Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dra in vattnet!  (läst 10044 gånger)

andreas_f

• Småland
Dra in vattnet!
« skrivet: 09 jul-08 kl 10:15 »
Är nu i full gång och renoverar en utbyggnad bakom köket där diskbänk m.m ska stå. När det är klart tänkte vi passa på att dra in vatten i huset också. Vatten har tidigare varit indraget i huset men lämnats och ledningarna har rostat och frusit sönder under åren.
Vi tänker fixa grävande och kopplande själva för att ha råd med denna lyx, men har en hel del luckor i kunnandet....
Det som finns är en gammal brunn med gott vatten och en liten pump med hydrofor som fungerar.  Avståndet mellan brunn och pump kommer att vara cirka 35 meter.

Så frågorna:
Vilken typ av slang/rör använder man mellan pump och brunn? vad kostar den ungefär?
Hur djupt måste man gräva ner ledningen för att den ej ska frysa? Marken är mest sand och tomten ligger i södra sverige (kalmar trakten).
Golvet i utbyggnaden ligger cirka en meter över marken, hur isolerar man ledningen den biten så den inte fryser?

Håller även på att se över avloppet som består av cementrör. Rören har gått isär i en krök. Hur fogar man ihop dem igen? Är det cement som gäller? Skulle det isådanafall fungera med hydraliskt kalkbruk som jag har hemma?

Tack på förhand / Andreas

andreas_f

• Småland
SV: Dra in vattnet!
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 12:00 »
En dryg halvmeter låter ok att gräva, såg att röret kommer ner i brunnen på cirka 1,5 meters djup så jag var lite rädd att behöva gräva så djupt hela vägen...

Ska fundera lite på lösningen med pumprum, låter enklare att bygga en "trälåda" och isolera, det borde fungera likadant.
Ledningen kommer sedan upp under diskbänken och tanken är att bygga ett lite isolerat utrymmer där till pumpen med frostvakt, så det borde gå att fixa så att lite värme går ner till röret också.

Skulle ledningen frysa några dagar om året är det ingen katastrof, bara den inte fryser sönder. Vi är vana med gårdspumpen och dunkar nu...

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 09 jul-08 kl 13:11 »
Fryser ledningen så räcker det sällan bara några dagar, det blir stopp resten av vintern.
Gräv ordentligt djupt när du ändå håller på, eller montera eltråd som kan tina upp frusna ledningar.
En grävare gör jobbet snabbt och bra, det har du igen många decennier framåt.

Beträffande bruket är det nog bäst att fråga i butiken, dom borde veta.
Tvivlar på att kalkbruk är det bästa under jord.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Christianko

« Svar #3 skrivet: 09 jul-08 kl 13:12 »
Du bör nok gå dypere enn en 1/2 meter,selv om du isolerer.
Utrolig hvordan kylan finner veien.
Du kan evt legge på en varmekabel ,finnes også preisolerterör med selvregulerende varmekabel.
Pumpen må sitte frostfritt.

Christian

andreas_f

• Småland
« Svar #4 skrivet: 09 jul-08 kl 14:10 »
Tack för tipsen, ska försöka gräva ordentligt djupt, om jag följer de gamla galvade ledningarna så gräver jag ju där någon redan grävt och borde slippa stora stenar.
Det blir riktigt bökigt att gräva med maskin, dels är det väldigt trångt och bara drygt en meter brett mellan huset och ån, och dels håller jag på att lägga om taket så det står en byggställning i vägen. så det blir att gräva ett par meter i taget allteftersom jag flyttar ställningen. Men visar det sig vara mycket värre än jag tänkt mig att gräva får jag överväga att ta hjälp. Ett par meter i veckan så är jag framme innan tjälen ;)!

Hur mycket kostar sådan där värmekabel? Behöver den vara på hela tiden eller kopplar man på den om det fryser för att tina ledningen?

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 09 jul-08 kl 14:17 »
Du kan också hyra en minigrävare och göra jobbet själv.
Ska vara skitkul och inte så svårt säger några jag känner som provat.

Exempel på värmekabel: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21315331

Säkrast att fråga på vvs-firma så du får rätt kabel för behovet.
« Senast ändrad: 09 jul-08 kl 14:19 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Christianko

« Svar #6 skrivet: 09 jul-08 kl 14:34 »
Hei.
Den er selvregulerende så den bruker bare energien den trenger for å holde frostfritt,
Det er en  värmeslangsom er intvinnet med en värmekbel.som igjen er inkledd i en aluminiumsfolie som ligger i et korrugert rör.
Husker ikke pris i fart men finner det ut i löpet av dagen
Christian

andreas_f

• Småland
« Svar #7 skrivet: 09 jul-08 kl 17:25 »
Varianten från Clasohlsson verkade smidig. Borde väl räcka med att hänga ner två meter kabel om 1 meter av ledningen går ovanför marken. Sen blir det till att gräva tillräckligt djupt.

Christian, det låter som den optimala slangen, men frågan är vad det kostar...

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 jul-08 kl 22:21 »
Jag använde en svart slang, som grävdes ner ca 70 cm, det har aldrig frusit (20 år), du kanske bor på en kallare plats, man bör gräva tillräckligt djupt, skit om det skulle frysa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 09 jul-08 kl 22:31 »
Man kan också lägga markisolering ovanpå ledningen för att minska frostrisken.

Fritjoff

« Svar #10 skrivet: 09 jul-08 kl 23:35 »
Så frågorna:
Vilken typ av slang/rör använder man mellan pump och brunn? vad kostar den ungefär?
Hur djupt måste man gräva ner ledningen för att den ej ska frysa? Marken är mest sand och tomten ligger i södra sverige (kalmar trakten).
Golvet i utbyggnaden ligger cirka en meter över marken, hur isolerar man ledningen den biten så den inte fryser?

Hej! Jag gjorde om vattnet vid mitt stall. Brunnen ligger ungefär 100 meter från pumpen.

Vi använde en PEM slang, som vi köpte i två 50 meters rullar och skarvade. Se http://www.k-rauta.se/vvs_1555.htm för pris exempel. Vi använde en grov dimension, ungefär 8 cm i diameter, men jag tror att man använder mindre för hushåll behov.

Vi grävde ner den en meter (i Östra Svealand) och det har hållt bra i två år nu. Vintern innan denna var riktigt kall, men det frös ej. Har en farbror med fin stor grävare så grävjobbet var enkelt :)

Våran pump är i markplan, så jag isolerade upp-böjen i jorden med mark isolering. Skulle gissa att du får bygga en trälåda runt slangen där den kommer upp och isolera, alternativt ett par meter av slang-värmare. Nordpost har en sådan, två meter för 365:- (http://www.nordpost.se/Shop/tom2.asp?soktyp=vgvt&n1=Vatten&n2=%D6vrigt). Flera andra företag säljer dessa oxå. Glöm dock inte att markisolera böjen som blir där slangen går från rak till upp mot marknivån, alltså under jord.

andreas_f

• Småland
« Svar #11 skrivet: 10 jul-08 kl 12:17 »
Tack för svaren!

Var inne i vvs-butiken idag för att få klara besked... Först rekomenderade han kopparrör, sedan avloppsrör i plast, då frågade jag om det inte fanns plastslang för ändamålet och samtidigt kom hans kollega in och upplyste om att pem-slang fungerar bra... Gäller att fråga rätt personer när man själv har dålig koll annars kan det gå hur som helst.  :)

Slangen från K-rauta, verkar vara av samma sort fast billigare så det ser ut som ett bra val.

Börjar bli riktigt sugen på att gräva, att kunna koppla in tvättmaskinen och slippa bykgrytan vore underbart! Tyvärr måste jag träna på att prioritera rätt vilket i detta fall innebär att takomläggning går före. Utan helt tak - snart inget hus att tvätta i...
Fördelen är att jag får lite tid att begrunda vattenfrågan och lära mig lite mer om vvs-världen, så att jag inte gör något förhastat.

Christianko

« Svar #12 skrivet: 10 jul-08 kl 13:36 »
Ja det er kun pem slang som gjelder til ditt ändamål,finnes også andre alternativer men dyrere.
Kobberrör bör du holde deg langt unna.
Skal du skarve eller ha koplinger bör du bruke koplinger av metall,altså hold deg unna prk.
Når du graver opp rens gröfta for större stener og pakk rundt med singel.
Har desverre ikke klart å skaffe pris på "elvestad" rör til deg ,men det kommer.

christian

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser