Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skall man tjyva physalis??  (läst 9401 gånger)

emala

• -
skall man tjyva physalis??
« skrivet: 29 jun-08 kl 19:08 »
Jag har några physalis plantor i mitt växthus; nu undrar jag, skall man tjyva dem?? Jag har gjort det lite till en början men nu kommer det blommor i ´tjyvskotten´.

Hälsningar Emala

Vitis

• Skåne
SV: skall man tjyva physalis??
« Svar #1 skrivet: 29 jun-08 kl 19:11 »
Jag har några physalis plantor i mitt växthus; nu undrar jag, skall man tjyva dem??

...........

NEJ !!!!  :o

emala

• -
« Svar #2 skrivet: 29 jun-08 kl 21:31 »
Oj då. Men nu vet jag det i alla fall. Tack för informationen!! Finns det kanske något mer man bör veta om dessa plantor??

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 jun-08 kl 21:46 »
Äh, det är ingen fara, jag gillar bara att överdramatisera lite.  :)

Låt bara resten av kvistarna vara kvar så kan du snart börja skörda.

Vet inte vilken sort du har, det finns några olika. Dom är dock alla lättodlade så se bara till att dom har vatten och näring hela säsongen.

Frukterna är mogna när hela höljet och stjälken blivit brun och torr.

emala

• -
« Svar #4 skrivet: 30 jun-08 kl 19:04 »
Tack för info. Det blir nog några frukter tillslut för de ser ut att må bra och växer som galningar. De heter Physalis peruviana edulis enligt påsen.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 jun-08 kl 22:55 »
Physalis edulis (hette tidigare P. peruviana) får samma typ av bär som man köper som "Physalis" i affären. På svenska heter dom Kapkrusbär.

Det finns en nära släkting som är vanlig hos hobbyodlare i sverige, den heter Gyllenbär, Physalis pruinosa. Bären på den blir betydligt mindre men mognar mycket tidigare.

Båda sorterna är mycket goda och odlingsvärda.

Eftersom du har dina i växthus bör det inte vara några problem för bären att mogna, dom är annars lite kinkiga om dom inte står i ett extremt bra läge. Skörda bären efterhand som dom är mogna, skörden fortsätter ända fram till plantan stryker med av första frosten. Plantorna kan då vara 2m höga och lika breda, det är en bra ide att binda upp eller stödja dem på något sätt.

Har du gott om plats inne på nån sval men frostfri plats kan plantan klippas ner och övervintras.

Lycka till !  :)

Acleja

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 07 jul-08 kl 21:27 »
Skörda bären efterhand som dom är mogna, skörden fortsätter ända fram till plantan stryker med av första frosten. Plantorna kan då vara 2m höga och lika breda, det är en bra ide att binda upp eller stödja dem på något sätt

Jösses - blir de så stora! :o
Jag har två på en inglasad altan - tänkte att de skulle bli lika stora som typ paprikorna men jag ser ju att physalisarna växer i en helt annan hastighet. Hur mycket frukt blir det på en planta, ungefär? Tror jag ställer ut en av dem i trädgårdslandet.

Acleja

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 09 jul-08 kl 10:29 »
har de inte så stor jordvolym så blir de inte så stora
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

ekoStina

« Svar #8 skrivet: 31 jul-08 kl 14:49 »
ojdå...jag läste i allt om trädgård och där stod det att man skulle tjuva dem. så det har jag redan gjort...hmmm ??? :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser