu ändrat inställning helt angående medel att behandla ohyra på höns.

Det funkar men bara för ett tag och sen får du krypen tillbaka..
Lösningen jag är inne på nu är att få bort dom ist..På någe sätt..men jag ska testa lite ideer jag har.

Jag återkommer som sagt om detta..
För jag kommer aldrig att ge mig så länge jag kan se ett kryp i mitt hönshus..

/Kvalsterstein
You want some..Come get some

shelale

• Västergötland
« Svar #174 skrivet: 04 apr-12 kl 22:06 »
Läs på http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607003015&DocTypeID=4&UserTypeID=1
Betänk hur mycket två droppar är. Minsta pipetten, den för hund 2-10 kg......om jag minns rätt räcker den till c:a 10 normalstora höns. Dvärghöns och ungdjur får bara en droppe.
Tänk efter en stund, tänk efter, alldeles själv. Låter det rimligt?  Skulle inte hönan dö om det vore så giftigt?
Och hunden?
Och Alternativaren som kurerade sig? ;D

Markim@ Det måste va ena seglivade kryp du har. Här funkar det bra, försvinner inte helt men jag kan bara hitta någon enstaka efter en tid.  ::)

Eftersom jag haft flera kunder (jobbar i hundbutik) som haft ödesdigra biverkningar av frontline så rekommenderar jag inte frontline! Hundar har fått "ticks", blivit hängiga, pälsen har till och med börjat osa bränt så ägaren har varit tvungen att bada hunden efter några minuter.  Sen är det många hundar och katter som har använt det i måååånga år säger ägaren och helt plötsligt när de ska sätta på den nya dosen oftast till våren för att slippa dessa fästingar så bryter symtomen ut. Vad jag fattar så kan det byggas upp under en lång period av användandet och måste inte bli nån biverkning på en gång.

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #175 skrivet: 05 apr-12 kl 00:23 »
Intressant tråd! Tycker det är ett jäkla bekymmer det här med löss/loppor. Kan man verkligen få bort alla och är man en dålig försäljare som säljer höns med lite löss? Ska man sänka priserna då, eller ska man ens sälja om man har några loppor/löss?

Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #176 skrivet: 05 apr-12 kl 09:40 »
 ;D ;D Njaaaaa, tycker man att pälsen osar brännt så .........................har det nog brunnit för en.  ::) Det KAN jag inte bara tro på.

Men det är ju jag det. :-X

Intressant tråd! Tycker det är ett jäkla bekymmer det här med löss/loppor. Kan man verkligen få bort alla och är man en dålig försäljare som säljer höns med lite löss? Ska man sänka priserna då, eller ska man ens sälja om man har några loppor/löss?

Kanske det är lämpligt att avlusa innan man säljer? Man kanske kan bli av med ohyra men för att inte få in div. småkryp igen får man döma hönsen till evig karantän. ........och hur roligt är DET?
« Senast ändrad: 05 apr-12 kl 09:43 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

shelale

• Västergötland
« Svar #177 skrivet: 06 apr-12 kl 18:22 »
exner går det å få tag i nu ?  Jag har alltid haft det till mina kaniner och katter...men nu på de djuraffärer jag frågat så får de inte sälja detta medel då det inte är godkänt inom EU!

Jo det får säljas! Det var för ett år sedan som alla giftfria preparat inte fick säljas. Det var pga av att sveriges regler inte tillät det (inom EU gick det bra men Sverige kör ju ändå sitt eget race) Det var väl så att de inte hade betalat kemikalieverket tillräckligt mycket för att få tillstånd att säljas. Nu säljs det igen!

shelale

• Västergötland
« Svar #178 skrivet: 06 apr-12 kl 18:24 »
Kom fram till samma resultat själv- rackarns - vad gör man nu. Vad kan det vara som är så farligt med FLUSA när tex Frontline finns att köpa?

Sitter jag och mina höns nu på pottan?

Vad jag har förstått sen tidigare så har det hela med plånboken på tillverkaren att göra ifall det blir godkänt eller inte. (Till stor del iallafall)

larstorpet

« Svar #179 skrivet: 07 apr-12 kl 15:03 »
Har du REDAN fått sånna problem? Det brukar komma med värmen. Går de inte utomhus?  :o

Två droppar Frontline i nacken så är de lus- och lopp-fria. Köp största pipetten så blir det billigare.
Speciellt för fåglar eller väljer man hund eller katt eller spelar det ingen roll?

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
Mirja Wahlberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser