Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grytlappar  (läst 8532 gånger)

Cecilia

• Gäst
Grytlappar
« skrivet: 30 jun-05 kl 09:45 »
Hej,
undrar om det finns någon som vet var man kan hitta en enkel beskrivning för virkade,värmetåliga och dubbla grytlappar?
Egna eller på internet spelar ingen roll. Är nybörjare...

MVH
Cecilia

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Grytlappar
« Svar #1 skrivet: 30 jun-05 kl 10:44 »
Hej!
Jag vet inte hur van du är att virka. Det enklaste är att låta varje grytlapp bestå av två lika stora dela som du virkar eller syr ihop. Då får du tjocka värmetåliga grytlappar. För att ge dig inspiration har jag klistrat in två länkar om grytlappar.
Om du har nära till bibliotek borde de ha litteratur om virkning och grytlappar.
http://www.garnstudio.no/design/diverse/grytlappar.htm

http://www.kanalen.org/hantverk/monsterbanken/virka/vgrytlapp1.php
Hoppas du får kul! ;D
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

HP

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-05 kl 11:50 »
Halloj.
Svälv är jag verkligen ingen mästare på att virka(sticka är mer min grej...)men jag fick, liksom du, för mej att virka en grytlapp...
Jag virkade "vanligt" rakt, upp, tills den blev dubbelt så lång som bred. Då vek jag ihop den & virkade fast kanterna.
Det är långt ifrån ett snyggt arbete, men den är bra och jag är ganska stolt över att jag lyckadaes få till nåt! *S*
Annars så är schalar, trekantiga, min favorit, för där syns det inte att man inte får till maskorna lika hårt och jämt! *S*
Lycka till....
If You Run You'll Just Die Tired

Cecilia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jul-05 kl 14:25 »
Tack för tipsen,
hittade några gratismönster som jag skrev ut. Hoppas att jag lyckas bättre den här gången. Försökte mig på en grytlapp virkad i spiralteknik; det blev en virkad blomma istället  ;D. Det var ju fint men inte riktigt det jag var ute efter...

MVH
/Cecilia

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 05 jul-05 kl 23:10 »
Om du vill att grytlappen ska förbli grytlapp behöver du öka maskantalet jämnt över varvet, då håller grytlappen  sig slät. Utan att ha sett ditt arbete så får jag chansa på att du från början(=varv 1) ska öka 1 m i var 4e maska och nästa varv i var 5e osv med en maska mer mellan ökningarna för varje varv. Prova och öka/minska vid behov. Skriv upp hur du gör också tills nästa gång. Lycka till ;D
« Senast ändrad: 05 jul-05 kl 23:12 av pussling »
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Cecilia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 jul-05 kl 12:32 »
Pussling,
tack för tipset. Låter kul att pröva sig fram, i allafall när jag blir lite bättre  :-[. Ser dock ut som jag kan tänkas lyckas denna gång, köpte en beskrivning för olika grytlappar och är nu inne på 7:e varvet på en rund grytlapp! Klurigt men kul!

Jag hör av mig om eller rättare sagt när det kör ihop sig igen  ;).

Cecilia

Dela detta:

* Inloggade just nu

1115 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser