Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga kläder  (läst 12543 gånger)

PellePutt

Färga kläder
« skrivet: 05 jul-08 kl 00:57 »
Jag funderar på att färga om ett par gamla shorts, undrar nu om hur miljövänliga klädesfärg man köper i affären egentligen är? Jag funderar även på att samla någon växt man kan färga dem med. Är det någon som har något tipps på växter man kan färga kläder med?

Med vänlig hälsning Starvin Marvin
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Färga kläder
« Svar #1 skrivet: 05 jul-08 kl 12:26 »
Tyvärr är nog inte textilfärgerna i affären särskilt miljövänliga...  :(  Ska man växtfärga hänger det på materialet i kläderna. Ylle är inte så svårt att färga, men bomull och lin är värre. Och syntet går inte alls.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

PellePutt

« Svar #2 skrivet: 05 jul-08 kl 13:51 »
Tyvärr är nog inte textilfärgerna i affären särskilt miljövänliga...  :(  Ska man växtfärga hänger det på materialet i kläderna. Ylle är inte så svårt att färga, men bomull och lin är värre. Och syntet går inte alls.

Detta är bomull. har du något tipps på något som ger orange färg eller röd eller gul färg? jag har googlar lite och sett folk skriva om tallkottar, rödbetor och lökska som ska ge dessa färger. dock har de lita olika uppfattningar om vilka färgerna från dessa blir. har du någon erfarenhet utav detta?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-08 kl 21:42 »
Lökskal, både första och andra badet blir starkt orange eller lite mer åt mörkorange tonar mer åt rödorange. Jag har inte provat färga med lökskal på bomull men däremot på ullgarn. Vill du inte ha så stark färg utan mer gulorange kan du ta i kirskålsblad....ihop med lökskal....Kirskålsbladen och "stammarna" ger fin mild gul färg som även kan gå lite åt grönt ...Ska försöka lägga in bild på det färgade garnerna
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

PellePutt

« Svar #4 skrivet: 05 jul-08 kl 23:20 »
Lökskal, både första och andra badet blir starkt orange eller lite mer åt mörkorange tonar mer åt rödorange. Jag har inte provat färga med lökskal på bomull men däremot på ullgarn. Vill du inte ha så stark färg utan mer gulorange kan du ta i kirskålsblad....ihop med lökskal....Kirskålsbladen och "stammarna" ger fin mild gul färg som även kan gå lite åt grönt ...Ska försöka lägga in bild på det färgade garnerna

tack för tipset. :) hur gör du när du färgar? du använder alltså både skalet och början på den del av löken man äter? och hur mycket lökskal måste man ha? är det gul eller rödlök du använder?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-08 kl 14:05 »
Nej bara det torra skalet som är riktigt tunnt så att säga, ingenting mer från löken. Fråga i affären om du får ta de lösa skalbitar som samlas i lökbingen... Vi använde bara gult lökskal. Röda lökskal ger en rödgrå nyans och ser inte så fräsch ut. Vi hade 500g lökskal men gjorde en mycket stor sats... Enligt recept jag har så kan man ta 25 eller 50 eller 100 g lökskal ihop med 5 liter vatten. Det räcker för 100 gram garn. Koka upp och koka i 30 minuter. Tryck ned skalen under ytan under kokningen. Sila ifrån och pressa ur skalen. Håll gradantalet mellan 80-max 90 grader under tiden du färgar garnet. Ullsgarn klarar  inte högre temperatur än max 90grader. Bomullstyg klarar högre temperatur. Färga under en timme. Tar du garn så drar du det på två käppar lämpligen håller två personer i varin ände dessa pinnar och får runt garnet genom att byta sida på pinnarna. Dra garnet /tyget ytterligare 5-10 minuter när temperaturen är rätt. Tvätta och skölj ur i ljummet ättiksvatten. Häng upp och lufttorka. Efterbad ger ljusare/svagare färg.
Förlåt mig!
Jag skrev att kirskål ger gul fin färg men det skulle vara skvattram 300 gram till 5 l vatten, tag de mjuka delarna och blommorna, tar du de mera vedartade bitarna låter du det dra minst 12 h gärna ett dygn. Det måste kokas två timmar i 100grader. Sila ifrån växtdelarna, koka ur sparade växtdelarna och lägg sedan i nytt garn/tyg för efterfärgning. Färga tyg /garn i 1 h. Detta badet luktar lite annorlunda...
Kirskål ger brun färg men det resultatet upplevde inte jag på växtfärgningsdagen jag var med på, utan lite mer gulgröna toner...400 g kirskål och 5 L vatten och 100 g garn/tyg. Koka kirskålen gärna sönderklippt liksom skvattramen då frigörd färgämnena bäst. Koka en timme och sila ifrån och färga en timme. Tvätta och skölj i ättiksvatten.
Häng på tork, inte direkt i sol, dock för växtfärgat är inte ljusäkta...
Innan du färgar garn ska det betas 5 liter vatten 20 gram alun samt ättikssyra 50 ml. Färgar man ullgarn så måste temperaturen vara så jämn som möjligt och inte skilja alltför mycket mellan förtvättsbadet om ullen har sitt fett kvar,(tag då lite schampo och vatten och tvätta det först) men det ska vara så nära i temp som det ska färgas i. När du tagit upp dem efter färgningen kan du låta det rinna av och då är det mer svalnat och man kan då ha lägre temp på sköljvattnet. Häng upp så det torkar bra...inte för kompakt och tätt alltså.
Lycka till!
Ha det gott och lycka till.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

PellePutt

« Svar #6 skrivet: 06 jul-08 kl 16:01 »
tack så mycket för tipsen :) ska testa detta under veckan....

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 07 jul-08 kl 11:20 »
Ska man färga bomull behöver man gallera den för att färgen ska fästa ordentligt. Man använder tannin eller galläpplen till det.

"Förbetning av bomull eller lin kallas för gallering och sker i två steg. För 100 g gäller först kokning i 30 minuter med 3 liter vatten och 10 g tannin eller galläpple. Därefter tillsätts 30 g alun och 15 g vinsten och kokas ytterligare 60 minuter. Garnet ska sedan färgas som alunbetad ull. Vattnet får inte vara järnhaltigt, använd helst regnvatten."

Tannin finns på Apoteket.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

emmis mamma

« Svar #8 skrivet: 08 jul-08 kl 17:47 »
Maskros rötterna ger också en fin röd/brun färg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
Galaxie, Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser