Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mycket tunn päls  (läst 799 gånger)

Gnuttarna

  • Inlägg: 10
Mycket tunn päls
« skrivet: 02 jul-08 kl 23:29 »
Hej!

En av våra getter har den senaste tiden fått mycket glest med päls på ryggen och halsen och en liten bit ner på sidorna, det är så att skinnet "lyser igenom" och hon fäller mycket. Jag ser inte att det är någon irritation på huden och hon verkar inte ha några besvär och är lika skuttig som vanligt och äter. Vad jag kan komma på så har inga förändringar skett i fodret mer än att hon betar, men det har hon ju gjort sedan tidigt i våras.

Är det någon som vet vad detta kan vara eller vad det kan bero på?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mycket tunn päls
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 00:04 »
Hur har hon sett ut föregående sommrar?

Gnuttarna

  • Inlägg: 10
SV: Mycket tunn päls
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 09:24 »
Hon och hennes syster är 25% mohairget så på vintern har de så mycket päls och ludd att man inte kan tro att det är samma djur när det blir sommar men jag har försökt att fundera och de har nog haft ganska tunn päls tidigare somrar också, men jag tycker att det är väldigt glest nu (systern däremot ser ännu så länge "normal" ut).

AKS

  • Inlägg: 73
SV: Mycket tunn päls
« Svar #3 skrivet: 03 jul-08 kl 18:22 »
Jag har haft problem med det på en av mina tjejer. Samma sak varje sommar. Jag har funnit en dunderkur - vetegroddsolja. Det finns på granngården och funkar jättebra. Jag ger henne det när jag upptäcker att hon börjar fälla kraftigt. Det förhindrar ytterligare pälsavfall och gör att ny päls snabbt växer ut.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mycket tunn päls
« Svar #4 skrivet: 03 jul-08 kl 22:44 »
Jag har en dam som varje år får en fin men gles sommarfrisyr. Speciellt efter en värmebölja. Och då är hon nöjdast av alla. Till hösten har hon tjock och fin vinterpäls igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare
Limpans, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser