Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plöjningsfritt  (läst 8645 gånger)

Rödjan

Plöjningsfritt
« skrivet: 06 jul-08 kl 15:40 »
Är det någon som provat en sådan här eller tänkt i dessa banor?

http://www.rodaleinstitute.org/

Jag hade tänkt bygga en. Plöjningsfriodling utan bekämpningsmedel är framtiden. Att utveckla maskiner i den riktningen är intressant.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Filip Skräplund

SV: Plöjningsfritt
« Svar #1 skrivet: 06 jul-08 kl 15:57 »
Det behöver hända mycket när det gäller energisnålt jordbruk.
Men traktorn på bilden ser ganska törstig ut, och apparaten ser inte ut att kunna ogräsbekämpa särskilt bra jämfört med vanlig plog.
Förklara gärna ev fördelar med den.

Citera
En daglig amerikansk diet ger 2   500 endogena kcal. Det kostar i dagens jordbrukssystem 35   000 kcal exogen energi att framställa. Det betyder att om man skulle ersätta den fossila energi som idag pumpas in i jordbruket med mänsklig muskelkraft, skulle man behöva arbeta i två veckor för att framställa mat för en dag.

Det står tre veckor i artikeln men det måste vara felskrivet, det är illa nog ändå.

Källa:  http://www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Bortom%20petroleum%207_8_08.aspx
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 jul-08 kl 16:38 »
Kalkylen är naturligtvis felaktig, även om maskinjordbruket tar så mycket, gör ju inte manuell skötsel det. Skulle människan före den industriella revolutionen ha ätit var fjortonde dag?

Man producerade mer mat per capita än nu, i kalorier räknat, man jobbade mer och behövde ingen slankekur, utan mer gröt, dessutom drevs mycket arbete och transporter av hömotor.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 17:27 »
Kalkylen är naturligtvis felaktig, även om maskinjordbruket tar så mycket, gör ju inte manuell skötsel det. Skulle människan före den industriella revolutionen ha ätit var fjortonde dag?

Man producerade mer mat per capita än nu, i kalorier räknat, man jobbade mer och behövde ingen slankekur, utan mer gröt, dessutom drevs mycket arbete och transporter av hömotor.

Hömotorerna krävde ungefär en fjärdedel av arealen  i drift.
Den nämnda kalkylens felaktighet återstår att visa, det är ju maskinjordbruket den beskriver.
Räknar man in energin för framställning av maskiner, gödsel- och bekämpningsmedel, livsmedelsindustri, transporter, lagring osv så sticker det iväg, jag har inga andra siffror än de som står i citerad artikel.
Billig energi har gjort att massor av människor kunnat sysselsättas inom mer artificiella områden, många av dom kan se fram emot att få spotta i nävarna framöver.
Behöver inte vara till nackdel vare sig för individen eller samhället.
« Senast ändrad: 06 jul-08 kl 21:53 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 06 jul-08 kl 21:38 »
Är det någon som provat en sådan här eller tänkt i dessa banor?

http://www.rodaleinstitute.org/

Jag hade tänkt bygga en. Plöjningsfriodling utan bekämpningsmedel är framtiden. Att utveckla maskiner i den riktningen är intressant.

Menar du den frontmonterade "rollern"? Den används inom ekologisk no-till farming. Vad blir det? Bearbetningsfritt jordbruk?

Man sår först en täckgröda, ofta spannmål. På lagom utvecklingsstadium rullas denna ned och orkar då varken resa sig eller växa om. Den ska ha gått i ax men inte så mycket mer tror jag. Den nedrullade spannmålen fungerar sen som en täckgröda. I denna sår eller planterar man med specialmaskiner. Detta innebär en viss jordbearbetning just i så/planteringsfåran.

Konventionella jordbrukare kan istället spruta ihjäl sin täckgröda.

Jag har aldrig sett detta praktiseras, men det förekommer tydligen en hel del i Nord- och Sydamerika. Jag undrar om något sådant förekommer i Sverige.

Intressant är att Rodale har en studie som indikerar att ekologiskt jordbruk med jordbearbetning bygger upp och/eller bevarar markens mullhalt bättre än konventionellt utan jordbearbetning. Detta är även viktigt vad gäller växthuseffekten, eftersom mullen binder koldioxid. (Brasklapp: jag har bara sett denna studie refereras, inte läst den. Men den ska finnas på Rodales webb tror jag.) Det bästa ur denna synpunkt lär dock vara ekologiskt jordbruk utan jordbearbetning. Men det är inte alltid så lätt att få till i praktiken.
« Senast ändrad: 06 jul-08 kl 21:40 av Anders Skarlind »

Ursus

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 07 jul-08 kl 11:57 »
Menar du den frontmonterade "rollern"? Den används inom ekologisk no-till farming. Vad blir det? Bearbetningsfritt jordbruk?

Man sår först en täckgröda, ofta spannmål. På lagom utvecklingsstadium rullas denna ned och orkar då varken resa sig eller växa om. Den ska ha gått i ax men inte så mycket mer tror jag. Den nedrullade spannmålen fungerar sen som en täckgröda. I denna sår eller planterar man med specialmaskiner. Detta innebär en viss jordbearbetning just i så/planteringsfåran.

Men hur sås täckgrödan då? Lär ju inte bara vara att strö ut fröna i stubben från föregående år.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 07 jul-08 kl 12:21 »
Men hur sås täckgrödan då? Lär ju inte bara vara att strö ut fröna i stubben från föregående år.

Det här är Rodales svar, från deras FAQ-sida:
http://www.newfarm.org/depts/notill/faqs.shtml#sow

How do you sow the cover crop? Is it no-till, too?

Ours is actually a limited tillage system, as we do till in the fall to plant the cover crop. We are organic and we are rotational, so the no-till crop is not continuous as with conventional no-till.

We have tried no-tilling the cover crops in this system in the past and found the weed pressure to be too overwhelming. We do no-till cover crop—say rye into corn or soybean stubble—in situations where we’ll be plowing the crop under in the spring; this would then be planted to spring oats. But in a situation where we’re planting that cover crop to be rolled for organic no-till, we like to start with a clean seedbed in the fall. It is very important to have an excellent stand of whatever cover crop you plant, since this will be your primary defense against weed seeds germinating. The same cover may also be your primary source of nitrogen in the system, making it that much more important for the cover crop to be well established. Therefore we take whatever steps we need to in order to ensure a solid stand of our cover crop.
(slut citat från Rodale)

Se även http://www.rodaleinstitute.org/no-till_revolution

Anders

Rödjan

« Svar #7 skrivet: 07 jul-08 kl 16:11 »
Det bör inte kallas bearbetningsfritt, för visst sker en viss bearbetning, dock ej av jorden.

Maskinen i fråga - rollern - är intressant. Men mer intressant är nästan den specialsåmaskin som klara att så genom det täcke av nedtryckt gröda som lämnas kvar. Sådana maskiner är svindyra. Det hade varti intressant att själv kunan konstruera en sådan maskin.

Varför odlar inga svenska bönder så här?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 07 jul-08 kl 16:18 »
Varför odlar inga svenska bönder så här?

Kanske för att våra kalla jordar behöver en viss bearbetning? Inte säker på detta dock...

Kanske troligare för att vi har en riktig vinter och relativt kort växtsäsong. I de exempel jag läst om i staterna har man odlat täckgrödan på hösten och/eller vintern, sen sått/planterat i den sen vinter-tidig vär. Det kan vi knappast göra. Men vi kan ju kolla vidare på bl a Rodales sidor och se om vi kan hitta intressanta exempel från t ex Kanada.

Rödjan

« Svar #9 skrivet: 13 jul-08 kl 22:04 »
En sån roller kanske ger noll effekt på kvickrot.

Det som står i läroboken "Växtodlingens grunder" kan dessutom diskuteras. Bland annat sägs att jordstrukturen i vissa jordar kräver plöjning för att luckras på djupet. Men är inte detta något som kan ordnas med växtföljden, genom sådd av grödor med en djupgående rot?

Ett annat problem som tas upp är rotogräsen. Som odlare av hampa kan jag säga att om man lyckas etablera välgödslad hampa, så har man sedan inga problem med rotogräs. Plöjning, vinterskördad hampa, vårsådd spannmål, torde kunna vara ett alternativ för att ta sina jordar ut ur plöjningen.

covboy

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 jul-08 kl 22:17 »
Allt går inte och jämföras här i norden med USA.. :P
Ekologiskt jorbruk funkar inte plöjningsfritt ! Det är min erfarenhet ! ;D

Rödjan

« Svar #11 skrivet: 13 jul-08 kl 23:29 »
Vad hände?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 14 jul-08 kl 00:15 »
Det bör inte kallas bearbetningsfritt, för visst sker en viss bearbetning, dock ej av jorden.

Jag menar förstås jordbearbetningsfritt. Dock sker en minimal jordberbetning i så/planteringsfåran. Men man kallar det ändå no-till på engelska och det motsvarar (jord)bearbetningsfritt på svenska. Plöjningsfritt kan däremot innebära hur mycket jordbearbetning som helst med andra redskap än plog, t.ex. tallriksredskap, jordfräs, harv etc. Plöjning är f.ö. enligt min uppfattning relativt skonsam bearbetning jämfört med fräsning.

covboy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jul-08 kl 11:09 »
Plogen är grunden för att få en bra skörd ! (blev lärd i skolan dåligt plöjt dålig skörd)

Rödjan

« Svar #14 skrivet: 16 jul-08 kl 23:03 »
Men googla då Masanobu Fukuoka. Han plöjer inte, ogräsrensar inte, gödslar i princip inget och får lika stora skördar som de bästa i hans region. I Japan.

En Rapid är ju inte heller dålig.

Jag tänkte idag ute på fältet att en utomjording, som kom hit och såg alla plöjda fält hade trott marken drabbats av någon konstig sjukdom.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 16 jul-08 kl 23:17 »
Men googla då Masanobu Fukuoka. Han plöjer inte, ogräsrensar inte, gödslar i princip inget och får lika stora skördar som de bästa i hans region. I Japan.

En Rapid är ju inte heller dålig.

Tyvärr är det såvitt jag vet ingen som lyckats tillämpa/anpassa Fukuokas metoder här.

Rapid?

Rödjan

« Svar #16 skrivet: 16 jul-08 kl 23:33 »
En Rapid är Väderstads supersåmaskin som pinnharvar, tallriksharvar, sår och vältrar i ett svep. Har man 'bra' jord kan man köra den direkt utan plöjning. Den är mycket dyr och kräver väldigt mycket dragkraft. Men den är snabb och exakt.

http://www.vaderstad.com/default2.aspx?companyId=10&treeId=29&lnkMainId=387

Den är knappast lösningen heller, med tanke på stigande oljepriser.

Jag väljer att tro att det finns människor i Sverige som lyckats bra med 'naturlig odling' à la Fukuoka, men de har bara inte skrivit en bok om det.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 17 jul-08 kl 01:09 »
En Rapid är Väderstads supersåmaskin som pinnharvar, tallriksharvar, sår och vältrar i ett svep. Har man 'bra' jord kan man köra den direkt utan plöjning. Den är mycket dyr och kräver väldigt mycket dragkraft. Men den är snabb och exakt.

http://www.vaderstad.com/default2.aspx?companyId=10&treeId=29&lnkMainId=387

Den är knappast lösningen heller, med tanke på stigande oljepriser.

Mycket långt från Fukuoka.

Citera
Jag väljer att tro att det finns människor i Sverige som lyckats bra med 'naturlig odling' à la Fukuoka, men de har bara inte skrivit en bok om det.

M.a.o. du har inte en susning.

covboy

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 jul-08 kl 11:23 »
Rapid är ingen ekologiskmaskin ! Använder man Rapid såmaskin då ska man nog bespruta det dubbla :-\..Rapid är ju en lättbearbetningsmaskin och kräver ingen plöjning, men man brukar spruta för rotogräs före sådd och engång efter sådd för fröogräs..

Rödjan

« Svar #19 skrivet: 17 jul-08 kl 12:57 »
Jag känner ingen som brukar med en Rapid, men enligt Väderstads information är sprutning bara ett av flera sätt att odla med en Rapid. Det beror väl på jordarten och annat.

Citera
M.a.o. du har inte en susning.

Marc Bonfils har ju en metod som bevisligen funkar i Frankrike. Han sår, eller pressar ner, frön genom en matta av klöver.

www.metafro.be/leisa/2000/164-13.pdf

Just det med att pressa ner fröna för oss närmare till trådens ursprungliga fråga - hur man kan bygga en maskin som pressar ner frön i marken. Bygga själv!

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare (1 dolda)
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser