Silkeshöns - ute eller inne?

Startat av Vilmagården, 04 Jul-05 kl 17:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vilmagården

Jag har precis nu i helgen skaffat två viltfärgade och två vita hönor samt en svart tupp av rasen japanska silkes höns. Dom är ca två månader gamla. Jag undrar nu bara om det är någon som har tips och idéer på hur jag bäst dköter om dom? Dom har en bur som är ca 5*5meter med högt gräs, en sluttning med buskar som solskydd längst upp, några stora stenar, en vägg i ena hörnet med tak på där det är fyra reden, två sittpinnar och foder/vatten automat, samt en grop med sand att bada i. Jag tror dom har det ganska bra, men är det någon som har nåtta tt komma med så är jag öppen för alla förslag och idéer!!

Hönsmor

Hejsan!

Jag kanske missförstod? men menar du att de bor ute i det fria i en bur med solskydds vägg med tak över och sen har de inget mer skydd än EN vägg och tak?

Du måste ha dem i ett riktigt hus som du kan stänga för natten!

Annars kan jag lova dig , att de inte lever länge till ...snart har rovdjuren nosat upp dina höns och då är det slut på det roliga!

MVH
Johanna

Vilmagården

Hej!

Archibald; tack för tipset!

och Hönsmor, dom har inte bara en vägg, utan en vägg i ett hörn, så det är igentligen två väggar. Min mamma har fasaner på samma gård, visserligen med nät-tak, eftersom dom kan flyga, men än dock bara hönsnät, och det har inte varit några probliem, ej heller med mina kaniner vilka har en stor hage på ca 35m2 som är gjord av hönsnät och gunnebostängsel. jag har spänt blåa balsnören över kaninburen och balsnören+bärnät över höns3en för att inte fåglarna ska våga sej dit. jag tror ej heller att räven vågar sej igenom mitt elstängsel som är runt. Dom har tak över huvudet, skugga hela dagen, vindskydd och regnskydd från alla håll, och det är varmt på sommaren. till vintern så ska dom få flytta in i lekstugan, som är isolerad och där det finns el för värme och ljus.

mvh Alexandra

johami

:D Funderar på silkeshöns men jag hör lite olika vindar blåsa kring hur de ska hållas. En del säger att de måste gå inomhus annars blir de förkylda och dör. Andra säger att de kan gå ute precis som andra höns. Vad säger ni här ????

Sally

Hej! Jag har grå och vita silkeshöns. De går ute året om. De är först ut och sist in och har aldrig varit sjuka (peppar peppar). Nu bor jag ju i Skåne, men det blir ju ner mot -20 här också ibland...

Lycka till!
Sally
Går det...så går det!

orloff

Tack Sally, äntligen en som inte säger att Silkes är ömtåligare än andra  ;)
Har haft Silkes i över 10 år och mina går också ute året om, om de vill förståss.   Fick massor av kycklingar i helgen......... ;D  

anette i bugared

Instämmer med föregående skribenter.
Mina silkeshöns är precis som de övriga, går ute året om.

Har däremot en lågt hängande värmelampa under tiden höst till vår där de och de andra kan torka sig inunder när det är regnigt ute.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Helenan

Citat från: anette i bugared skrivet 22 Maj-07 kl 15:51
Instämmer med föregående skribenter.
Mina silkeshöns är precis som de övriga, går ute året om.

Har däremot en lågt hängande värmelampa under tiden höst till vår där de och de andra kan torka sig inunder när det är regnigt ute.
Gör de det då?

anette i bugared

Citat från: Helenan skrivet 22 Maj-07 kl 17:22
Gör de det då?
Om du menar värmelampan, så älskar de att stå under den o burra upp sig i den goa värmen. Där kan vara riktig trängsel ibland ;D.
Golvströet är dessutom extra torrt under lampan, tack vare värmen, så där torvbadar de gärna också.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dezdemona

Gammal tråd förvisso men kul att höra att det är flera vars silkeshöns inte dött knall och fall i samma sekund det första höstlövet fallit. Vi fick en jättesöt silkestonåring i början av juni och jag hoppas att hon ska klara vintern utan att behöva sova i bastun ;) Nu går hon ute med de andra hela dagarna och verkar då inte klaga. Men så är det varmt också. Nästa år skulle jag gärna köpa ett par silkesägg av någon uppfödare så hon får lite sällskap av samma ras och jag får fler silkesbollar att titta på.

ofrivilligt hönslös

MonicaA

Citat från: Sally skrivet 22 Maj-07 kl 11:00
Hej! Jag har grå och vita silkeshöns. De går ute året om. De är först ut och sist in och har aldrig varit sjuka (peppar peppar). Nu bor jag ju i Skåne, men det blir ju ner mot -20 här också ibland...

Lycka till!
Sally

Sally, var i Skåne bor du. Jag bor också i skåne och är lite nyfiken på silkeshöns. Kan jag få komma och titta om det är i närheten förstås.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

galdur

Jag bor också i skåne! Utanför Höganäs vet inte vart du bor men du är välkommen att titta på mina lurv högar om du vill! har en uppsjö färger men ingenting till salu för tillfället!!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Kålrabbis Mamma

Har haft dvärgsilkes i 30 år och inte behandlat dom annorlunda än de andra hönsen. De skyr varken regn, blåst eller kyla. Det enda inte mina gillar är att gå i snö. De stora går i flera centimeter snö utan att tveka men inte silkeshönsen, då håller dom sig under taket i hönsgården.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

linslus

Citat från: johami skrivet 22 Maj-07 kl 10:44
:D Funderar på silkeshöns men jag hör lite olika vindar blåsa kring hur de ska hållas. En del säger att de måste gå inomhus annars blir de förkylda och dör. Andra säger att de kan gå ute precis som andra höns. Vad säger ni här ????

Har haft Silkeshöns sedan 1995 och har inte särbehandlat dem när det gäller utevistelse. De är däremot de som oftast stannar ute fast det regnar, bekommer de inte särskillt mycket.  :)  Men det är klart börjar man klena med de och inte låter de vara ute så blir väl vilka som helst sjuka när de får frisk luft.  :-X

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

240 Gäster, 0 användare