Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinnrock  (läst 2310 gånger)

Rexi

• kanonkaniner
Spinnrock
« skrivet: 06 jul-08 kl 21:26 »
Kom in på en hemsida där någon  tillverkade och sålde spinnrockar där hjulet inte hade ekrar utan var bara en täckt skiva. Lyckas inte hitta den igen.... :-\Det var ett bra pris och har förstått att den modellen nog passar bra för angora ull.
Är det någon som förstår vad det är för spinnrock jag menar så SNÄLLA hör av er.
Rexar, Belgisk jätte, Frassar, vädur, hermeliner och vit lant, lilla silver samt Angoror. Myskankor, vaktlar, hästar, katter och hundar plus en del annat

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
SV: Spinnrock
« Svar #1 skrivet: 06 jul-08 kl 22:27 »
Jag har spunnit mycket angora på min Spinnrock från loüet, modell S10 är utan ekrar.

Loüets spinnrockar är mycket lätta att arbeta med, lätt att lära sig och lätt att ställa in för lika material och tjocklek på garn.

http://www.nordlander.nu/

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #2 skrivet: 06 jul-08 kl 23:24 »
En louët-kopia, billig finns här.http://web.telia.com/~u14306839/index.htm 
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 23:41 »
Jammen precis den jag har! Visste inte att han hade hemsida, utan jag vart rekommenderad den av en angorauppfödare. Måste säga att jag är helnöjd.

Ska kanske tillägga att jag bara har spunnit fårull på den.
« Senast ändrad: 06 jul-08 kl 23:43 av Gruff »

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jul-08 kl 13:26 »
Funkar denna kopia bra, fämfört med originalet? Och hur mycket kostar originalet, så man har nåt att jämföra med?

Och; hur tjocka garner kan man spinna, kan man byta ut saker på den vid behov? kan man laga den själv, är delarna i såna material som kan lagas om ni förstår vad jag menar???
Jag vill ju köpa spinnrock, det är därför jag är så full av frågor.............. :-[
« Senast ändrad: 07 jul-08 kl 13:36 av koko »

Rexi

• kanonkaniner
« Svar #5 skrivet: 07 jul-08 kl 14:30 »
 ;D Super tack för alla svar!! Det var precis den som jag menade, kan nu på börja lära mig att spinna angora ull....
Rexar, Belgisk jätte, Frassar, vädur, hermeliner och vit lant, lilla silver samt Angoror. Myskankor, vaktlar, hästar, katter och hundar plus en del annat

Grelbers-stock

« Svar #6 skrivet: 08 jul-08 kl 08:48 »
Funkar denna kopia bra, fämfört med originalet? Och hur mycket kostar originalet, så man har nåt att jämföra med?

Och; hur tjocka garner kan man spinna, kan man byta ut saker på den vid behov? kan man laga den själv, är delarna i såna material som kan lagas om ni förstår vad jag menar???
Jag vill ju köpa spinnrock, det är därför jag är så full av frågor.............. :-[

Billigaste Louet ny som jag hittat finns på www.wolboerderij.nl klicka på webwinkel.  På en S10 kan man spinna det mesta om man sedan gillar dEN är en annen fråga ;-)

Louet S10 kan man spinna tjocka garner på då den har en stor tenöppning, har drivning på spolen och låga växlar. 

Köpa ny spinnrock :-) KUL! www.spinnrockar.se har ju Majacraft och skulle jag köpa EN ny spinnrock idag av alla jag testat så hade det blivit en Majacraft. Det har liksom hänt en del med spinnrockstekniken ...märks mer än väl på deras rockar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 08 jul-08 kl 09:11 »
Funkar denna kopia bra, fämfört med originalet?

Likvärdig, och finishen är bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser