Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lite saker jag undrar vad det är....  (läst 6270 gånger)

Humle

• Västerbotten
SV: lite saker jag undrar vad det är....
« Svar #20 skrivet: 09 jul-08 kl 17:43 »
Hmm den sista bilden är lite knepig. Svårt att se men om jag får gissa helt vilt tror jag att det är mallar till näverlurar :D. Alltså att man lindar näver runt och gör en lur (gissar bara har ingen aning om hur man gör sådana!). Annars kanske det är mycket enkla metspön för små bäckar eller isfiske.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #21 skrivet: 09 jul-08 kl 17:52 »
Golfklubbar????

Våmhuskullan

• -
« Svar #22 skrivet: 09 jul-08 kl 18:13 »
Hmm den sista bilden är lite knepig. Svårt att se men om jag får gissa helt vilt tror jag att det är mallar till näverlurar :D. Alltså att man lindar näver runt och gör en lur (gissar bara har ingen aning om hur man gör sådana!). Annars kanske det är mycket enkla metspön för små bäckar eller isfiske.
men det är nog troligast ja att det är mall t näverlurar!!! det tänkte jag inte på då jag tog kortet! dom är i den längden också.
på den här gården hittar man då allt möjligt o omöjligt!

Humle

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 09 jul-08 kl 20:16 »
Mycket roligt med bilder på gamla föremål som man sällan/aldrig ser ute i handeln. Posta gärna bilder på fler föremål :).

Våmhuskullan

• -
« Svar #24 skrivet: 10 jul-08 kl 10:39 »
jadå  ;D
det kommer mer snart  ;)

TW

• Finland
« Svar #25 skrivet: 25 jul-08 kl 20:52 »
Det andra föremålet i första meddelandet i den här tråden liknar kuggväxeln från en vevkärna. Det skall finnas en stor plåtbunke som passar ovanpå. Sista tiden folk kärnade smör själv hade de den sortens kärnor. Bilden är oskarp så jag är inte helt säker.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Filip Skräplund

« Svar #26 skrivet: 25 jul-08 kl 21:32 »
Det andra föremålet i första meddelandet i den här tråden liknar kuggväxeln från en vevkärna. Det skall finnas en stor plåtbunke som passar ovanpå. Sista tiden folk kärnade smör själv hade de den sortens kärnor. Bilden är oskarp så jag är inte helt säker.

Jepp, en smörkärnare måste det ju vara.
Var inte alls övertygad av min tidigare gissning på separator, utväxlingen är som sagt alldeles för dålig.
Har sett såna där underreden flera gånger men inte vetat vad det var, då måste alltså även jag ha en gammal smörkärna nånstans (om jag inte nån gång skickat den med Skrot-Nicke), och den har behållaren kvar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Humle

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 18 aug-08 kl 18:13 »
Hoppas inte kullan blir sur nu när jag skamlöst ber om hjälp med att identifera denna "kikare". Två vattenpass och en riktningspinne... allt syns upp-och-ner i den, ska det vara så och vad kan den ha använts till ??? Militärt eller vid byggen, vägarbeten? http://img367.imageshack.us/img367/7960/sakenlv5.jpg

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 18 aug-08 kl 19:30 »
Det måste väl vara föravvägning ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Humle

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 18 aug-08 kl 22:20 »
Tack Frances! Makapärerna på wikipedia ser väldigt lik ut den där kikaren http://sv.wikipedia.org/wiki/Avv%C3%A4gning_%28m%C3%A4tmetod%29

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #30 skrivet: 18 aug-08 kl 22:22 »
Så lite så.. har en ngt modernare apparat..men det såg så likt ut.. Används då o då när vi bygger och anlägger ute. Mycket bra att ha!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bo_i_dala

« Svar #31 skrivet: 19 jun-09 kl 00:10 »
Hej!
Översta bilden är stativet till en separator ( du vet mjölk-grädde)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #32 skrivet: 21 jun-09 kl 15:18 »
och detta är väl något t en traktor eller?
Framdelen av en traktorvagn, såvitt jag kan se.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 3 användare
Lars - Magnus, ärt, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser