Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårnät på grannens kostaket?  (läst 6365 gånger)

covboy

• Gäst
SV: Fårnät på grannens kostaket?
« Svar #20 skrivet: 04 jul-08 kl 22:25 »
Fårgaller ska du utesluta ! ;D

Alore

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 jul-08 kl 23:04 »
Vilse - Måste kolla runt bland bönderna och se om de har nån såndär spännare, det låter väldigt smidigt! Tack för den utförliga beskrivningen! :) Vi kommer antagligen bara ha ett får, och så resten getter, men getter är ju inte precis mindre rymningsbenägna än får så jag tror absolut på att sätta nät eller trådar väldigt lågt...

cowboy - Har du lust att motivera?  :D

covboy

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 jul-08 kl 23:34 »
Getter hoppar över fårnät,men har du eltråd så aktar de sig för att gå nära.. :P

Vilse

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 05 jul-08 kl 00:01 »
foerst har vi den som aer som block o talja spaennaren

http://www.trademe.co.nz/Browse/SearchResults.aspx?searchType=all&searchString=strainer&searchregion=100&type=Search&x=21&y=11

sen finns det en liten variant som aer som en liten krok.
hittar ingen bild paa den.
det aer en metall triangel som man hakar upp paa redan befintlig traad och skruvar upp den som en fjaederspaennare och faar traaden haardare.
som att spenna gitarrstraeng :)

jag har inte set geter haer nere gaa oever staket men vael igenom eller under,,triangeln stoppar dom som inte stoppas av vanlig 7 wire.

koer foerbi en getfarm paa vaegen in till stan,,typ flock av ett par hundra getter, dom har bara vanlig 7 wire med el i topptraaden.

trädman

« Svar #24 skrivet: 05 jul-08 kl 02:11 »
Vilse - Måste kolla runt bland bönderna och se om de har nån såndär spännare, det låter väldigt smidigt! Tack för den utförliga beskrivningen! :) Vi kommer antagligen bara ha ett får, och så resten getter, men getter är ju inte precis mindre rymningsbenägna än får så jag tror absolut på att sätta nät eller trådar väldigt lågt...

cowboy - Har du lust att motivera?  :D

Varför har ni valt att utesluta elstängsel?

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 05 jul-08 kl 10:36 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Alore

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 05 jul-08 kl 11:34 »
Citerar mig själv från förra sidan:

Citat från: Alore
Vi hade tänkt slippa el överhusuvdtaget om vi kan, dels för att hagen ligger hundra meter från närmsta elställe, dels för att den är så stor och vildvuxen så det vore pest att hålla trådarna rena från sly, gräs och buskar...

Vilse & Filip Skräplund - Låter himla smidigt, ska absolut kolla närmare på det! Tack! :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 09 jul-08 kl 12:17 »
vi har en stor getfarm naagra km fraan daer vi bor,,dom har 7 wire
och naagra enstaka individer har varningstriangeln runt halsen :)

trae triangel som stoppar smitare att ta sej genom staketet :)
helt harmloest och bra.

Jag har läst tipset om varningstrianglar, ska absolut ha det i bakhuvudet tills senare :D

Fast hänga varningstrianglar på getter eller får,  får man inte göra här i Sverige !

4 § När ett djur hålls på bete får djurets rörelsefrihet inte begränsas genom att
en tyngd eller annat hindrande föremål fästes vid djuret.
« Senast ändrad: 09 jul-08 kl 12:27 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

godegården

« Svar #28 skrivet: 09 jul-08 kl 19:07 »
Gäller denna tyngd triangel?
Ettvanligt halsband få man ju gärna ha, eller bjällra

Vilse

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 jul-08 kl 00:23 »
triangeln aer ingen tyngd.

det aer typ tre bitar av trae som saetts ihop med vingmuttrar, typ som en varningstriangel.
det aer inte haart runt halsen elelr tungt.

det aer som en krage paa en hund fast utan djupet i hinken,
eller som en shampo krage foer ungar.

helt enkelt tar emot naer dom stciker huvudet mellan tradarna i ett staket saa dom inte kan pressa sej igenom.

men ingen vikt o inget stoerande mer aen restrikt vid staket genom traengsel
:)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 10 jul-08 kl 01:32 »
det aer typ tre bitar av trae som saetts ihop med vingmuttrar, typ som en varningstriangel.
det aer inte haart runt halsen elelr tungt.

det aer som en krage paa en hund fast utan djupet i hinken,
eller som en shampo krage foer ungar.

helt enkelt tar emot naer dom stciker huvudet mellan tradarna i ett staket saa dom inte kan pressa sej igenom.

Tveksamt om svenska djurskyddet godkänner det faktiskt ! 

Det räknas troligtvis som ett "hindrande föremål"
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vilse

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 10 jul-08 kl 02:07 »
tror det ska vara ok i sverige foer det aer inte foerhindrande som typ haest som slapear vikt ankar eeller sa utan bara enbart foerhindrande fraan at gaa genom staketet,,

naan som har bild paa hur det ser ut o man kan fraaga myndighet??

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 10 jul-08 kl 08:32 »
Sluta bråka, som jag skrev i andra tråden med liknande ämne, det är ingen triangel utan en
ANTENN
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #33 skrivet: 10 jul-08 kl 11:06 »
ANTENN !!

Men hur läser du  Kimma?

"det är typ tre bitar av trä som sätts ihop med vingmuttrar, typ som en varningstriangel"

det är alltså inte "halsband med trådantenn" vi pratar om här.
Utan om trätrianglar som man har om halsen på rymmarfår i Nya Zeeland där Vilse bor..

Och ingen har "bråkat" i den här tråden vi bara diskuterar om denna TRÄ-skapelse är OK att använda här i Sverige !

Tillägg:
Har ringt min Miljöinspektör idag och frågat om man får ha en trätriangel på rymmarfår här i Sverige?
och svaret blev att man skulle visa upp hur den såg ut innan man använde något sånt och att denna triangel sannolikt inte fick användas. L100 §6
« Senast ändrad: 10 jul-08 kl 11:35 av Grimla »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #34 skrivet: 10 jul-08 kl 11:17 »
Ska strunta i att försöka bringa klarhet i frågor. Det jag ville få fram är att i sverige används antenner, jag har mig veterligen ALDRIG sett en triangel på ett får i sverige!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser