Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är gurkan klar?  (läst 28443 gånger)

Gurkan4

När är gurkan klar?
« skrivet: 01 jul-08 kl 21:22 »
Mitt första försök att odla minislanggurka har fallit väl ut. Även om det bara är ett gurkämne som blivit gurka än så länge så är det i alla fall en gurka på plantan!
Fast sen insåg jag en sak, hur vet jag att gurkan är klar att skördas?
just nu är den rätt så stor och fyllig men inte riktigt helt slät, lite "taggig" på utsidan... Kan någon hjälpa mig med det här så vore det schysst!

Vitis

• Skåne
SV: När är gurkan klar?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-08 kl 21:47 »
Tycker du den ser tillräckligt stor ut så ta den ! Att plocka frukterna stimulerar plantan att sätta nya frukter ... dessutom är små gurkor mycket godare än stora.

ÄT !!!

Gurkan4

« Svar #2 skrivet: 01 jul-08 kl 22:27 »
då provar vi det helt enkelt =D
Tack!

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 01 jul-08 kl 23:00 »
Fördelen med gurkor är att man kan skörda dem hur tidigt som helst.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 jul-08 kl 12:57 »
När gurkan är klar är den rundad i yttersta änden.  :) Men man kan ta den innan dess också.
MVH Rosita zon 1

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #5 skrivet: 06 jul-08 kl 19:32 »
En gurkfråga till nån som kan.
I början av sommaren växte mina växthusgurkor alldeles jättemycket. Alltså mycket blad, men även smågurkor och några stora. Tog då bort en hel del blad för jag tyckte att det blev för fuktigt och smågurkorna började mögla. Har också hållit på att vädra ordentligt, så nu möglar dom inte. MEN: Jag tycker att dom har som slutat växa!? Det är mycket smågurkor, men det går jättesakta och dom liksom torkar istället.  Hur mycket ska man egentligen vattna? SKA dom ha superfuktigt? Eller: Tog jag bort för mycket blad?   ??? ??? ???
Och till sist: Vad gör jag åt det?  (Jag har tomater i samma växthus och dom verkar trivas.)     Tack på förhand!  :)

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 06 jul-08 kl 21:27 »
Gurkor vill ha jättemycket vatten, mycket mer än tomater så prova att ge dem det.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare
Lilla i, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser