Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårnät på grannens kostaket?  (läst 6348 gånger)

Alore

• Gäst
Fårnät på grannens kostaket?
« skrivet: 01 jul-08 kl 23:14 »
Vi har en hage som är granne med några kohagar. Alla hagarna omkring, plus vår, är stängslade med taggtråd ( :-\ ). Nu ska vi försöka göra hagen mer get- och fårvänlig och vill sätta upp fårnät. Måste vi sätta nya stolpar på de sidor av vår hage som gränsar mot kohagarna, eller kan korna gå med taggtråd på "sin" sida av stolpen och fårnät på den andra? Det är charolais-kor (tror de heter så? Ni kan ju tänka er franska på småländsk brytning! :D Köttkor är det i alla fall. ) som är väldigt lugna. Hagarna de har är stora och jag har egentligen aldrig sett dem i närheten av taggtråden någon annanstans än vid grinden där de får lite godis ibland.

Vi ska såklart prata med koägaren, men det vore bra att få lite kött på benen och veta vad som gäller och hur folk resonerar!

torbjorn

• Medelpad
SV: Fårnät på grannens kostaket?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-08 kl 23:32 »
Vad ni än gör, försök inte kombinera fårnät och elstängsel. Det är både farligt och förbjudet, med tanke på risken att en människa eller ett djur fastnar i fårnätet och inte kan komma undan stötarna. Ska man ha fårnät, så får man inte sätta ström på det eller ha ett elstängsel inom räckhåll från det.

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jul-08 kl 23:35 »
Så mycket vet vi, men tack ändå! :) Vi hade tänkt slippa el överhusuvdtaget om vi kan, dels för att hagen ligger hundra meter från närmsta elställe, dels för att den är så stor och vildvuxen så det vore pest att hålla trådarna rena från sly, gräs och buskar...

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jul-08 kl 08:09 »
Att sätta ström till fårnätet vet jag att man inte får men vad menar du med att man inte får ha fårnät och eltråd i komination...? Vi har det så....alltså fårnät med en eltråd på distanser en bit från marken och en eltråd överst. Skulle man inte få ha det så....?

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jul-08 kl 08:14 »
det finns ju elektriskt faarnaet aeven i sverige, har sett det paa internet foersaeljning, faar man inte ha det?
haer neer anvaender folk som har smaabruk som jag mobila elstaket, gaeller barar at passa saa man inte har lamm som gaar in o fastnar, dom aeldre roer inte el naetet men dom yngre kan komma i knipa. jag har fast faarstaengsel och sen en traad med el hoegts upp typ 10 cm ovanfoer daer far stangslet slutat, funkar bra med baade haest o kor o faar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 02 jul-08 kl 10:34 »
Det är förbjudet att använda fårnät som elstängsel åtminstone i alla länder där IEC:s föreskrifter för elstängsel gäller (alltså t ex hela EU, Canada och Japan). Däremot kan det möjligen vara tillåtet i exempelvis USA, Australien och Nya Zeeland. Dock en liten brasklapp: jag har inte full koll på om det har blivit några ändringar i föreskrifterna på de allra senaste åren.

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jul-08 kl 10:52 »
det var naan haer som visade til et svenskt foeretag som saalde el faar stangsel foer bara naan vecka sen,,
jag har det haer nere till vuxna faar men lamm gaar in i det.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 02 jul-08 kl 10:56 »
Plastnäten med eltrådar i är inte förbjudna i sverige, vad jag vet i alla fall. (Jag tror det är dom Vilse menar).
Dom är riktigt bra bara man ser till att ha ordentlig ström på dom. Med dålig eller ingen ström kan dom bli en dödsfälla.
                        Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 jul-08 kl 11:03 »
japps,,plast med stroem i alla utom nedersta traaden,,laett at flytta och saetta upp,,men jaetefarligt med lamm!
har kommit hem o hitat lamm som gaatt in sej i stangslet o fastnat och studsat runt o lindat in sej,,men jag har saa stroemmen bryts laett saa ingen fara saa,krokodilklaemma som slapper naer stangslet belastas,men trassligt att faa ut lammet :)

covboy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jul-08 kl 11:05 »
Jo det finns elnät för får,men jag rekomenderar eltråd i ert fall.. absolut lättaste att stängsla med det om det finns färdiga stolpar..elaggregat finns ju med solceller om det är långt från eluttag..
Metall fårnät är en förgången tid i samma klass som taggtråd ! ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 02 jul-08 kl 11:22 »
Vi har en hage som är granne med några kohagar.

Nu ska vi försöka göra vår hage mer get- och fårvänlig och vill sätta upp fårnät.

Måste vi sätta nya stolpar på de sidor av vår hage som gränsar mot kohagarna, eller kan korna gå med taggtråd på "sin" sida av stolpen och fårnät på den andra? D

Jag skulle inte gå med på att någon skulle sätta fårstängsel på mina stolpar.

Anledningen till det är att fårstängsel är Jättefarliga för kalvarna !
som stoppar in huvudena i "rutorna" och stryper sig :(

Om din granne har Charolaiskor så antar jag att dom brukar gå med sina kalvar i hagen ?
Och då uppstår den farliga situationen om du spikar fårnät på hans stolpar.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 02 jul-08 kl 11:42 »
Fråga grannen om du får sätta upp några extra trådar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Vilse

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jul-08 kl 20:28 »
annars om du har vanlig traad i staket, jag har 7 wire.
7 wire funkar bra at haala aeven faar inne.
en laag traad goer at dom inte aeter under foersta traaden o blir platta som en pannkaka o aalar under staketet.
typ bara 3-5 cm frigaang!
sen jamnt spridda traadar det haaler faar inne saal lanege det finns att aeta.
trust me :)
jag har bara faarstaket mot traedgaarden.
och det flyttbara daa jag har en stor 8.000 kvm hage som jag ger dom bara lite av eller ena halvan i taget.

om man har faarstaket,,fast staket och har kor o haestar saa maaste faarstaketet vara rejaelt spanet mellan stolparna o inget svank och den oevre traden ovanpaa maaste vara elektrsik foer annars kan kor luta sej oever o aeta o presa staketet och sen kliva in med foetterna i faarstaketes rutor,,saa om det aer faarstaket saa maaste det vara en eltraad paa topen ovangoer farstaketet.

stavar illa, braattom o det larviga eng keyboardet i laptopen,,men jag aer laesbar :)

Alore

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 jul-08 kl 22:43 »
Som jag har skrivit så vill vi inte ha el, men de svaren är säkert nyttiga för någon annan!

Rosa - Aha, då förstår jag att det inte är en bra idé... För visst går kalvarna med mammorna i hagen jämte! Himla söta är de. I och för sig går de inte i hagen när de är jättesmå, så jag har svårt att tänka mig att de skulle få in huvudet - men bara för att jag har svårt att tänka mig det betyder ju inte att det inte går.

take - Ja, det lutar nog mer åt det efter Rosas svar... Får väl sätta sjuttiofem trådar med en centimeters mellanrum om vi ska lyckas hålla inne en dvärgget bara. Men men, vad gör man inte? :P

Vilse - Vad är 7 wire? Eltråd? För det vill vi som sagt inte ha. Alternativet isåfall blir som jag skrev till take att sätta fler taggtrådar längs den sidan som gränsar till kohagen. Tur att det inte är kohagar runt hela vår hage iaf :)

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 jul-08 kl 00:02 »
7 wire aer raett o slaett 7 rader med traadar,,
jag har inte taggtraad utan vanlig eltraad men jag har inte el paaslagen.
jag har el saa jag kan slaa pa i understa o oeversta traaden om jag typ har grannens hungriga kor paa andra sidan staketet eller naat saant,,
men 7 eltraadar paa jaemnt avstaand med laegsta ganska laagt saa klara man att haalla faar inne!
det aer att traadarna aer spaenda melan stolparna och ocksaa at den laegsta traaden bara har naagra cm frigaang som goer at faaren inte tar sej igenom.

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 04 jul-08 kl 00:07 »
Gärdesgård är elfritt och klarar väl getter om den är tillräckligt hög. Men det är för jobbigt förstås.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vilse

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 jul-08 kl 01:25 »
vi har en stor getfarm naagra km fraan daer vi bor,,dom har 7 wire och naagra enstaka individer har varningstriangeln runt halsen :)

trae triangel som stoppar smitare att ta sej genom staketet :)

helt harmloest och bra.

covboy

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 jul-08 kl 10:26 »
Eltråd är det absolut bästa och effektivast..då de fått en rejälstöt går de inte nära stängslet mera :P

Alore

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 jul-08 kl 21:35 »
Vilse - Aha, det visste jag inte! Hur sitter tråden då? Kan man helt enkelt spika fast den i stolparna och bara ha isolatorer till de man eventuellt vill/måste ha el i? Jag har läst tipset om varningstrianglar, ska absolut ha det i bakhuvudet tills senare :D

Filip Skräplund - Jo, det är det. Vi skulle gärna vilja bygga en gärdesgård, men att ge sig på att hägna in en ett hektar stor hage när man har schmuck erfarenhet och kunskap är nog inte det bästa. Kanske senare dock :)

cowboy - Och som sagt är det uteslutet ;)

Vilse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 jul-08 kl 22:12 »
jag har 2 av 7 traadar spaenda.

typ har en liten domkraftsliknande manick som jag spaenner traaden med.

traaden gaar i lopeoeglespik vad det nu heter,,maerla?
forest starar traaden paa en stolpe daer jag lindat traaden runt stolpen, sitter ordentligt,,sen loeper traden i maerla paa varje stolpe tills traaden tar slut och jag faester upp paa sista stolpen lika bra som paa foersta,,sen har jag en manick som jag spaenner traaden med saa den aer styv och daa kan inte faren snika under foersta traaden som aer botten traaden.

typ som man pa smma saet har stoedtraad naer man saetter upp far naet.

faar vill oftast beta sej in under foersta boten traaden.
har man faar naetet foer hoegt upp och ingen bottentraad saa kan dom hala jaeklarna, faaren, krypa under fast det baar aer typ 5 cm frigaang.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Willeryr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser