Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Båghall?  (läst 12109 gånger)

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
Båghall?
« skrivet: 06 jul-08 kl 00:47 »
Har suttit och läst ikväll om båghallar och att dom används som fårhus, dvs växthus som ser ut som en plastbåge. Tyckte det verkade vara en bra lösning, den är ju dessutom flyttbar :D Nån här som har erfarenhet av såna???? Skulle vara roligt att höra vad ni tycker om dom, fördelar och nackdelar etc...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Båghall?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-08 kl 02:19 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=26068.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31641.0

Tydligen är dom inte direkt billiga, men grejen är ju att man ska använda dom som både växthus och fårstall alt. upplag för allt möjligt över vintern, så att det blir åretruntanvändning.
« Senast ändrad: 06 jul-08 kl 02:22 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Båghall?
« Svar #2 skrivet: 06 jul-08 kl 14:21 »
Vem säljer såna båghus??? och vad är skillnaden, vad ska man tänka på?? Tycker det verkar vara ett rätt bra och smidigt alternativ ändå dock med hänsyn till vad det kostar att bygga motsvarande storlek stall...Vad krävs det för tillstånd för ett sånt stall? Läste i en artikel om att dom är flyttbara så det inte krävs förprövning men att man börjat se över det? Nån som vet vad som gäller???
« Senast ändrad: 06 jul-08 kl 14:35 av Ulricaa »
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

ninna b

  • Gäst
SV: Båghall?
« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 22:54 »
Vi har precis köpt ett sådant `hus ´från Allskogshus. Det ligger fortfarande nerpackat men ska sättas upp under sommaren. Jag har funderat länge både på engelska hus och på andra vanliga växthus men jag fastnade till sist för det här  mycket beroende på att det inte är så högt. Vi bor i ett naturskyddsområde så vi har fått ansöka om bygglov och det har inte varit helt lätt. Vi har pratat med Länsstyrelsen och vi ska förpröva, vilket jag tror är obligatoriskt men numera är det kostnadsfritt. Flyttbart kommer det väl inte att bli precis för man får förankra ordentligt så att man inte behöver ligga sömnlös under stormiga nätter. Priset är mycket angenämare än att bygga i trä och jag tror att man får en luftig och fin miljö som både människor och djur kan trivas i.

covboy

  • Gäst
SV: Båghall?
« Svar #4 skrivet: 07 jul-08 kl 11:27 »
Min en bekant byggde ett båghus förra sommaren som rymmer ca 300 får..
Jag var med och gjorde grunden,där blev asfalt golv i det..

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Båghall?
« Svar #5 skrivet: 07 jul-08 kl 11:48 »
De praktiska problem som uppstått hos dem med växthusstall har varit dels att få tillräcklig luftgenomströmning i tunnelhusen, då inte ens öppna/vindvävsskyddade kortsidor varit tillräckligt för att undvika kondens. I de fall olyckan varit framme och det har gått hål på plasten så har det också krävt stor manstyrka för att laga i hårt väder.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

covboy

  • Gäst
SV: Båghall?
« Svar #6 skrivet: 07 jul-08 kl 12:09 »
De jag känner har vindnät på båda långsidor och foderbordet på utsidan..

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Båghall?
« Svar #7 skrivet: 07 jul-08 kl 14:53 »
Armerad folie är väl att föredra, då är det mindre risk att ett litet hål blir stora revor när det stormar.

I en ev krissituation kan det bli svårt och dyrt att få tag på plastfolie.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ninna b

  • Gäst
SV: Båghall?
« Svar #8 skrivet: 07 jul-08 kl 15:05 »
I vårt ska det också vara vindnät på bägge långsidorna men med upprullningsbar plast utanpå. Så man kan stänga till ordentligt. Grusbädd satsar vi på. Priset avgör frågan om vad för sorts stall man bygger...helst skulle jag vilja ha ett i trä men med tanke på att ett plasthus kostar ungefär 1/10 av trähuspriset så är valet ( för mig iaf) enkelt.

covboy

  • Gäst
SV: Båghall?
« Svar #9 skrivet: 07 jul-08 kl 15:12 »
Det beror ju på vad den lokala miljömyndigheten kräver för ett fårstall oxå :-\
Mest jobb var att gräva grunden,alla vattenrör och dricksplatser skulle vara frostsäkta..sen gjöts det 60cm x 30cm runt hela huset som var måtten 10m x 30m

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Båghall?
« Svar #10 skrivet: 07 jul-08 kl 16:22 »
Ja jag fick en broschyr idag om lammhuskonstruktioner och där verkade det med ens rätt kostsamt ....vi får se vad det blir. Det är tanke att jag ska ha det som lösdriftsstall och så ha lamningshuset i den gamla ladugården som vi helt enkelt bara restaurerar upp. Den har varit lammhus förut så den får väl bli det igen men panelen hålle rpå att rasa ner så vi måste ha upp lite nytt och så lite ny färg så blir det fräscht igen.  :)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Båghall?
« Svar #11 skrivet: 11 jul-08 kl 09:58 »
Hej, har också övervägt sådana här båg-växthus. Har dock fallit på en fundering. Har ett växthus, för tomater och sådant. Vintrarna har ju blivit rätt varma de senaste åren, allra värst sista vintern. Det blev lätt 10-15 grader i växtuset, mitt i vintern. Soliga dagar (jo, det var några sådana) gick det uppåt 20-25.
Jag vet inte, men mina får trivs inte i värme, när de har mycket ull. De ville inte ens vara i  ligghall mer än när det regnar.
Antar att man kan lösa det här med väldigt mycket genomluftning. Frågan är om det inte blir för blåsigt i huset då istället.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Båghall?
« Svar #12 skrivet: 11 jul-08 kl 22:31 »
Vi har precis köpt ett sådant `hus ´från Allskogshus.

Vad är Allskogshus och har de nån hemsida?

Hur stort är ert hus?

Har det takventilation?
snus? vad är priset på en pris?

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Båghall?
« Svar #13 skrivet: 12 jul-08 kl 11:17 »
Vad är Allskogshus och har de nån hemsida?



Den som googlar han finner!  ;)

http://www.allskog.com/vexthus.htm
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ninna b

  • Gäst
SV: Båghall?
« Svar #14 skrivet: 12 jul-08 kl 23:48 »
Googla är bra.......vårt hus har måtten 9.14 X 30.00, det är stormsäkrat för en massa sekundmeter, har skjutportar i bägge gavlarna och ventilation längs bägge långsidorna. Än så länge ligger det i ett fint paket men det ska sättas upp under hösten.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Båghall?
« Svar #15 skrivet: 12 jul-08 kl 23:50 »
Skjutportar? DAgens dummaste fråga, var dom med i köpet???
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Båghall?
« Svar #16 skrivet: 13 jul-08 kl 00:06 »
Hmm... Hur många sekundmeter? Jag kollade allhus hemsida lite översiktligt, ska gå vidare där, men jag behehöver orkansäkra hus, bor i ett utsatt läge. Så är det på öar eller vid kusten i allmänhet. Ett pris man får betala för sjöutsikt, kanske. Här har vi orkanstyrkor i byarna vartannat år, minst.
snus? vad är priset på en pris?

Överingenjör Johansson

  • Inlägg: 107
  • Ikonoklast.
SV: Båghall?
« Svar #17 skrivet: 13 jul-08 kl 00:51 »
Hur är utbudet och priserna på gamla "industritält"? [osäker på facktermen för dem]

De brukar i allmänhet vara armerad gummiduk, går att laga med små medel om så behövs.
MVH
Överingenjör Johansson

ninna b

  • Gäst
SV: Båghall?
« Svar #18 skrivet: 13 jul-08 kl 08:40 »
Det är garanterat för 49 sek.meter...vi bor också på en ö, en liten en och här kan det också friska i. Skjutportarna och ventilationen är tillval och det som gör att priset stiger. Huset är inte så högt....för vår del ett krav från Landskapsbildsskyddsmyndigheten...( ? ) Vi har kollat på engelska hus speciella för djur och på vanliga växthus. Först ville vi ha ett hus med raka sidor men det blev så högt att Länsstyrelsen satta sig på tvären. På detta har man ståhöjd 0.75 in.

covboy

  • Gäst
SV: Båghall?
« Svar #19 skrivet: 13 jul-08 kl 11:25 »
Kul vi är fler som bor på Ö  :P.. Har för mig att min kompis köpte sin båghall från Holland..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser