nu är det mellan 2500 och 4000 volt å jag flyttade fåren. Har två på rymmen, en har jag lyckats binda fast i ett träd.
Det är väl alltså inget fel på stängslet, mer än så kan jag kanske inte få i tråden med ett aggregat på 5 joule, eller? Enligt instruktionen ska det obelastat göra 9900 volt. Vad räknas som obelastat?
Det lutar nu åt att köpa ett nytt på 8,9 joule. Rekommendationer till vad jag ska ha?
Har inte flyttat runt jordspetten alls. Mätte elen i jordkabeln och den är under 600 volt, det är det lägsta min mätare kan mäta.
Att stängselapparaten är obelastad betyder att man inte har något stängsel alls inkopplat till den, utan bara någon form av mätinstrument.
Enligt föreskrifterna får en stängselapparat lämna högst 10 kV (10000 V), vad man än kopplar in till den. Vanligtvis får man i praktiken ut den högsta spänningen när den är obelastad eller går med lätt kapacitiv last (kort stängsel på kanske något hundratal meter, som är perfekt isolerat).
Om man belastar apparaten med 500 ohm (det motsvarar en väl jordad människa eller ko), så får den lämna högst 5 kV (5000 V).
De flesta stängselapparater brukar ligga så nära de här två spänningsgränserna som tillverkaren vågar.
Vad den sedan lämnar för energi (antal joule) är en helt annan sak. Det finns också egentligen tre olika energier man talar om i stängselapparatsammanhang:
1) Laddenergi, dvs den energi som lagras upp i kondensatorn i apparaten inför varje puls. Den är lätt att beräkna för den som känner till apparatens konstruktion, och brukar ofta användas som "skrytvärde" i marknadsföringen. Men man kan aldrig få ut hela laddenergin utanför apparaten.
2) Maximal utenergi, det innebär den högsta energi som man kan få ut i varje puls från apparaten vid någon belastning. Som regel är detta värde mellan 50 och 70 % av laddenergin. Ju kraftigare stängselapparaten är desto tyngre last lämnar den max utenergi vid. En liten torrbatteridriven stängselapparat kanske ger max vid 1000-2000 ohms last, medan en kraftig nätansluten apparat har sitt maximum vid 200-300 ohms last.
3) Utenergi i 500 ohm. Den energin är intressant ur typprovningssynpunkt, och den har i alla fall tidigare varit begränsad till 5 J , eventuellt är det höjt till 8 J numera. Anledningen till att man har ett gränsvärde för utenergin är att man vill minska risken för att gnistor från elstängslet ska kunna starta gräsbränder.