Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När på dygnet gal era tuppar?  (läst 20733 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: När på dygnet gal era tuppar?
« Svar #20 skrivet: 11 jul-08 kl 15:36 »
Tyvärr!

Vi har fått negativt besked gällande tupp från vår kommun i dag.

Vet att jag här på forumet har läst om att tuppen vann. Att ansökan hade varit uppe i tingsrätten/ hovrätten. Var det i Bromma? Kan någon vänlig skäl hjälpa mig att bemöta åsikten från Miljö & Hälsa om att tupp inte godtas.
Vi bor inom stadsplanelagt område i Kolbäcks tätort med stora fastigheter, vildvuxen äldre villabebyggelse.

Nedstämd I-K 

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 jul-08 kl 16:33 »
Tyvärr!

Vi har fått negativt besked gällande tupp från vår kommun i dag.

Vet att jag här på forumet har läst om att tuppen vann. Att ansökan hade varit uppe i tingsrätten/ hovrätten. Var det i Bromma? Kan någon vänlig skäl hjälpa mig att bemöta åsikten från Miljö & Hälsa om att tupp inte godtas.
Vi bor inom stadsplanelagt område i Kolbäcks tätort med stora fastigheter, vildvuxen äldre villabebyggelse.

Nedstämd I-K 

Ah, vad tråkigt.
Jag bor också inom tättbebyggt område...har inte ens försökt att få tillstånd men har funderat på det. Inser dock att avståndet till grannarna är väldigt kort, och på sommaren sover man ju gärna med öppet fönster...

Har du frågat dina grannar? De kanske ändå tycker att det är OK? Det borde ju väga tungt i en ansökan i så fall.

Jag hoppas att beslutet går att ändra. Lycka till!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #22 skrivet: 11 jul-08 kl 23:12 »
Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att tillåta.

Har man ett isolerat hönshus så stänger det ju inne ljudet och släpper man inte ut hönorna förrän sju åtta på morgonen borde ju folk inte kunna klaga?

Vi har isolerat hönshus och vi måste vara i trädgården för att höra tuppen gala därinne.

Och alldeles oavsett... på vilket sätt skulle en tupp störa mer än en envetet skällande hund? Det är ju aldrig någon som behöver be om tillstånd för att skaffa hundar som sen skäller dygnet runt och förpestar tillvaron för alla som bor i närheten? Eller vansinnesvrålande ouppfostrande ungar? Eller bilstereoanläggnignar som dunkar så porslinet hoppar i skåpen... Eller gräsklippare, igång varenda solig timme precis hela sommaren. I skift.

För när det gäller tupp/inte tupp och man redan har tillstånd för hönor är det ju BARA ljudet det hänger på inget annat.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Margit

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 jul-08 kl 01:56 »
Rakadero, vad har ni isolerat med?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #24 skrivet: 12 jul-08 kl 09:42 »
Sån där vanlig gul isolering, tror det är tio centimeter tjockt, ska fråga maken. Det är vanlig brädvägg med lock utanpå, på insidan någon slags skiva som maken tog när de rev fikahörnan på jobbet, klätt med masonit. Allt sammantaget bidrar väl till isoleringen kan jag tro.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Margit

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 jul-08 kl 10:13 »
Sån där vanlig gul isolering, tror det är tio centimeter tjockt, ska fråga maken. Det är vanlig brädvägg med lock utanpå, på insidan någon slags skiva som maken tog när de rev fikahörnan på jobbet, klätt med masonit. Allt sammantaget bidrar väl till isoleringen kan jag tro.

OK, tack!

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 12 jul-08 kl 18:36 »
Tack för ert engagemang!

Nå, var det i Bromma som Tuppen vann i hovrätten??? Vet ni vem det var som ansökte?

Även vi har isolerat hönshuset mer än standard  och släpper inte ut dem före 07.15 och in går de just nu runt 19.45. Enligt de riktlinjer som Miljö hänvisar till så ska vi kunna ha 37 höns!!! Vi vill ha några fler än 5 plus tupp, det är allt.

Mitt nästa steg har blivit att fråga kommunerna/länstyrelserna intill oss hur de handlägger liknande förfrågningar. Därför har nu Västerås, Köping, Eskilstuna och Surahammar fått samma förfrågan. Sånt tror jag nog imponerar även i vår lilla kommun!?

Kan bara hålla med er om att både hundar och trg. maskiner stör betydligt mer här.  Vi passar på egna 4 hundar, men det finns andra som låter sina hållas utefter gatan som lär vara kommunens mest hundtäta......

Än finns det väl hopp , eller???
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 jul-08 kl 18:57 »
Tack för ert engagemang!

................................Vi vill ha några fler än 5 plus tupp, det är allt.
...Än finns det väl hopp , eller???

Ja visst finns det hopp!! ;D Ge inte upp!

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 12 jul-08 kl 19:02 »
Till Kommunen:
Du kommer att förråda mej innan hanen gal!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 14 jul-08 kl 17:06 »
Lite positivt har hänt, nämligen att grannkommunen har beviljat 10 hönor + TUPP !!! på en ordinär villatomt i tätort :-)
Ej ut före 07 vardagar och 09 helger och 21 kvällar.........

Finns det fler på forumet som kan bidra med mera "kött på benen" att presentera för Miljö& Hälsa?

MVH I-K som sällan ger upp "syorebrorsfasoner"

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 14 jul-08 kl 17:32 »
...............................................................
Finns det fler på forumet som kan bidra med mera "kött på benen" att presentera för Miljö& Hälsa?

MVH I-K som sällan ger upp "syorebrorsfasoner"

Det jag kan bidra med är att det finns, både i Älvsjö och Enskede (Stockholms kommun), flera tillstånd för
hönor + Tupp! Och det är verkligen tätbebyggt område och i vissa fall väldigt små tomter.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 17 jul-08 kl 22:00 »
Tusen tack för era stöttande ord!

MVH
Hedemorahönorna i Kolbäck

Ps. möjligen har vi sått några frön för kommunen har i alla fall bett oss att komma in med en ansökan och i våra öron så låter det annorlunda än: "Tupp godtas icke" Ds

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 17 jul-08 kl 22:14 »
Om jag inte tar helt fel, får man ha tupp i staden Lund(tjugo år sen jag kollade).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 17 jul-08 kl 22:50 »
....

Angående grannsämjan så är det bara positivt med tupparna som gal här i gammal jordbruksbygd där vi bor högst upp och galandet hörs vida omkring.
Grannar som vi inte träffat kom och hälsade på med tupparna som ursäkt, ett saknat läte här då ingen haft tupp de senaste tjugo åren :D

Precis så har vi det med våra grannar, dom tycker galandet hör till och det finns ingen annan tupp inom hörhåll sen flera år tillbaks.

Tyvärr så hör man ju oftare om att det är tvärt om och ett himla gnäll från grannar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #34 skrivet: 17 jul-08 kl 23:26 »
Fast vi har också bara fått positiva reaktioner på våra tuppars galande. Vi frågade några grannar om det hördes till dem och de sa att de tyckte det var så trevligt att höra!

buck

« Svar #35 skrivet: 11 aug-08 kl 14:27 »
Vi bor sista huset på en liten vägsnutt, har 60 meter till närmsta hus och de störs inte av tuppen, har 130 till nästa hus och de stör sej inte heller. MEN, huset som ligger 4:e närmst bebos av folk som hatar antingen oss, eller tuppen. För de säger sej inte kunna sova pga dess galande.
Detta är alltså ute på landet och det är skog mellan våra hus.

Det är numera inte alls kul att ha höns, för även om alla man pratar med tycker att vi har rätten på vår sida så tar det så enormt med energi från oss att ha dom ringande, klagandes.

Visst, jag har all förståelse för om man störs, men får man inte räkna med lite djurljud när man bor på landet?
Eller är det vi som tar för lätt på det och ÄR för hänsynslösa?  Hur har ni andra gjort?

Filip Skräplund

« Svar #36 skrivet: 11 aug-08 kl 15:14 »
Före kl 06 och efter kl 21 kan man kräva att det ska vara någorlunda tyst.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prosit

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 11 aug-08 kl 16:29 »
Inga-Karin! Så otroligt konstigt och tokigt beslut av kommunen att neka till tupp! Här i Älvsjö har jag tillstånd för 10 hönor + tupp. De ska naturligtvis vara instängda mellan 0700 och 2100. Jag har jätte nära till alla grannar. Det är säkert 7 hus förrutom vi som har hönshuset inom synhåll. (om det inte varit för häcken. Men det är tydligen lättare att få tillstånd i Stockholm. Här tycker kommunen att det är bra med bevarandearbetet och bidrar till ett levande samhälle.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 11 aug-08 kl 18:40 »
Tack för ert stöd!

Här har det hänt saker sen sist vill jag lova. Samtliga 8 berörda grannar utefter gatan har skrivit under på ett medgivande och idag postades en ansökan till vårt Miljökontor enligt alla konstens regler, som vi hoppas på bifall för. Kommunens kvarnar mal förvisso långsamt, men jag övelämnade det till kommunhuset personligen och de bilder jag sänt via e-post är nu diarieförda.
Jag har även hänvisat till eras kommuner som givit sitt tillstånd, vilket hedrar dem.
Ansökan, Beskrivning, Upplysning, Grannmedgivan, Situationsplan och måttsatt hönshus och hönsgård (arkitektritade) och JBV promemoria. Samt foton via e-post....Jag ägnade 3 dagar av min semester till att skriva ihop alltsammans. Mallhjälpen kom från grannkommunen där man har en besättning plus tupp på en ordinär villatomt. Vår kan knappast räknas som ordinär med sina 2000m2 varav inga grannar mot väst utan ån och rena landet.

Hjälp mig att hålla tummarna.

Förhoppningsfull Inga-Karin
Ps. har någon hört Canadagässen så vet ni att en tupp är ingenting mot dessa nu när de flygtränar ;-)

Strajder

• Aspegården
« Svar #39 skrivet: 11 aug-08 kl 19:21 »
Ps. har någon hört Canadagässen så vet ni att en tupp är ingenting mot dessa nu när de flygtränar ;-)
Har man som vi drabbats av tranor klockan fyra på morgonen så är våra fyra egna tuppar knappt ens hörbara...

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser