Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När på dygnet gal era tuppar?  (läst 20746 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
När på dygnet gal era tuppar?
« skrivet: 06 jul-08 kl 14:22 »
Hej!

Vi håller mentalt på att förbereda oss för tupp. Vi undrar därför när och hur ofta era tuppar gal? Speciellt ni som har av Hedemoratyp.
Själva tycker vi inte att tuppar stör mer än hundskall, som ex. här utefter gatan kan ske i princip från 5.15 till 02.00 och därtill långa obesvarade haranger där ingen verkar att bry sig. En hund som är utestängd och inte får något gehör, eller en hund som vaktar dygnet om, måste väl i herrans namn anses mer störande än en tupp!? Längre tillbaks hade vi en tupp tvärs över ån på någons gård och visst hördes den ibland, men mera som ett inslag i landsbygden ändå.
Tyvärr har vi en inhyrd tuppusling i minne sen -70 talet. Det var en av dvärgras som gol non stop den timme han var här ;-) Är detta normalt, eller var han extrem? Han skulle minsann ha platsat i Julita!

Såna är väl ändå inte majoriteten?

MVH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: När på dygnet gal era tuppar?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-08 kl 14:45 »
Min tupp är förvisso ingen hedemoratupp utan en plymouth rock men jag svarar ändå  ;)

Han gal nog mest på morgonen, men det kan ju vara för att få komma ut. Vi släpper aldrig ut honom innan sju, och inne i hönshuset hörs det inte lika långt när han gal, inte in till oss iaf och då hade det ju knappast hörts in till grannarna heller, om man haft dem så nära, vilket vi iofs inte har.

Nu har vi en ungtupp också och då har Rocky börjat gala mycket mer, de svarar varandra och kan hålla på en stund... så med bara en tupp borde det inte vara så farligt.

Annars tycker jag det är utspritt över dygnet, jag kan inte säga att det är mer eller mindre någon gång, kanske om han gal lite extra om han tycker att skålen med 'matrester' (maten jag kokar och hackar enkom för hönorna) dröjer för länge...

Lilltuppen är vit leghorn, hans gällaren galande upplever jag att det hörs längre och kanske kan störa mer än Rockys lite mer 'basgalning'.

Och i vilket fall som helst så är tuppars galande inte något ihållande ljud som t ex hundars ihållande gapande dygnet runt. Är det något som är störande så är det hundskall. Jag kan inte förstå varför hundar (instängda i hundgård t ex) ska vara så mycket lättare att tillåta i tättbebyggda områden än tuppar, de stör mycket mycket mer.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jul-08 kl 15:46 »
Min dvärgkochintupp började gala vid minsta antydning till gryning, men han drog i väg ett 10-tal galanden och sedan var han tyst en lång stund. Dagtid gol han också periodvis i haranger, tyst flera timmar däremellan  :)

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 15:48 »
Våra tuppar drar igång vid 04.00 på morgonen (tidig gryning), de har ljust boende med fönster. Med fyra tuppar som går omkring på gården så räknar jag med i genomsnitt en galning varannan minut, lugnare framåt kvällen.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 jul-08 kl 16:23 »
Med antalet tuppar  ökar galandet med kvadraten, när jag hade många tuppar galdes det i stort sett hela den ljusa tiden, de triggar varandra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

orloff

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 jul-08 kl 16:26 »
Mina galer så fort det blir ljust ute.  Väldigt olika hur mycket....... när de släpps ut är det ett väldigt hallå en kvart med sedan mer sporadiskt under dagen.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 06 jul-08 kl 16:37 »
Vi öppnar luckan runt 07.15 och stänger när de har gått in runt 20....Vi anser inte att detta ska vara mer störande än dessa hundskall, så till hösten kommer vi att ansöka om tupp och fler hönor. Vi sår frön hos grannarna, men får inte direkt några positiva vibbar gällande tupp trots att ju de hör samma hundar skälla som vi gör.

Vi får  hoppas att vår/a tupp/ar är måttlig/a galare !

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 jul-08 kl 16:42 »
Ett hundskall står folk lättare ut med, men när hanen gal, betyder det att man borde vara på benen, och det känns inte lika kul.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 06 jul-08 kl 19:59 »
Tuppen galer inne hos sina damer i gryningen. I välisolerat hönshus hörs det inte speciellt högt.

Men - var ligger problemet  ???

* Det finns gardiner att sätta upp för fönstren, vilket gör att man fördröjer det hela  :)

* En bekant i tättbefolkat område bar t.o.m. in tuppen till bur i källaren var natt  ::)

Hedemoran galer inte alls speciellt mycket och absolut inte lika ofta som tuppar av mindre raser.

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 06 jul-08 kl 20:32 »
För oss känns inte alls detta som en tupps galande som ett problem, men den goá grannsämjan är vi förstås mån om att bibehålla och eftersom någon så klart uttryckte att "ni ska väl inte ha tupp?" så vill vi gå varligt fram.
När gal din/a tupp/ar Amanda?

Hälsningar från Kolbäck

Amanda

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 06 jul-08 kl 21:20 »
Inga-Karin!

Ärligt talat, så tänker jag inte ens på att tuppen galer överhuvudtaget, så jag vet inte hur ofta!!! Men klart han galer. Ibland kanske 5 gånger om dagen - ibland fler, ibland färre. Allt beroende på vad han anser sig ha "att gala för", om det finns några vackra damer att imponera på, om vädret är vackert... osv  ;)
Jag bort högt, varför min tupp hörs en bit bort,,, men aldrig att någon har klagat! Tvärtom!!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 07 jul-08 kl 08:23 »
Min dv. kochintupp galer först ca 04.
När jag tar ut hundarna  runt 5 så hör jag hedemoratuppen sätta igång.
Min lilla strisdis tupp galer då de andra sätter igång.

Jag har fyra tuppar som låter just nu.
Håller med om att hedemoratupparna galer sällan.
Turligt så bor jag på landet så grannarna får stå ut ;)
Hedemorahöns

guba

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jul-08 kl 11:45 »
Jag har två Hedemoratuppar. Så fort det ljusnar så hör jag dem gala i hönshuset, när de är ute under dagen så gals det runt 6 - 10 gånger i timmen kanske mer, jag tänker inte så mycket på det längre.

Angående grannsämjan så är det bara positivt med tupparna som gal här i gammal jordbruksbygd där vi bor högst upp och galandet hörs vida omkring.
Grannar som vi inte träffat kom och hälsade på med tupparna som ursäkt, ett saknat läte här då ingen haft tupp de senaste tjugo åren :D

Amanda

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 07 jul-08 kl 12:15 »
Okey Guba,

Citera
Jag har två Hedemoratuppar. Så fort det ljusnar så hör jag dem gala i hönshuset, när de är ute under dagen så gals det runt 6 - 10 gånger i timmen kanske mer, jag tänker inte så mycket på det längre.

Dina tuppar galer ofta för att de är två (ofta ganska jämngamla) och båda vill överglänsa varandra och tala om 'vem som är Herre på Täppan'. Helt naturligt. Men har man bara EN tupp gals det inte lika mycket. Det är i ala fall min erfarenhet beträffande hedemoratupparna.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #14 skrivet: 07 jul-08 kl 13:11 »
Jag har hedemoratuppar som inte för så mycket "väsen" tycker jag, de gal sällan innan jag släpper ut dom på morgonen. De är 2 som gal mot varandra men inte så jag upplever det som "störande". Hönsen däremot kan föra ett oherrans liv mellan varven ??? ;D
Mina grannar har aldrig klagat och när jag frågat så säger man att "det hör väl till om man bor på landet" :)
Min erfarenhet är att tuppar av mindre ras gal oftare och gällare, medan större tuppar gal dovare och mer sällan. Kanske en brahmatupp vore nåt ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 07 jul-08 kl 15:19 »
Tack!

Ni är verkligen snälla som berättar, tycker jag. Sanningen att säga så har jag aldrig hört någon Hedemora gala, för när vi hämtade hem hönsen från Värmland så sa  uppfödarnas "Koppartuppen" inte ett knyst.
Däremot så kan vår alfahöna prestera ett och annat......Vi kommer att "köra på" så som vi har tänkt och eftersom vi har toppengrannar i alla åldrar och bor i Kolbäcksådalen  med  gamla vildvuxna rejäla trädgårdar och uthus, med lantgårdar ikring oss, så skulle det verkligen förvåna mig om någon kan få detta till ett problem.

En av grannarna har tom. själv börjat att fundera på höns :-) Det har nämligen annonserats om Hedemorakycklingar och transportabelt hönshus i vår Länstidning VLT...........Få se om hon svarar på den!

I dag är våra som dränkta i urvädret.....ändå håller de tappert ut positionerna, vi ger lite mera mat som tröst. I dag Nasi goräng och i morgon blir det ????? Maken påstår att jag numera lagar mat som ska passa hönsen ;-) Lite extra av än det ena än det andra......Fast Nasi Goräng kom från annat kök. Dvs. Markans på Strömsholm

Amanda

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 07 jul-08 kl 18:47 »
Citera
Vi kommer att "köra på" så som vi har tänkt

Hur har ni tänkt  ???

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 07 jul-08 kl 22:19 »
Vi ansöker hos Miljö & Hälsa efter semestrarna om utökning av vår nu minimala besättning.

Vi vet hur vi kan bygga ut både gård och hus.....Förhoppningsvis så är samtliga grannar med på noterna....

Hur låter det? // I-K

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #18 skrivet: 08 jul-08 kl 08:46 »
Jag håller med flera andra här på tråden hedemora låter inte mycket, särskillt om du håller 1 st tupp. Då kan han hålla sig till ett par galningar om dagen (olika från tupp till tupp naturligtvis).
Genast blir det mer liv i luckan om man håller flera eller det finns någon granne med tupp innom höravstånd, då börjar de kuckilura mot varanndra. Men i mina öron ett ganska dovt kuckeliku ändå.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 jul-08 kl 09:59 »
Jag har 3 könsmogna tuppar och 3 på gång och minst 3 små tuppkycklingar. De är av raserna Isbar, Faverolle, Araucana och Maran. Ingen gal när det är mörkt. Jag har 2 hönshus med en chef i varje och han gal på morgonen förmodligen redan i gryningen men det hör vi inte in (de är inne och vi är inne). När jag släpper ut dem gal cheferna för att kolla var den andre är (vårt hus ligger mellan hönshusen) och småtupparna gal lite. Den könsmogne Faverolletuppen är bara andre tupp så han gal när chefen inte är i närheten. Faverollen är störst men gal dovt och hest! Under dagen gals det lite då och då men inte långa "harranger" utan de kollar bara att alla är på sin sida av tomten. Ingen har speciellt gällt ljud. Däremot har en granne, 2-300m bort, en hund som kan stå i hundgården och skälla dygnet runt och det driver hela grannskapet till vansinne! Styrelsen för vägföreningen har tom gjort skrivelser till hundägaren om det. Men alla gillar våra tuppar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser