Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rallarros...  (läst 8438 gånger)

Susanne

Rallarros...
« skrivet: 03 jul-05 kl 11:14 »
...mjölkört, grisblomma... - kärt barn har många namn heter det visst! I min landsände säger vi iallafall rallarros.

Eftersom denna växt betas begärligt av mycket vilt, som t.ex. älg, rådjur och hare, och med tanke på namnet "grisblomma" så gissar jag att man även gett den till grisar (?), så är min undran om man kan ge den även till hönsen. Att torka som man gör med nässlor och ge under vintern?

Susanne

Re:Rallarros...
« Svar #1 skrivet: 06 jul-05 kl 21:31 »
Ingen som prövat...?

Jag får väl prova själv och se om hönsen gillar det eller inte.
Det blir alltså blandade buketter i sommar som hängs på tork!  ;D

carolina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jul-05 kl 14:17 »
,,mina hönor älskar bladen på rallarrosen.. ::)

Susanne

« Svar #3 skrivet: 29 jul-05 kl 15:59 »
Tack för info!

Då kanske torkade rallarrosor kommer väl till pass under vinterns långa månader!  ;D

Farsan50

« Svar #4 skrivet: 31 mar-06 kl 09:07 »
Fler erfarenheter kring rallarros som vinterföda? Något som hönsen gillar och är värt att tänka på inför säsongens insamling?
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 mar-06 kl 11:25 »
Jag har plockat bladen på rallarrosen när de är nya och gjort stuvning på (typ spenat) jätte gott och nyttigt även för människor!

Susanne

« Svar #6 skrivet: 31 mar-06 kl 20:42 »
Jag kan berätta att jag gett blandade knippen med brännässlor och rallarros hela vintern nu, och hönsen äter upp allt. I första hand nässlorna, så rallarrosen verkar inte lika populär, men den slinker också snabbt ner.

Slutsats: Jag kommer fortsätta plocka rallarros och torka inför vintern.  :)

Intricate

SV: Re:Rallarros...
« Svar #7 skrivet: 19 nov-08 kl 11:56 »
Ingen som prövat...?

Jag får väl prova själv och se om hönsen gillar det eller inte.
Det blir alltså blandade buketter i sommar som hängs på tork!  ;D

Det borde vara ätligt i alla fall eftersom man kan göra gott te på unga blad.Om de tycker om mjölkört eller ej vet jag inte. Annars får man väl testa att bjuda de på det goda teét

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Rallarros...
« Svar #8 skrivet: 19 nov-08 kl 14:13 »
Mjölkörten är inte giftig. Min ankor brukar repa av bladen och äta dem. Man kan själv ta de första skotten och koka som sparris lärde mig en överlevnadsexpert.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser